Herding av overvintrede sommerblomster

Endelig! Kan jeg høre blomstene juble i kor! 🙂
Jeg tipper at det er for blomstene slik som det er for kuene når de blir sluppet ut etter en lang vinter på båsen. Jeg synes jeg kan høre de jubler! 🙂

Herdingen skal helst starte i skyggen, for så og la plantene gradvis utsettes for sol.
Det sies at det tar ca en uke for plantene å bygge opp solkrem nok til å ikke bli solbrent.

Jeg starter med å sette plantene ut noen timer hver dag…

Og vær obs på vinden!
Vårvinden kan være mye kaldere enn hva gradestokken viser.

Her hos oss bruker sommerblomstene og bli “frigitt” til 17. mai, men siden det da fremdeles er fare for frostnetter, passer jeg godt på de. Da dekker jeg til de største og bærer de mindre inntil husveggen eller inn i garasjen. Det er jo fryktelig kjedelig om de skulle bli skadet nå, når jeg har vært så flink å stelle de hele vinteren!

Men Engeltrompetene har ikke fått slippe ut enda.

For det første er de tunge som bly, så jeg er helt avhengig av hjelp til disse.
Og det å drive å bære de ut og inn hver dag, kan fort by på langtidssykemelding på grunn av oppståtte ryggskader, og DET kan ikke risikeres i denne tiden av året. Så Engletrompetene får stå inne til det blir litt varmere, så de i hvert fall ikke skal fryse i hjel ved en nattefrost.

Se! De har mange, mange blomsterknopper allerede…

Gleder meg til den blomstrer for fullt.

Tenk denne har nå blitt enda større, og den har jeg avlet frem etter bare en liten avklipt gren jeg fikk for tre år siden.
Det er jeg SÅ stolt over!

Det jeg ikke er så stolt over er det som vokser i planterommet. Stakkars de skulle vært pottet om hele gjengen. Så da blir jeg ikke arbeidsledig i dag heller 🙂

Glad søndag!

#hage #herdingavblomster #sommerblomster #engletrompet

12 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg lærer litt for hvert år, men feiler en del enda ser jeg… Men Engletrompetene har virkelig slått til i år. Får håpe det fortsetter like fint. 🙂

    2. natheless: Jeg driver å herder de enda. Hadde det bare vært litt varmere ute nå, hadde jeg blitt glad. Jeg har ikke helt hjerte til å sette de ut helt enda, men krysser fingrene for litt varme fremover, så jeg får tømt lysthuset og klargjort det for litt kose kvelder der inne.
      Line 🙂

    3. Kari Stenbock Pedersen: Nei, de har ikke lys om vinteren. Jeg plukker av alle bladene på høsten når jeg setter de inn. Men siden de står i lysthuset, med naturlig lys inn, kommer bladene ganske fort tilbake. Men står de mørkt kommer det ingen blader før du tar den frem i lyset igjen. Fra mars har jeg hatt ekstra lys. Men vi har også mange andre overvintrende planter som trenger litt ekstra lys. I hvert fall om de skal komme seg store og fine til mai, når jeg ønsker at de skal være fine.

      Det er kanskje litt sent, men du kan gjerne få en avlegger fra mine, om du ønsker. Ellers kan du få en til vinteren og satse på neste år. 🙂
      Line

    4. Hei:) Ramlet innom bloggen din og tenkte jeg måtte legge igjen en liten kommentar og ønske deg en fin dag:) Ønsker du å lese om Kickstart og resultater av kickstart, samt aloe vera – produkter og min kampanje for å hjelpe de hjemløse dyrene i sommer? Ta en titt innom min blogg 🙂

    5. det grønast virkelig hos deg no,,og blomster på pelargonien allerede 🙂 jeg er spendt på mine planter,min kjære skulle passe dem med hjelp av sin mor,men det er no rart med det,jeg har ikke vært hjemme på en måned nå

    6. Ja, nå er det tid for å få ut det som står i kjelleren hos meg også. Jeg får ta det til uka. Begoniare skal i jorda også! Herlig med våren! Kos deg videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg