To månder til julaften

Ikke det at jeg holder tellinga altså… Men i dag er det to månder igjen til julaften!

Og før julen setter inn er det masse som skal gjøres… Ikke det at jeg må… Men jeg vil! Det hører liksom bare med. Huset skal vaskes fritt for hybelkaniner som har gjort sitt inntreden i løpet av sommeren. Vinduer, gardiner, skuffer og skap…

Det skal handles julegaver… :-)) Hjernen jobber så det knaker! Jeg ønsker jo at alle skal få noe de ønsker seg. Kanskje noe som har blitt nevn i året som har gått… Tenke, tenke, tenke…

Så skal vi ha juleverksted. Men først må jeg prøve å sanke inn alle barna, som nå har spredd seg rund i en ganske stor geografisk omkrets… Det blir jo ikke det samme å ha juleverksted uten dem!

Og selv mannen i huset er med på dette…

Hvis man bare legger ting til rette, så synes selv han at det er gøy å lage julekort!

Og for ikke å snakke om å delta med “hjembaksten”:

Men også mer spiselige ting skal det bakes. Men det er alt for tidlig enda. Jeg satser på i adventstiden. Da kan vi bake og spise kakene helt frem til jul, og da er vi lei alle småkakene… Da skal det smake med nydelig julemat sammen med familien.

Pynte huset må også gjøres. Alle de tradisjonelle nissene skal frem. Det har ingen betydning om moten sier at det skal pyntes i “riktige farger”. For meg er julen all den gamle tradisjonelle julepynten. Men selvfølgelig er jeg ikke bedre enn at noe nytt helt sikkert kommer i hus.

Nå synes du kanskje jeg er litt tidlig ute med et juleinnlegg, men beklager, jeg kan bare ikke styre meg…

16 kommentarer
    1. synnøve: Godt å se at vi er fler som styrer og steller til jul! Jeg GLEDER meg over alle gjøremålene. Men selvfølgelig er ikke alt like morsomt. Jeg liker ikke all vaskingen. Men pyntingen derimot – Det er gøy!

    2. minhvitevilla: Ja det blir vel kanskje i det tidligste laget å sende kortene allerede nå :-)) Men jammen har du fått unna litt. De fleste gavene er alt i boks! Flink du. Da kan du bare nyte førjulstiden uten stress og mas du da. Så langt har ikke jeg kommet…

    3. sissel: Så hyggelig å lese at du følger bloggen, Sissel. Men du må ikke gruglede deg… Bare glede deg! Det du ikke rekker, det rekker du ikke. Julen kommer okke som! :-))

    4. Bondekjerringa: Stakkars ansatt på Nille da… Håper du ikke var for streng mot henne, for det er vel ikke hun som har bestemt når ting skal i butikken.
      :-))
      Men jeg er nok litt enig med deg også, selv om jeg gleder meg veldig til juleforberedelsene. Nisser i førsten på oktober kan vel kanskje være i det tidligste laget… Men folk handler da likevel.
      Så ja, smaken er vel som baken. :-))

    5. Marlen: Så hyggelig å høre at du også er i gang med å planlegge julen, og JA det er kjempekost med juleverksted. Da er hele familien samlet rundt kjøkkenbordet, og vi storkoser oss, go tøyser og tuller!
      Klem fra Line

    6. Line fra huset på landet: Hei Line! Så du skal holde julaften i år :-)) Det kommer til å bli kjempehyggelig, det er jeg helt sikker på! Jeg synes det er veldig hyggelig å feire julen hjemme. Det blir roligere. Spesielt da barna var små.

      Og tusen takk for tipset. Det hørtes vakkert ut.

      Klem fra Line

    7. Å så koselig, nå gleder jeg meg enda mere til jul:)
      Og såå koselig med juleverksted:)
      Jeg er også godt i gang med og planlegge julen:)
      Takk for titten forresten:)
      -Marlen-

    8. Du er nok ikke tidlig ute med tanke på at butikkene har begynt for lengst! Selv syns jeg det blir feil å kjøpe julebrus i september, men…kjeftet på en ansatt på -Nille igår. Der var butikken fylt med nisser og rødt rødt rødt…også lilla da. ALTFOR tidlig! De kunne holdt seg til midten av november, MINST! Men smaken er som baken. 😉

    9. Helt OK med et juleinnlegg. Tiden går så fort og man trenger litt tid på forberedelser og finne ut hva man skal gjøre for å lage julestemning.

    10. Hehe, jeg synes det er helt på sin plass nå jeg 🙂 Jeg har også tenkt masse på hvilke forberedelser jeg skal gjøre i år, og har planer om en del baking, matlaging, pynting og vasking 🙂 Gleder meg!

    11. Hei du:)) 2 måneder igjen til jul ja.. hmm.. syntes ikke det var mer enn et minutt sidenjeg mente det var 3 måneder jeg!! Hjælpes som tiden flyr! Her er ivertfall halvparten av julegavene i boks, og resten vet jeg hva skal være. Så den saken er i grunn biff. Verre er det med selve julaften som jeg skal holde. Ja, altså.. vi blir ikke så altfor mange i år.. 5 stykker faktisk;) men likevel… vi skal jo få julefølelsen, sitte godt, spise godt osv, osv. Litt prestasjonsangst med andre ord. Vel, vel.. det blir vel bra det òg tenker jeg, selv om jeg er vant til å gå bort den dagen. Men en dag må vel jeg til pers også:o)
      Så fine pyntede bord du viser Line. Jeg elsker høsten og bruker både mose, kastanjer, steiner og blader i høstfarger når jeg pynter. Du spurte om tips her under. Vel, det jeg gjorde sist var å ta to betongboller. Helte vann i dem, et par- tre stener i bunnen av bollen, flytelys, avklipte roser(et par stykker bare) som lå og fløt. De ble kommentert og rost i skyene. Særdeles enkelt, og rimelig. Behøver ikke å kjøpe inn dyre blomster, og flytelysene lyste opp de rosa rosene . Det ble virkelig stemningsfylt;)
      Ha en fin ny uke min venn:)
      Gode klemmer fra Line

    12. Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jul,men blir også pittelitt stressa.Har også samme forberedelsene å gjøre,jeg grugleder meg. Lykke til med alle gjøremål,jeg følger med deg:)

    13. Godt at det ikke bare er jeg som smugplanlegger julen litt tidlig…. De fleste julegavene er i boks, og julekortene ligger klar her, venter bare på at det skal bli anstendig å dele dem ut….

    14. Må bare smile jeg:))har jo nevnt julen et par ganger allerede jeg:))og jeg har egentlig bare et par julegaver igjen:+ et par gode matkurver til dei elste i familien nemlig foreldrene våre:))
      Men 2 måneder går fort og plutselig blir folk stressa,så jeg liker å gjøre ting unna i god tid slik som du,da kan jeg nyte adventstiden uten stress.
      Lykke til med forberedelsane

    15. Jeg og gleder meg til og styre og stelle til jul.
      Har samme gjøremålene til jul som deg jeg også, ser jeg.
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg