Ekte hjemmelaget egglikør

For trjedje gang har vi laget eggelikør i “Husete på landet”.
Det er en hyggelig aktivitet, som også mannen i huset synes er gøy. (Kanskje er det fordi prøvesmakine er en ganske viktig viktig del? 🙂

Oppskriften vi bruker er nok til å fylle 4 slike flasker, på 0,5l, og likøren smaker fortreffelig.

Oppskrift:
14 (fjorten!) eggeplommer
400 g sukker
1 ss vaniljesukker
1 liter helmelk
1/2 liter sprit (40 eller 60%) Jeg brukte 40%…

Ha eggeplommer, sukker og vaniljesukker i en kasserolle og rør om. Rør jevnt og hele tiden, og ikke ha på for sterk varme, for egglikøren blir ikke god dersom denne blandingen svies.

Når blandingen er så varm at du ikke klarer å stikke fingeren nedi uten å nesten brenne deg…, da har du melken i kasserollen. Varm opp til kokepunkt, men straks det oppstår bobler i blandingen så ta kasserollen av platen/koketoppen. Rør/pisk hele tiden i blandingen med en visp.

Avkjøl så egge”kremen/sausen”. Rør gjerne i den noen ganger også under kjøling.

Når den er avkjølt heller du blandingen fra kasserollen over på flasker som er helt rene/kokt rene/sterilisert. (Du kan sterilisere flasker og skrukorker ved å koke de allerede vanlig rengjorte flaskene og skrukorkene i en stor ren kasserolle i minimum 20 minutter. (Går ikke flaskene helt nedi kasserollen så fyll også flaskene med vann og kok de så stående i kasserollen. Dampen vil sterilisere dem.

Oppskriften sier som følger:
“Hell deretter på eggekrem til flasken er halvfull, så har du på litt sprit. Rist flasken og smak. Er den for svak eller sterk etter din smak så justér med mere eggeblanding eller mere sprit, alt etter som“. Jeg – blandet spriten rett i kjelen og smakte meg frem :-)) For så å helle likøren på flasker. Enklere synes jeg…

Tips!
Tenk på hva egglikøren skal brukes mest til!
Skal du bruke den mest til desserter (som saus til eplekake/terte og vaniljeis i stedet for vanlijesaus for eksempel), så kan det være gunstig at den ikke er for sterk. Skal du derimot drikke av den på lillejulaften sammen med din kjære foran peisen når juletreet endelig er pyntet og alt er klart til den store høytidsdagen, så kan den kanskje være litt sterkere enn dersom du skal bruke den som saus på juledessertene.

Egglikørflaskene bør vendes regelmessig, og egglikør ristes alltid lett før servering for å sikre at den fremdeles er godt blandet! Den hjemmelagde egglikøren er holdbar i minimum en måned.  

Om man har lyst kan man lage en egen etikett og lime den på flasken. Det blir litt ekstra koselig om man gir bort slike flasker i førjulsgaver.

Ha en fin dag!

7 kommentarer
    1. Plommeline: He-he… Godt å ta frem minnene litt :-))
      Jeg har aldri smakt Snowball, men det tror jeg jammen jeg skal prøve meg på i kveld. Har fremdeles litt likør igjen…
      Ha en fin nyttårsfeiring!
      Line

    2. Takk for oppskrift. Den skal testes:-) Fikk forøvrig litt ungdomsminner.. På Hawk disco var min faste drink eggelikør med Sprite. Snowball 🙂 Gode minner som nå er lagt på lake..

    3. dere er flinke og det ser godt ut :))jeg har vel vært borti og smakt egglikør men ikke mer enn det,hos meg blir det ripslikør som no har trekt siden august :)) det er første gangen så jeg er veldig spendt på resultatet

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg