Hvordan SÅ inne?

Selv om kalenderen fremdeles sier januar og det er fortsatt vinter – har det for lengst begynntt å krible i de “grønne” fingrene til “tante Grusom”.

Selvfølgelig har ikke jeg fått meg det etterlengtede drivhuset, derfor har jeg nå googlet nette for å finne ut hvordan jeg allikevel skal kunne så en mengde med sommerblomster – som skal overleve den lange tiden frem til utplanting! 

 
Selv om mange frø kan såes rett ut til våren, ønsker jeg at de skal få et forsprang og bli størst mulig før utplanting. Og derfor har jeg planlagt å tjuvstarte med å så dem inne.

Jeg har prøvd dette før – og selvfølgelig – så spirer planten, vokser og blir riktig så langt og riktig så tynn! De ser faktisk ut som levende spagetti som slynger seg i hverandre… Og det er vist FEIL!

Så nå – for nå å kunne unngå en haug med levende pasta, har jeg lest at det er det et par enkle ting man må passe på….

Først, bare for å informere om at jeg har ambisjoner – har jeg innom hagesenteret, selvfølgelig full av pågangsmot – å kjøpt noen frøposer som skal bringe STOR blomsterglede til sommeren…

Det er fremdels noen ting jeg mangler før jeg skal sette i gang. Men jeg er på hugget!

Derfor:

Temperatur og lys er viktig!
Når man sår innendørs, er vist temperatur og lys veldig viktig.
Får planten det for varmt så vokser den for fort, og blir lang og stranten (les:spagettiplanter ala Line). Det samme skjer hvis den får for lite lys. Det meste av frø foretrekker litt varme når de skal spire (vanlig romtemperatur er vist fint), men så fort de har spirt skal man sette dem litt kjøligere for å få passe fart på veksten…
(Her har jeg bommet! De har stått varmt hele tiden!)

Så kommer det med lyset… For plantene bør også få ekstralys. En vinduskarm KAN være nok hvis det er langt nok utpå våren og vinduet er sørvendt, men de må ikke få direkte sol. Som ekstralys kan man bruke helt alminnelige lysarmaturer, det fungerer vist flott.


Hva og hvor mye jeg skal så, har noe med plass og lysmyluligheter å gjøre. Sår man for seint – ja så blir jo plantene ikke så store før utplanting, og de tregeste rekker altså ikke å sette blomst eller frukt før sommeren er over. Her ligger en fin såtabell for sommerblomster, som brukere på Hagegal har laget ut ifra egne erfaringer. Her står det hvor mange uker før planlagt utplanting du bør regne, hvilken temperatur de trives best med, spiretid og en del annet. Denne listen har jeg studert, og den virker som et veldig bra hjelpemiddel!

Det er kanskje flere enn meg – som lurer på hva man trenger for å så, og det enkleste svaret er da: “ta det du har”. Det anbefales å bruke såjord eller kaktusjord, men man kan også få flotte planter om man bruker vanlig blomsterjord eller hagejord. Mange frø tåler det helt greit.

Når det gjelder såpotter, er det mye man kan bruke. En billig løsning er for eksempel begrene fra druer eller cherrytomat. Disse er blanke, slipper til lys i lokket, har hull i bunnen, og får overflødig vann får renne ut. Det er også hull i lokket slik at det ikke blir for tett (Dette er vist bra mot mugg – Og mugg det vil vi IKKE ha).
 
Når du sår frøene, må man lese på pakken hvordan de vil ha det. Om de trenger spesialbehandling, hvor dypt de skal sås, temperatur ved spiring osv.

Dersom man ikke har noen anvisning, er det en grei regel å se på størrelsen på frøene. Helt små frø (nesten som støv) skal gjerne ikke dekkes i det hele tatt. Da må man passe på at overflaten holdes fuktig. Evt. kan man ha et tynt lag med perlite oppå, som slipper gjennom lys. Større frø dekkes med jord ca. tilsvarende størrelsen på frøene.

Sår du mange frø i samme beger må du prikle – men det kan være en fordel, siden du da kan velge ut de største spirene, og kassere resten.

Så må man passe på at man ikke sår frøene for tett, det må være mulig å dele de små plantene fra hverandre når de har vokst en liten stund.

Så til slutt sies det: Husk! Det viktigste er å huske, at dette kun er tips. Det er altså ikke en fasit, og om man gjør det på andre måter – kan det absolutt gå bra alikevel. Prøv selv, og gjør dine egne erfaringer. Det viktigste er gleden ved å se frøene spire og plantene gro!

HURRA!!!
Nå spises det druer og tomater i fleng her i huset – slik at “tante Grusom” skal få nok plantebeger – så hun igjen kan få MANGE og FLOTTE planter i hagen til sommeren…

Siden jeg har mange flinke hageblogge-venner blir jeg VELDIG glad hvis noen har noen tips og gode råd å dele med meg!

14 kommentarer
    1. Linnette i SkippertaksHuset: He-he… Herlig! Det går helt fint å “lure” litt, problemet for meg er at jeg skal ha blomster og planter til å “bugne” på 4,5 mål tomt. Og da blir det dyrt når man må betale ca kr. 45,- pr staude… Så nå har jeg altså en plan om å prøve å så litt selv, for å se om dette blir vellykket:-)
      Ha en FIN uke du, også Linnette.
      God klem!

    2. Stokkroser er 2. årige, dvs de danner en bladrosett første året og blomster året etter. Men da de spre seg lett,så du kan få glede av dem i flere år. Når det gjelder plantelys, har jeg kjøpt det som heter flora lyspærer i en lampebutikk, det funker utmerket!

    3. Lykke til med såprosjektet! Høres ut som du har gode forutsetninger for å få det til i lysthuset. Jeg har igrunnen gitt helt opp – har bare vinduskarmer, så jeg ender med lange strantne, mugne og etterhvert nokså døde spirer hver gang. De grønne såfingrene må ha hoppet over en generasjon tror jeg, for mine foreldre har alltid holdt på med det, men de har riktignok fullt utstyrt kjeller med plantelys og greier…
      Jeg holder meg til å kjøpe store grønne planter – i massevis – og det har lurt alle naboene og familien til å tro at jeg har grønne fingre jeg også. Sannheten er jo at de klarer seg helt selv 😉
      Ha en riktig fin uke, Line!
      Klem Linnette

    4. Mona Vauger: JAAAA!!! :-)) Veldig gjerne, Mona. Jeg driver å forbereder planterom i lysthuset, som jeg tenkte at skal ha en temp. på ca 15º, og sette opp ekstra-lys.
      Dette er første gang jeg prøver meg, så jeg tar i mot råd med STOR takk!
      På forhånd TUSEN TAKK! 🙂
      Line

    5. Jeg har ikke prøvd tomater men paprika 2 ganger med godt hell.
      Trodde stokkrosene blomstret 2 år,ja ja jeg skal no prøve så ser eg om noe blomstrer i år

    6. Skal sende med Jarle masse forskjellige avleggere fra Pelargonia, hvis du vil ha? Har mange fine morplanter på jobben. De kan stikkes rett i jorden fra midten av Februar, og vil gro seg fine i viduskarmen. Hvis de får stor potte men god jord ved utplanting i Mai, og i tillegg god skjerming mot solen de første 14 dagene, blir disse store flotte planter! ( Veldig viktig å gi planter som har “vokst opp inne” skygge når de flyttes ut, fordi de ikke har opparbeidet seg det vokslaget på bladene som skal beskytte mot uttørring i sola. Resultatet blir også enda bedre hvis de får en dusj en eller to ganger om dagen…)

    7. Anitas skriverier: He-he… Du skjønner jeg har IKKE grønne fingre, jeg bare ønsker å ha det. Jeg er en slem hagedame. Det eneste de stakkars små blomstene ber om er vann – og det er jeg skikkelig dårlig på å gi dem. Uff, stakkars små…
      FIN søndag!
      Line 🙂

    8. fruensvilje: Stokkroser er fint. Det har jeg også lyst på. Men er det ikke slik at de ikke blomstrer før året etter såing? Er litt utolmodig jeg skjønner du…
      Tenkte å ta litt før av noen tomater også jeg. Paprika har jeg ikke tenkt på. Tror jeg prøver meg på det også!

    9. Cherrytomat beger… hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Glimrende! Nå blir det vel sikkert litt sånn små-start i kjeller’n her etterhvert også. Må bare få unna og avsluttet litt andre store prosjekt først =) Selvsagt er det planer for hagen her som skal startes til våren…

    10. høres ut til att du har den innformasjonen som trengs så her er det bare å si lykke til,jeg vil iallefall med glede følge spirene dine og forhåpentligvis noen frodige blomster utpå sommeren :))
      Jeg har ikke planer for annet enn stokkroser ,kjøpte frø i Danmark sist sommer :)) og minipaprika fra frukt kjøpt på mega :))

    11. Du er helt rå med dine grønne fingre. Her var det masse nyttig informasjon – å planlegge hagen er ikke i mine tanker nå i januar… de starter når kuldenettene er over… sånn uti mai… hihihi
      Takk for at du satt meg på sporet med dette flotte innlegget.
      Ha en flott lørdagskveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg