Urtehage

I dag har jeg fri fra jobben og skal ta med meg jentene på en liten tur.

Men først må det blgges litt…

Kom over en artig artikkelen på nettet, og synes det var så fin at jeg vil dele den med dere. 

Urtehage:

Bilde

Takrenne

Vi tok utgangspunkt i en takrenne på tre meter. Det gav oss seks biter på en halv meter. Her kan du selvsagt variere bredden.

Du må bore et lite hull på hver side, neders på endestykkene. Karsten Egeland Raddatz er gartner hos hageform og gir dette tipset til hvordan du skal gjøre dette riktig:

– Det må ikke bli stående vann i bunnen av renna. Legg et lag med lecakuler eller grus i bunnen, så en strimel med fiberduk og deretter jord på toppen. Da blir det riktig, sier gartneren.

Du bør sette hyllen inn med treolje , og være spesielt nøye med foten.

Dette trenger du:

36 x 48 justerte lekter

22 x 98 kledningsbord

Trelim for utendørsbruk

5 x 60 skruer for utendørsbruk

3 m takrenne (forsinket)

12 fester/endestykker

1. Sett sammen

Kapp alle delene, vinkelen gjæres, og alle sammenføyninger limes og skrus.

Legg lektene ved siden av hverandre og merk av til takrennene.

Klossene under skjærer du til av bordet på 22 x 98.

Bilde

© ILLUSTRASJON: Øivind Lie

2. Kapp takrenna

Takrenna kapper du enklest med stikksag der du bruker metallblad. Er festene for brede må de klippes til og bøyes rundt lektene.

Bruk stikksagen eller en platesaks.

Bruk et kapp fra en av lektene og skjær et spor som du dytter festet inn i. Klem sammen med en tvinge og bank til festet i riktig form.

Bilde

© FOTO: Øivind Lie

Bilde

Var ikke denne fin! Tror jeg har lyst på en slik jeg…

Ha en fin dag!

Klem fra Line ♥

3 kommentarer
    1. Kom tilfeldigvis over bloggen din etter et søk på Google. Denne artikkelen var skikkelig artig! Skal tråle igjennom bloggen etter andre idéer også. 🙂 Her kan man jo ha urteplantene sine rett ved døra, på verandaen eller plattingen uten at de tar opp noe særlig plass. Et flott alternativ til bed og krukker ute i hagen. Ikke umulig at det blir noe lignende hos oss etter hvert. 🙂
      Mvh. Kjetil

    2. Hei Line!
      Tusen takk for hyggelige ord! Det er alltid hyggelig å høre at noen liker det vi gjør, spessielt når det ligger så masse arbeid bak!
      Skal ta en forklaring (så godt jeg kan) i et eget innlegg…
      Ha en strålende lørdag du også!
      Klem fra Line

    3. Dette var lurt. Smart måte å bruke takrenne på. Men jeg må inn bare for å titte på skråningen og trappa di igjen jeg altså. FOR en vakker trapp, skråning, mur osv, osv. Det ser rent herskapelig ut vet du Line..med det flotte huset deres i bakkant. Jeg har jo en slik type skråning som jeg kan gjøre det samme på..hmm..men så er det slik at bonden ved siden av her kommer med traktoren og måker snø for oss på den veien som er nedenfor (en typ vei som dere har på nedsiden av steinmuren der)..og jeg er redd han vil måke seg vei og ødelegge steinen:( Dét vil jeg jo ikke!!
      Du har det altså bare så fint Line. En guru blitt for meg her. Nå får du bare produsere hageinnlegg i fleng altså..hehe. Neida:) men det er virkelig moro å følge deg. Masse tips. Forresten..hvordan er det med de plantene du har plantet i skråningen ? kan du fortelle noe om dem ?..kanskje jeg kan bruke noen slike. De ser jo kjempefine ut.
      Ha en fin lørdag (rart,jeg føler det som søndag..tror det er fordi det var en ekstra “fridag” igår med alle hjemme;) )
      God klem fra Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg