Hunden – Menneskets veste venn…

Eller vi kan si: Maja – Jarles beste venn.

Sommeren 2008 bøyde jeg meg for flertallet i familien (4 mot1) og sa ja til at vi skulle anskaffe oss en hund.

Etter hjelp fra "dyrevenn" ble vi hennvist til en hundeoppdretter i Holmestrand. Og 2 dager senere var vi på vei…

Men først måtte vi stoppe i dyrebutikken i Råde, siden min mann mente bestemt at vi måtte ha et hundebur, halsbånd, fast rem, rem med snelle, hundepute, hundeleker, matskåler og hundemat,..
Selv prøvde jeg å antyde at det ikke var nødvendig med sååå mye. Vi hadde jo tross alt kurv, skåler og hundebånd etter mine foreldres hund…

Så 4500,- kroner fattigere, gikk turen videre med ferja fra Moss til Horten (og viderer sørover…!)

Vi reiste til Holmestrand ( via Tønsberg!!! – siden min elskede mann ikke stolte på GPS-dama som sa: ta til Høyere i Horten og fortsatte med å si: snu om mulig, i 2 mil før hun ga opp!).  

Da vi til slutt annkom Kennel Larhjelm i Holmestrand møtte vi en liten vakker skapning, som het Munter. Ei glad, lita strihåret Dachsejente. Sistevalget, som vi kaller henne, siden alle hennes søsken ble valgt bort lenge før.
En fortryllende skapning!

Etter litt informasjon fra oppdretteren og kr. 10.000,- fattigere, tok vi det "Muntre" sistevalget med oss inn i bilen (på fanget til mor – hundeburet sto tomt bak i bilen!), og en ny tidsregning tok til…

Den kjærlige hilsningen jeg fikk da jeg kom hjem fra jobb, får nå en hund…
Kjøttet til middagen blir raskt nappet bort, og servert til en hund…
Den kvalitetstiden vi hadde etter middag, får nå, far og hund, på tur…
På den armen som jeg lå på hver kveld, ligger det nå en hund….

Men nok er nok! Jeg har bestemt, a, hunden får ligge i kurven sin om natta!
(Så da har far og hund kommet til en egen ordning: Når mor sovner, får hunden komme opp i senga. Det er noe de begge to er inneforstått med…)

Nanny!!! Hvor er du???!!! 
Dogwisper!!! Hvor er du???

Da vi gikk til annskaffelse av en hund, var vi alle enig om at vi ønsket en hund som kunne gå løs til en hver tid, uten at hun forsvant til skogs (så vi kjøpte en Dachs(!) og vi bor jo ved skogen med masse rådyr omkring!) SMART!!!

Det har tross alt gått over all forventnig. Hun holder seg stort sett i nærheten.

Men siden Maja mest sannsynelig har vært en Kamikaze- flyger i sitt tidligere liv, gjør hun alt hun kan for å stoppe alle biler som kommer kjørende, ved å løpe foran dem, og deretter sette seg ned!

Men Jarle hadde en ide…
En dag jeg kom hjem fra jobb møtte jeg en selvlysende skapning som kom kom løpende… Jarle hadde vært i dyrebutikken og kjøpt refleksvest til hunden!!! Nå ville hun ihvertfall synes…!

Så kom høsten og mørket falt på… 
Jarle dro atter en gang til dyrebutikken… 
Hunden måtte jo få lys på seg!

Det Jarle ønsker seg nå er en kevlar vest med pigger(!) til hunden, i tilfelle det skulle komme en ulv, gaupe eller løve forbi…
Det hører også med til historien at Jarle i tillegg har kjøpt: Redningsvest for evnt. båtturer og egne MissKitty-truser som Maja bruker når hun har løpetid…

Om vi ikke blir økonomisk ruinert av disse påfunn, blir jeg ihvertfall sprø! Så, siden vi heldigvis har noen kroner igjen på bok, har jeg et ordtak til ettertanke : "Når krybben er tom, bites hesene".  Så har jeg i tillegg funnet opp et mer passende ordtak:

"Når familien får hund,  klikker mannen"

Lykke til alle nye hunde-eiere…

Line ♥

4 kommentarer
    1. Artig, ler så jeg rister!!! Stå på Jarle alt for bikkja, vi har en Birk som er snart 2 år.
      Blir litt tullat ja men han får sove for seg selv om natta! Senga er mi og min kjære Ronny sin! Du er den fødte blogger!!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg