Frøsåing i februar…

Her i “Huset på landet” er det stille, som vanlig på en søndag morgen. Det er mange år siden jeg ble vekt av “maaaamma – du må stå opp…” fra små jenter som ikke ville ligge i sengene sine lenger. Nå er vel egentlig situasjonen snudd seg, og jeg som vekker jentene, som synes det er veldig godt å ligge lenge på søndager…

Jeg er fremdeles like lei av vinteren, og bruker hver ledige tid på sommerlige hageblader og nettsøk, hvor jeg drømmer meg bort…

Og vet du… Denne uka har jeg faktisk sådd frø!

Det ble tomatfrø, både sherrytomater og store tomater.
Her har jeg tatt frø av de vi hadde i kjøleskapet… Ikke vet jeg om det går bra, men jeg prøver!

Paprika har jeg også tatt egne frø av og de ligger nå i god såjord og bare venter på å bli til frodige planter med maaange paprikabarn! Kanskje…

Så har jeg sådd Pyntekorg, fra en pakke jeg hadde liggende.
Jeg har også sådd Ministokkroser. Den tok jeg frø av da jeg hadde den i en urne for et par år siden, så nå ligger også de i jorden. Jeg har prøvd å finne ut litt om Mini-stokkrose men har ikke funnet noe,
så da bare dytta jeg de frøa i jorda og håper på det beste!

Som du nå sikkert skjønner er det en ganske så fersk “gartnerspire” som prøver seg her.
Og de mer drevne “sådamene” vrir seg sikker i frustrasjon…
Men min selvtillit og pågangsmot er det ikke noe i veien med, så det gjør ingenting. 🙂

Selv mannen i huset er nok noe skeptisk til min iver, og han er nok heller ikke så innmari glad for alle drue- og tomatbegerene, som nå står på baderomsguvet i påvente av spiring, men pytt!
Det får gå når kona leker at hun har grønne fingre! 🙂

Med ønske om en FIN søndag!

18 kommentarer
    1. ewymarie: Himmel og hav! Det har ikke jeg hørt! Og så fint som de spirer. Nå må jeg google litt…
      Takk for tilbakemelding. Hvis det stemmer, rekker jeg enda å kjøpe frø og begynne på nytt!

    2. Det vet jeg faktisk ikke. For jeg gikk ut i permisjon når plantene var ca 10 cm høye. Men det sies at når paprikaen kommer til Norge blir den stråler for å drepe små insekter som følger med de, og da blir frøene sterile. Så man må kjøpe frø for å få planter med paprika.

    3. Monasdagligeliv: He-he… Ja, Mona. Det skal man vist gjøre. Det vil si å flytte de små plantene fra “druebegeret” og over i egne små potter. Så skal de settes på en kjølig plass (ca 15 grader) med masse lys… Vet bare ikke om de er klare enda!
      Hmmm… Nå starter utfordringen kjenner jeg… :-))

      Vær vennlig å ikke arrester meg dere som kan dette fra før! Dette er første gangen for meg, altså… 🙂

    4. fruensvilje: Takk for tillitten! Men det gjenstår å se hvordan dette går. 🙂
      Hvor setter du paprikaen på sommeren? Har du en lun og varm uteplass, eller har du den inne?
      Line

    5. Hanne: Ja nå blir det spennende! Det spirer som bare det, og jeg aner ikke hva jeg gjør videre… Skal de prikles nå tro? Hmmm… Må lese litt…
      Bilder kommer, skal du se!
      Line 🙂

    6. Anitas skriverier: Det er akkurat det jeg også har tenkt… Ved å sette planter både her og der, skal vi nok se at jeg tar`n på “kondisen” og får drivhus jeg også… :-))

    7. Nå fikk jeg inspirasjon her! Jeg er så grønn at det egentlig er flaut. I kveld skal jeg jammen så paprika:) Stygt redd for at det aldri blir til paprikaer, men da skal jeg ha for forsøket. Så skal jeg følge med her inne for mer inspirasjon:)
      Lykke til:)
      -Mona

    8. Så koselige bilder – du inspirerer meg til å sette igang også – og snakker vi om å leke at man har grønne fingre er det iallefall noe jeg gjør da 🙂 🙂 Hm… om jeg setter masse masse frø, så må jo Gubben snart gå med på at jeg får meg et drivhus… hihi… 🙂 🙂
      Lykke til med prosjektet ditt – går sikkert supert.

    9. Det er så kos å så og løkplanter er så nydelig. Må nok ut og studere hvordan det står til i bedd ute.
      Lykke til med prosjekt. Vi sådde paprika i barnehagen et åt og de syntes barna var kjempegøy.

    10. Dette går bra, jeg gjør også som fruensvilje, det står med plast over til det har spiret. Bruker også vinduskarmen. Må få bilder etterhvert, spennende tider nå.

    11. God morgen.
      Da er vi 2 som har sådd no i februar :))nå i uka som var plantet jeg minipaprika og stokkroser.
      Paprikafrø har jeg sådd 2 ganger tidligere med frø fra frukter jeg har kjøpt på coop,det går helt greit.Paprikaene mine har ikke blitt modne før utpå høsten men jeg FÅR modne paprika hver gang jeg forsøker :))så dette får nok du også til tenker jeg.
      Jeg har ikke satt mine på baderomsgulvet,tror nok att det holder med et bord forran vinduet eller i vinduskarmen og jeg har plastikk over jorden så det holder på fuktigheten :))da ønsker jeg deg lykke til,spennende å se hva som kommer opp

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg