Lysthuset

Etter maaaange år med drømmen om et lysthus gikk drømmen omsider i oppfyllelse…

Regnet med et par ukers hardt arbeide…
(for det hadde jeg lest i “Gjør det selv” – bladet mitt. Bygg et lysthus på en helg stod det! Men siden vi hadde planer om et litt mer enn et byggesett, la vi på noen dager til…)

For å si det sånn – er vi noe (les VELDIG) dårlig på å beregne tid!

Den 16. mai startet vi!

Med rompa til vers graves hullene til søylene som lysthuset skal stå på.

Jeg hadde egetlig ønsket at lysthuset skulle stå en annen plass i hagen, men etter mange runder med mannen – måtte jeg si meg enig i at det ikke ville bli brukt – om det sto for langt borte fra huset…
Lenge leve latskapen!

Her har rammen og reisverket kommet på plass, og lysthuset har fått sin 6-kantet form.

Med hjelp fra min manns kamerat fikk vi spsiallaget et kryss-beslag så taket skulle få samme grader som taket på huset.

Nå er første runde med underduk lagt, og dette feires med en kald øl 🙂

Siden vi hadde litt isolasjon liggende fant vi ut at det var en lur ide at lysthuset skulle være fullisolert. for det kunne jo hende vi ville bruke det på vintertid også…
Det ble lagt opp strøm, slik at vi kan bruke det som lagringsplass for mine tiltenkte blomster som ikke tåler oppbevaring ute.

Nå er taket klart for å legge Decra, og panelen har kommet på veggen. 
Vi valgte å tilpasse hjørnene for å unngå hjørnekasser som vi synes ville bli litt klumpete.
Døren og vinduene har også kommet inn.
Nå klarte jeg ikke vente lenger… det måtte bli hvitt!!! – Fort!

Vinduene – ikke så lekre enda…
Vi kom tilfeldigvis over en annonse på finn, hvor de skulle selge 10 stk vinduer med akkurat samme mål som vinduene på huset 🙂 Jippi! 
De var mørkebrune inni og sorte ute, så noen timer med pussing og maling ble det…

Nå er taket nesten ferdig, og belistningen er på plass rundt dør og vinduer.
På tide å begynne innvendig. 

Siden vi ikke ønsket dragere på tvers måtte vi forsterke taket med dette krysset.
Dragerene ble frest i unerkant, og kulen ble festet i midten.

Dette er 2 bordben fra et bord Jarle fant bak søppelconteineren på jobben min, da han skulle gjøre sitt “fornødene”.
De ble kuttet og limt sammen for så pusset og malt 🙂

Vinduene har fått “noen” strøk maling.
Vinduskarmer er laget rundt hele.
Vegger og tak har panelplater som vi malte.

Nå har sprossene kommet på plass og vi er:
ENDELIG FERDIG!

Innvielsesfesten er i gang!
Og vi er lykkelige eiere av et nytt lysthus, 
Prosjektet som vi trodde at vi skulle bygge på 2 uker – ble ferdig etter ca 4 månder med myyyye jobbing!
Men det var værdt det!

Line

 

11 kommentarer
    1. Olav: Tusen takk for hyggelig hilsen.
      Hvis jeg skal svare blir svaret ja, jeg hadde isolert det. Men om min mann hadde svart sier han nei. 🙂
      Saken er den at lyshuset blir veldig lite brukt på vinteren. Og da mener mannen at det var bortkastet å bruke så mye penger og tid på å isolere. Jeg derimot mener at nå er det isolert, og vi KAN bruke det på vinteren om vi ønsker det. Og hadde vi ikke isolert det – hadde vi ikke hatt den muligheten…
      Line

    2. Et fantastisk romantisk lysthus med mange fine detaljer dere har bygget. Dessverre har jeg for mange tommeltotter til å lage noe slikt selv om jeg spiller piano. Derfor engasjerte vi snekkere. I oktober 2012 stod vårt lysthus ferdig utvendig, men innvendig er det uferdig. Jeg lurer på å isolere før panel og fliser (gulv) kommer på plass. Arealet er 15 kvm, og det er kvadratisk med tak som en regulær firekantet pyramide. Jeg har spandert glasserte, hollandske teglstein på det for å lette vedlikeholdet. Hva mener dere om å isolere lysthuset? Har det noe for seg? Lysthuset står på solid betong som er isolert med isopor inni støpen. Vedlagt FB-siden som viser Magnolia Heaven – der lysthuset er bygget. Det er panoramautsikt på stedet…

    3. morten ragnhildsløkken: Hei Morten!
      Takk for hyggelig tilbakemelding. Lysthus-veggene er ca 2,35 m breie. Dette fordi vi kjøpte vinduene brukte på Finn.no, og tilpaset veggene deretter. Men tror lysthuset er ca 17 m². Har aldri regnet ut nøyaktig…
      6-kanten i taket har en venn laget for oss, men hvis du ønsker å gjøre dette selv, kan du f.eks. ta et 2″rør, sveise på 6 plater med de gradene du selv ønsker at taket skal være på. Vi tok utgangspunkt i gradene på karnappen på huset vårt.
      Ønsker deg lykke til med ditt lysthus!
      Line

    4. kjempe fint lysthus dere har bygd, tenkt og bygge et selv…:)
      Hvor har dere kjøpt den som deler taket i sekskant, som sitter i toppen.
      mange kvm er det på..
      hilsen morten

    5. Hanne Trudvang: Tusen takk for det! Vi er så fornøyd med lyshuset. Og så klart skal vi gi de opplysningene dere ønsker. Men hvor skal jeg begynne? Jeg tror kanskje jeg skal lage et blogginnlegg med detajer og bilder. Det blir lettere å beskrive det da.
      Hvor stort blir det når det er 6-kantet og hver av lengdene er 2,6m? Hmmm… skjønner at jeg nå får igjen for at jeg satt bakerst i klasserommet og lekte klovn i mattetimene… Det er vel ca 18 m².
      Innlegget er nå påbegynt – men det tar litt tid. Må finne bilder og for ikke å snakke om å huske hvordan vi gikk fram, skritt for skritt.
      Ha en fortsatt fin kveld!
      Er det noe kan jeg kontaktes på mail: [email protected]
      Hilen Line

    6. Hei Line. Så utrolig koselig lysthus dere har laget! Det er ikke vanskelig å forstå at det har vært mye arbeid, men resultatet har blitt kjempeflott!
      Vi ønsker å bygge lysthus på hytta og er opptatt av å lage et som er solid og tåler litt snø på taket. Er det mulig å få noen tips? Hvor stort er deres?
      Med vennlig hilsen
      Hanne og Finn

    7. Hei Line. Så utrolig koselig lysthus dere har laget! Det er ikke vanskelig å forstå at det har vært mye arbeid, men resultatet har blitt kjempeflott!
      Vi ønsker å bygge lysthus på hytta og er opptatt av å lage et lysthus som er solid og tåler litt snø på taket. Er det mulig å få noen tips? Hvor stort er deres?
      Med vennlig hilsen
      Hanne og Finn

    8. Hei Line og Simone!
      Så hyggelig å høre fra dere! Og kjempehyggelig at dere likte lysthuset vårt. Vi er velidig stolte av det, og så har vi har bygget det selv… Med tanke på at vi ikke er snekkere noen av oss. Bare full av pågangsmot 🙂
      Jeg følger bloggene deres! De er jo kjempefine!
      Klem fra LIne

    9. Hei på deg.
      Så fint lysthus da, det er jo en drøm det. ;o) Koselig blogg også.
      Takk for hyggelig kommentar på bloggen min.
      Ønsker deg en fin uke.
      Klem Simone ;o))

    10. Hei:) og så koselig at du var innom bloggen og la igjen en kommentar :)Morsomt..to Line´er som bor på landet:D
      Men du så fint lysthus du har fått deg da. Det er nok koselig å være der!
      Jeg kommer innom deg igjen jeg vet du 😉
      Klem,Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg