Smijernslysthus – grunnarbeider

For de som følger bloggen min grunnet interiørblogging, så har jeg en smule dårlig samvittinghet…

Men det er dessverre ikke lett å blogge om interiør, når vi stort sett er ute og jobber – Og den eneste kontakten jeg har med interiør, er støvtørking!  Og jeg har IKKE støv på hjernen – så det betyr at jeg som interiørblogger – ligger nede for telling, men kommer helt sikkert sterkere tilbake etterhvert 🙂

 

For det er ute det skjer det ting… Smijernslysthuset dere… Nå har vi endelig funnet plassen der hvor det skal stå! Og det var jammen bra – for nå er jeg ganske lei av å bære dette rundt i hagen… Det er tungt skjønner du!

Siden vi skal plante roser rundt lysthuset, graver vi ut blomsterbeddet med det samme…

Her markers gravekanten med sand, slik at vi ser hvordan det vil bli, før vi graver…

Her stikker jeg kantene, og graver litt før Jarle kommer med det gule leketøyet sitt…

Men ikke alt kan graves med maskin… Og da må “sliter`n” komme…

Se kællen sitter sitter i maskin å ser på… ! På toppen av det hele klarer han å “lire ta seg”… Jeg hadde ikke tenkt at vi skulle bruke hele dagen på det “høle”

Etter en stund er min tolmodighet over – og da kommer mannen omsider for å hjelpe til… Grrr… Jammen så vidt han klarte å redde husetfreden…

Men disse to! De var som engler…

De stekte vafler og trakk pølser… Dette bør prøves! Det er kjempegodt. 🙂
(Dette er forresten et stort diskusjonstema her i huset – siden Jarle mener bestemt at opphavet til denne retten kommer fra Moss, og ble startet en gang de gikk tom for lumper og pølsebrød på Melløs stadio – mens jeg mener like bestemt at opphavet kommer fra Fredrikstad! Og vi blir visst aldri enig…)

Etter en deilig lunsj tro vi igjen til. Nå la vi duk som skulle holde pukken på plass, slik at de kommende rosene ikke skal bo i pukk!

Forskalingen ble satt opp, og støttepinner slått ned i bakken. Det hadde kanskje vært lurere med høyere forskaling – men det tenkte vi først på etter at vi hadde fylt i masse pukk…! (Men for all del… det er lov å jukse litt!)

Så ble lysthuset satt oppe i – slik at vi var sikre på at forskalingen ikke hadde forskjøvet seg…

Armeringsnett ble lagt oppe i – og så var det bare å blande sement…

Og nå er jeg “støpejente”…

Det gikk noen timer – men da vi omsider ble ferdig – ropte en av “englene”…

Irish Coffee!

Vi er heldig vi – som har slike snille barn! Og veldig glade og fornøyde etter nok et skritt fremover i hagen.

Og mens vi venter på at bruken skal tørke – setter vi  i gang med våronna på jordene…

8 kommentarer
    1. therese: Ja, lysthuset er kjempefint! Gleder meg veldig til det blir ferdig. Men nå er det et lite opphold siden vi som “bønder” må prøve å få det kornet i jorda. Hadde det bare sluttet å regne…

    2. så utrolig flott det blir! Et slikt lysthus er jo så romantisk da… særlig når du får plantet rosa roser som klatrer (?) oppover lysthuset, kanskje sammen med eføy?
      Når det gjelder pølse i vaffel, synes jeg det er kjempegodt, men jeg har nok samme teori som din kjære…. Og Irish Coffee… nam-nam… Helt skjønt.
      Dere er utrolig flinke!
      Klemmer

    3. Du imponerer stort og stadig vekk! En aldeles nydelig og koselig plassering i skogkanten. Dessverre litt utenfor terrasse-/balkongtemaet i boken, ellers hadde dette vært en højdare.

    4. Dere er utrolig flinke til å jobbe ute og gjøre det fint altså. Lysthuset deres er helt fantastisk vakkert. Siklet på det når det sto på Gressvik ja :). kommer til å bli helt nydelig med roser rundt.
      Gleder meg til å se når dere er ferdige….
      Ha en flott dag!
      Klem

    5. du store min kor dyktige dere er,og plaseringen ser helt super fin ut:)slike dager setter mann ekstra stor pris på servering og selfølgelig når det er slike søte jenter som serverer:)
      Skulle gjerne hjulpet deg med opphavet til pølseretten ,men det er faktisk aller første gang jeg ser pølser i vafle så jeg er blank:)
      Lykke til videre med prosjektet og ha en superfin dag

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg