Ny peis

Nå har peisen endelig kommet på plass – og vi er klare for å møte vinterens kulde…

Bare det å få peisen opp til huset var en utfordring. Med en stupbratt bakke opp til huset – som i tillegg har sving – og en peis på flere hundre kilo på hengeren… Det er ikke lett med en liten bil.

Men etter et par forsøk – og bytting av biler kom de opp – både bil, henger og peis.

Her ligger deler av den utover stuegulvet.
Det er veldig mange biter som skal til.

Første stein vatres og legges.
Dette er ikke noe vi gjør selv – men en godkjent fagman.

Stablingen er i gang.
Kan tenke meg at “peismannen” synes det er utolig morsomt at jeg flyr rundt og knipser bilder hele tiden :-))

Nå er den halvferdig.
Vi måtte ha ny feieluke, siden peisen kom foran den gamle luka.
Hvis dere lurer på om det støver når de borer og pigger i mur… er svaret JA!!!
Nå må det vaskes… Alt er grått…

Ferdig monter… og vi er strålende fornøyd!

På kvelden skal vi feire tenkte vi – med fyr i peisen og litt godt i glasset. Men nei…
Vi må nok pent vente en uke. Slik at støpen rundt røret hadde herdet.
Sukk…
Vi får vel klare oss med telys, enn så lenge.

Telys fungerer fint det… Godt at ikke kulda har satt inn riktig enda.

Ha en fin dag!

4 kommentarer
    1. Heisan Line 🙂
      Takk for du var innom bloggen min. Det må være hærlig å bo på en gård og ha dyr. Det må være fantastisk å ha ferske egg til frokost 🙂 Jeg er vokst opp med gjess , og det kunne jeg ha tenkt meg i dag å ha gjess eller høner. Men må nok vente til man får større plass og et sted ut av byen. Fredrikstad er en fin by, jeg har bodd der for mange år siden da jeg var ung 🙂
      Fin og koselig blogg du har. Eg har lagt din blogg på min side så finner flere fram til din blogg. Du må gjerne bli med på min loddtrekning 🙂
      Mvh Merete.

    2. Så herlig ovn dere har valgt,dere kjem ikke til å angre.Vi har også kjøpt klebersteinspeis og måtte til å forsterke gulvet under med ekstra drager i kjellertaket:) sånn går det med ovn på over 100kg i gammelt hus men vi har ikke angret en dag:)) gratulerer og kos dokke med peisen

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg