Krydderplanter på kjøkkenbenken

Jeg er en livsnyter!
Noe som innebærer stadig gode måltider med god drikke ved siden av.

Men jeg skikkelig dårlig på å bruke friske krydder.
Nå har jeg kjøpt inn tre slag, så nå skal jeg prøve meg litt frem med disse…

Basilikum:

Basilikum (Ocium basilicum) passer til de fleste matretter, som fisk – og eggretter, salater, supper, sauser og pastaretter. Spesielt godt passer basilikum sammen med tomat, men også sammen med løk og hvitløk. De eteriske oljene som gir basilikum dens spesielle og aromatiske smak og duft, er meget flyktige, så basilikum skal derfor ikke brukes ved lang koketid. Basilikum egner seg dårlig for tørking og frysing. Det er den grønne som er vanligst, men det finnes flere typer basilikum i handelen: Rød basilikum, sitronbasilikum, og kanelbasilikum. Basilikum selges både avskåret og i potter. Det er både norsk produksjon og import fra Nederland, Italia, Israel og Spania. Det finnes også rød basilikum, sitronbasilikum, kanelbasilikum og thailandsk basilikum.

Basilikum skal være frisk i fargen, bladene hele, saftige og sterkduftende. Den skal ikke være slapp og tørr.

Visne blader eller stilker. Sorte blader tyder på kuldeskade.

Basilikum passer til de fleste matretter, men er spesielt godt i salater, tomatretter, grønnsaksretter, sauser, marinader, fisk fjørfe og pastaretter.

 

Rosmarin:

Rosmarin er en flerårig plante med blader som minner om barnåler. Bladene inneholder eteriske oljer og bitterstoffer som gir en søtlig og lett bitter smak som minner om kamfer. Det finnes norsk rosmarin i potter, men de tåler ikke frost, så om vinteren forekommer det import av avskåret rosmarin fra Italia og Spania.

Rosmarin skal være saftig og sterkduftende. Den skal ikke være slapp, tørr og gul.

Rosmarin passer til kraftige og fete kjøtt- og fiskeretter, og kan kokes med under matlagingen.

Timian:

Timian er en foredlet utgave av vill timian som finnes i alle land rundt Middelhavet. De små timianbladene har en meget kraftig og gjennomtrengende smak. Timian selges i potte eller avskåret.

Timian bør brukes med forsiktighet pga. den kraftige smaken, men er nydelig i nær sagt alle matretter: Sauser, kjøtt- og fiskesupper, potetretter, ertesuppe, kålrotstuing og sammen med kjøtt. Timian kan tørkes uten at den taper smaken nevneverdig.

Eller flyr dagene avsted i et rasende tempo!
Som bonde har det gått i ett siden 16. mai. Nå ser det ut til at vi får tatt det siste jorde i løpet av helgen. 
Dette er ca en måned senere enn vanlig, så jeg håper inderlig at vi får en fin høst så vi får inn kornet i år!

Også på jobben går det for fullt. Nå er tiden inne for å arrangere det årlige byggtreffet/messen for våre kunder.
Vi krysser fingrene og håper på nok et flott arrangement!

Og i går fikk jeg kjøpt inn en del sommerblomster, som skal plantes i krukker og kar! HURRA! – Jeg gleder meg!

Jeg ønsker deg en FIN-FIN helg!

14 kommentarer
    1. Mmm… SÅ deilig med urter og krydder! Basilikum er jo helt knall nå.. med tomatskiver, mozarella og balsamico, kanskje salt og pepper. Nam-nam:)
      Takk for koselig kommentar Line. Ja, vi gleder oss veldig. Har i grunn begynt å ta i bruk de fleste av rommene nå. Men noen står fortsatt igjen. Venter på den lekre døra som kommer imorgen.. og de holder på å bygge taket, rekkverket og trappa på “porchen” der. Gleder meg til å sitte der i en gyngestol med en helt ny baby i armene og kose:)
      Ønsker deg og plantene dine en knallfin uke.. hehe 🙂
      Klemmer fra Line

    2. Hei Line.
      Urter er kjempe godt til mat.
      sitronmelise og mynte er også godt i drikke .O)
      Også er det ille koselig å pynte med synes jeg :O)
      Ha en fin uke :O)
      VH Lisa

    3. Anitas skriverier: Ja “tvi-tvi”… Siste rest skal i jorden i dag! Sitter med en kaffekopp, før jeg skal begynne å harve.
      Vi ligger en måned etter tiden her nede. Men det gjør vel nesten hele landet egentlig. Håper på masse godvær så også de på Lørenskog får kornet i jorda!
      Ha en strålende dag!
      Klem

    4. Herlig med deilige krydderplanter også lukter de så godt. Friske urter er absolutt det beste, men på kjøkkenbenken hos meg har de en tendens til å visne.. 🙁 Må nok bli litt flinkere til å vanne – eller ikke drukne de 🙂
      Håper dere har fått kornet i jorda – det begynner å bli sent her nede nå. Pappa på Lørenskog har ikke fått sådd noe ennå, men der pleier det å være senere – håper han kan starte med å så i neste uke.
      Tvi -tvi for avlingen – både av urter og korn 🙂

    5. OKBente: Erfaringsmessig så blir de ikke så gamle her heller. Men jeg prøver igjen! Basilikkum, Motzarellaost, tomat, olje og balsamikoeddik er en favoritt her om dagen!
      Ha en fortsatt FIN kveld!
      Klem fra Line

    6. Åshild: He-he… Ja nå fikk du press på deg. For jeg kommer til å utforske dine linker! Spennende å lære… 🙂
      Må bare bli ferdig med jordene først. Og nå er det meldt pent i helgen – og da satser vi på å bli ferdig. Starter med harven i morgen tidlig – så er det klart til såing ved lunsjtid! HURRA!!!
      God klem fra Line

    7. Hanne: Har ikke brukt timian noe særlig, og er litt usikker på hva jeg kan bruke den i – av det jeg bruker å lage. Men jeg får prøve meg frem… 🙂
      God kveld og klem fra Line!

    8. Elsker ferske urter 🙂 Har alltid noen i vinduskarmen, og forsvinner de ikke i en matrett, så havner de i juiceren 🙂 Liker veldig godt basilikum, oregano og timian fordi de er smaksrike og dekorative 🙂

    9. Deilige krydderurter du har 🙂 Bruker de alle tre til forskjellige ting 🙂 Har du smakt Thai basillikum? smak av anis..yummi 😉 fin til desserter etc..og mat..litt lakrissmak og god lukt 🙂
      Ha en flott helg 🙂

    10. Kan nesten kjenne lukta heilt hit:-) Ønske deg lykke til med krydderplantene! Ej sjøl slit med å få dei til, men du verden so dei pynte opp og so godt det lukte. Forresten; stilige krukker! 🙂 god helg til deg også!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg