Skogkanten – før og etter

Det blir visst en del hageinnlegg her for tiden, ganske naturlig – siden tiden etter jobben stort sett blir tilbragt i hagen.

En ting som har irritert meg lenge, er alle de forbaska skråningene vi har her i hagen. Og grensen fra hage til skog, med gress som må klippes – og som vi har på tre sider – har en tendens til å plage meg ekstra mye…

Det plager Ikke min mann da, siden han alltid sitter på gressklipperen, mens jeg – jeg må gå med “døtte-klipperen”. Og skråninger er tunge å klippe, bare så dere vet det! (Og jeg har visst ikke skolene for å kjøre den store, påstår min mann, med et smil om munnen). Hmmm…

OK… Jeg inrømmer at jeg kan trenge trimmen, men jeg har nå bestemt meg at alt som skal gjøres i hagen, skal gjøres med tanke på at vi ikke må jobbe oss i hjel for å holde den ved like. Derfor går jeg nå til angrep på det som irriterer meg mest…

Her er min første utfordring…

Skråning 1: Her vokser det gress/ugress, et morell-tre, en rabarbra, og en gressløk, som det forøvrig er best å huske som den en gang var…

Det er faktisk en ganske bratt skråning. Og jeg – som ikke har utdanning – må selvfølgelig klippe den, med den gressklipperen som selvfølgelig ikke går av seg selv…

Phu… tungt!

Men, med mannen borte, begynte jeg kampen mot skogkanten…

Jeg spadde og lukte bort det som var av ugress.
Også gressløken måtte gi tapt, siden den nå var mer eller mindre forsvunnet blandt kveke og andre ulumskheter…

Så var det å fylle på med jord…

Og så kom det morsomme!!!
Tra-la-la… Plantekjøp! 🙂

Etter en rundtur på tre forskjellige planteutsalg, fikk vi omsider kjøpt det jeg ønsket meg!
Hengeren ble full og lommeboken noe slankere…

Plantene ble plassert, og omplassert, og omplassert… 

Helt til jeg omsider ble fornøyd.

Ser bra ut dette… 🙂

Så var det å begrense vedlikeholdet, da
Mindre lukingen er jo alltids en plan… Derfor ble det duk og bark.

Og bare så dere vet det – det er ikke SÅ lett å legge duk når man er alene og det blåser!

Men med litt tålmodighet (!) kom jeg i havn.

Jeg er kjempefornøyd – og anser meg herved som vinner av kampen mot skråning nummer 1!

14 kommentarer
    1. Howdy! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could
      get a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding
      one? Thanks a lot!

    2. Du er et rivjern du Line! 🙂 Det er utrolig gøy alltid å lese disse innleggene dine hvor du viser trinn for trinn hvordan du gjør det, med korte og greie og konsise forklaringer… og ikke minst.. masse bilder:) Me like:)
      Den skråningen ble kjempefin!! Du tar jo utfordringer på strak arm du så:)
      Med gresstopper.. mener du slike kanter som man f.eks kan få i plast som man stikker ned i jorda langsmed kanten? hjelper det altså?? Jeg har aldri prøvd det jeg.. men kanskje det vil gjøre susen ja. Hmm..
      Klem, Line

    3. Åshild: He-he… Det er nok ikke klart for Åpen hage her på en stund. Mye å ta tak i først. Kanskje til neste år… 🙂
      Det er faktisk bare en hage i Fredrikstad, ellers må jeg til Hvaler eller Moss. Bare 30 minutter å kjøre da…
      Det blir spennende, men det er så trist at det er meldt dårlig vær… Sukk. Men det finnes ikke dårlig vær – bare dårlig klær… heter det vel… 🙂

    4. Jeg ser at dette var en stor jobb, men resultatet er nok verdt det.
      Det hadde vært hyggelig å få deg på besøk, men det er sikkert mange nok hager lokalt. Dessuten forstår jeg ikke hvorfor dere ikke kan ha Åpen hage.

    5. Hei Line. Fyttikatta for en jobb ;0) Kan tenke meg du sov godt den natta ;0)
      Det ble kjempe fint ;0)
      Ha en fin fin dag Line.
      VH Lisa

    6. fruensvilje: Ja, han ble fornøyd.:-)
      Og det blir nok en form for gress stopper der også. Vi er jo litt svake for stein, men det blir brått mye jobb… Vi får se hva det blir 🙂

    7. Hei Line. Dette ble jo kjempefint! Og for en jobb du har gjort… men godt hagearbeid er god trim, så da er det dobbel glede! Ønsker d eg en fortsatt fin uke!

    8. jeg er bare så imponert over kor flinke du er,dette ble jo utrolig vakkert og mye mye bedre enn en skråning full av ugress :))kanskje du i tillegg skal stikke en gresstopper langs kanten så ikke gresset vokser innover duken din :)og din kjære har er vel superfornøgd med sin frue rekner jeg med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg