Planting og drenering

Planting – er det jeg VIL gjøre…     Drenering er det vi MÅ gjøre…

Kunsten er å få til begge deler…
Og løsningen et at man må gå på med “liv og lyst” med de ting man må – for da kan man gjøre de tingene man ønsker etterpå!

Siden jordene våre har blitt omformet til våtmarker – måtte nye drensrør legges.

Det ser kanskje ikke så vått ut – men det ER det. Gravemaskinen  sekker i hele tiden, og dette tar tid (TOLMODIG, Line Tolmodig!).
Vi traff det vi skule – hoved røret – og da skulle det nye røret bare kobles innpå. Men selvfølgelig var dette et mye større rør enn det som er vanlig – derfor mangler vi deler – og må vente til mandag.

Men for all del… Jeg er ikke så heldig av vi kan gjøre “morsommeting” enda…

For når Jarle var kommet seg “i land” – måtte jeg overta… Spa og pirke ut tonnevis (føltes det som i hvertfall) med leire! Mens Jarle – kastet seg over neste oppgave . Fortsette pløyinga…

Etter å ha funntet frem “understellet” fra leira – måtte dette vaskes… (Skynde seg – skynde seg…)

Jeg har jo noe som står å venter… 🙂 Skyndte seg!!!

Og SÅ ble jeg endelig ferdig…

Og dette er hva som ventet så tolmodig på meg:

Jeg hadde nemlig bråkjørt en tur til Gressvik på formiddagen – for der hadde hagelaget staudesalg! Jippi!!!

Og da gjorde jeg selvfølgelig det som jeg har lovet meg selv å IKKE gjøre… Kjøpe FØR jeg har en plan… Men jeg bare måtte… :-))
Ikke alt er fra hagelaget – jeg har drevet å spadd opp stauder som skulle flytte inn i skråningen, og nå står det mange planter og venter på plassering,,,

Og så var jeg jo en tur på Rød planteskole på fredag… Og dette skal i potter!

Her er det bare å sette i gang…

Kjærra er først ute…

Lecakuler i bunn.

Duk må til…

Så jord og planter.
I stedet for bare sommerblomster – har jeg valgt å plante en del stauder.

I vogna har jeg plantet hvit Flox, lilla Lavendell, hvit Jacobsstige og rosa Pelargonia.
Og en stor Margeritt i melkespannet.

Så nå kan vi bare sitte å se – og vente på at det skal gro…

7 kommentarer
    1. Hyggelig lesning. Synes dere har fått det flott i hagen deres. Her nord er plenen min høyt til fjells ennå dekket av is og snø. Men det våres i Balsfjord også! 🙂

    2. Hei 🙂
      Jeg heter Eldina, bor i Fredrikstad og jobber som konsulent hos Madame Chic. Madame Chic er et svensk firma som selger cosmoseutisk hudpleie og kroppspleie. Vi har produkter både for ansikt, kropp og føtter og i tillegg har vi et stort utvalg av lekker sminke. Produktene er helt naturlige, laget av planter, frukter, vekster og vegetabilske oljer, og er ikke tilsatt kjemiske tilsetningsstoffer.
      Det er ganske nytt i Norge, hvor vi bare er i underkant av 20 konsulenter, mens i Sverige feks er det 400 av dem! Jeg holder hjemmevisninger, der vertinnen samler sine venninner eller slektninger til en hyggelig jentekveld, der dere får personlig rådgivning for akkuratt deres hud. Dere får også selvfølgelig prøve alle produktene. Det er også flotte vertinnegaver og velge mellom 🙂
      Send meg en mail om du skulle være interessert 🙂
      Mvh Eldina – Madame Chic

    3. Så nydelig det ble hos deg! Jeg er vel også sånn, handle først uten en plan og så MÅ man bare hive seg rundt og LAGE planteplan. Kjerre har jeg også, men ikke så stor og flott som din, men den må jeg jammen huske på å dra frem i år!

    4. Nå begynner hagen din å minne om en prakt park:))helt nydelig er det.
      Kjedelig å jobbe på jordene når hagen frister mere:)men det hadde jo ikke vært noe særlig om markane ble til sumpområder heller,ha en fortsatt deilige dag

    5. Så fint det blir hos dere Line, dere er virkelig flinke til å holde på! Nydelig blomsterarrangement i kjerra og melkespannet! Og så vakkert med all den skogen rundt dere. Ha en deilig søndag, klemmer 🙂

    6. Det er så kjekt å lese om disse hage prosjektene dine:) Du er så flink! Jeg får masse inspirasjon fra dette..vi skal i gang med å grave opp hele tunet og fylle opp i bakhagen så det blir plant og fint, og da skal det plantes og lages en hel hage. Grønne fingre har jeg ikke, så jeg leser rundt på nett etter tips og inspirasjon. Derfor er det så gøy at du deler dine hage-gleder! 🙂 Håper du fortsetter med det:)
      Ha en fin-fin søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg