Valg av roser rundt lysthuset

I år håper og tror jeg at støttemuren blir ferdig, og at planting av roser rundt lysthuset endelig blir noe av.
Stenene ligger klare og venter… :-))

Jeg har tittet litt på forskjellige arter, sett litt på farge, herdighetsone og høyde.

Men jeg syns det er veldig vanskelig å velge…

Coral Dawn[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang: 1952

Duft: noe duft

Høyde: 200 cm

Farge: rosa

Remonterende: ja

Sone: H4

Verdt å vite: Store, fylte, korallrosa og velduftende blomster, rem.

Coral Dawn
 
Trykk for større bilde

 

Mamma Mia[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang: 2010, Poulsen Roser A/S

Duft: Lett villroseduft

Høyde: 200-250cm

Farge: Rosa

Blomst: Store og doble

Remonterende: Ja

Sone: H4

Verdt å vite: God til avskjæring.

Mamma Mia
 
Trykk for større bilde

 

 Bonica Climbing[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang:

Duft: ingen

Høyde: 300 cm

Farge: rosa

Remonterende: ja

Sone: H5

Verdt å vite: Rosa-nyanser i blomsten, samme egenskaper som Bonica, rem.

Bonica Climbing
 
Trykk for større bilde

 

 

New Dawn[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang:

Duft: kraftig duft

Høyde: 400 cm

Farge: rosa

Remonterende: ja

Sone: H5

Verdt å vite: Store, fylte, blek rosa blomster med kraftig duft, skyggetolerant, egner seg til nordvegg, rem.

New Dawn
 
Trykk for større bilde

 

Constance Spry[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang: 1961

Duft: kraftig duft

Høyde: 300 cm

Farge: rosa

Remonterende: nei

Sone: H4

Verdt å vite: Store, fylte, velduftende blomster som er gode til snitt, skyggetolerant Austinrose.

Constance Spry
 
Trykk for større bilde

Awakening[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Årgang: 1935

Duft: noe duft

Høyde: 300 cm

Farge: rosa

Remonterende: ja

Sone: H5

Generelt: Fylte, sart rosa blomster med fin duft, skyggetolerant og remonterende. En fylt slektning av New Dawn.

Awakening
 
Trykk for større bilde

Jasmina[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Duft: Lett duft

Høyde: 150-200cm

Farge: Mørk rosa, yttre kronblad lyserosa

Blomst: Middels stor til stor, tett fylt

Remonterende: Ja

Sone: H4

Foto: P. Wallfält

Jasmina
 
Trykk for større bilde

Jolly Dance (Emelie)[Rosa]

Gruppe: Klatrerose

Duft: Lett

Høyde: 200-300cm

Farge: Lakserosa med gult.

Remonterende: Ja

Sone: H5

Verdt å vite: Middels store til store fylte blomster. Sport av Leverkusen. Skyggetolerant, klarer seg fint på nordvegg.

Jolly Dance (Emelie)
 
Trykk for større bilde

Fredrikstad ligger vel i sone 2-3, så alle disse skulle vel klare seg her. Noen av rosene vil bli stående på baksiden av lysthuset, og vil dermed stå i skygge mesteparten av dagen,

Har du noen erfaringer med noen av disse rosene, setter jeg pris på en liten tilbakemelding.

Ha en strålende fredag og riktig god påske til deg som tar ferie i dag.

 





7 kommentarer
    1. Hei Line. Har dårlig erfaring med roser generelt, men Bonica klarer jeg. Den er bare flott, og kommer med nye blomster hele tiden. Vurderer å skaffe meg noen selv, da jeg ikke har hatt de her vi bor nå! Lykke til med valget!

    2. Hei:)) Neida, vi skal ikke tapetsere nå. Jeg bare planlegger litt på tilbygget som vi begynner på neste vår. Der blir jo hele 2. etasje 3 soverom ekstra, til de store barna.. og det er DE rommene jeg planlegger nå da;) Fint og gøy å ligge litt i forkant synes jeg. Det som nå er foreldresoverom skal da bli en loftstue til barna. Den har jeg ikke begynt å planlegge.. for alle har så mange ønsker om alt mulig. He, he.
      Må dere skru bil i påsken også ja. Det er ikke noe for meg altså.. innrømmer det. Jeg raker i hagen jeg da. Guri malla så mye grus som er kastet ut på plenen siden traktoren snøfreset her i vinter!! Hmm… jeg hadde tenkt meg et drivhus i det området jeg.. men må nok tenke meg flere ganger om. Det kommer til å gå i tusen knas første vinteren når det får et gruslass over seg! 🙁
      Jaja.. den tid osv, osv. Ikke noe å bekymre seg over enda;)
      Nå har jeg dratt frem blomsterkassene og hageputene:) Idag har vi vært over hos naboen (svigers) på påskelunsj. Vi var jammen ikke hjemme før klokka halv syv vi gitt. Hi,hi.. lunsj, middag, kake.. ja, litt av hvert som du kanskje skjønner. Velsa stupte i seng her:o)
      Nå skal jeg titte litt i hageblader.
      Kos deg i påsken med dine Line:)
      Mange gode klemmer fra Line

    3. Å, det blir sikkert fint uansett hvilken du velger! Jeg har Bonica i klasevarianten, og den er veldig blomstervillig og sterk. Men må si at New Dawn er den jeg liker best av utseende, har den ikke selv enda. Nydelig farge, og har skjønt at dette er en rose mange i bloggverden har:) Det står jo at den er skyggetolerant også, så kanskje denne passer i skyggen hos deg? Lykke til med valget:)

    4. Vakre alle sammen:) jeg syntes Mamma Mia og den andre som blir litt lakserosa så spennende og spesielle ut:)
      Skal plante roser jeg også.. men ikke helt sikker på hvor enda. Må finne ut av det først.
      Idag er det hagedag her hos oss. Jeg har snart raket meg ferdig rundt på tomta, og jeg prøver meg på å få til mer alperips(hekken vår) ved å plante skuddene i krukker.
      Jaja.. det som intet våger, intet vinner;)
      Ha en fin dag i solen Line.
      God klem

    5. Jeg har desverre ingen erfaring med roser,hos meg trives dei overhode ikke.Hadde jeg vært deg ville jeg ha diskutert med en gartner eller en på plantsenteret,det bør jo være noe som er bærekraftigt og remonterande:))lykke til med valget.Selv likte jeg godt jasmina og bonita climbing

    6. Det er ikke bare bare å velge ut blomster for hagen. Jeg har en masse planer og vet hvordan den skal se ut…men er liksom ikke så lett å få den akkurat slik. Penger koster det også. Masse.
      Men dette var jo nydelige roser da…
      Jeg kjøpte det siste bladet til magasinet jeanne dárc living nå, og der var det bilder av nydelige nostalgiske roser…..
      Lykke til med valget, og ha en nydelig fredag
      Påske klem Janne

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg