Nå måtte plantene ut…

Endelig er lyshuset blitt lysthus igjen og du verden som vi har gledet oss til å bruke det igjen!
I tidligere år har jo lysthuset blitt brukt av oss hele året, men i vinter har det vært bebodd av vakre grønne skapninger som ikke er noe særlig begeistret for snø og kulde…

Men nå satser jeg virkelig på at Kong-Vinter har pakket sakene sine og reist på mange måneders ferie.

Og da må nok leietagerne pent flytte ut…

Det ble etter hvert ganske trangt om saligheten.
 

Så ut bar det…

Verandaen ble med ett gjort om til et kaos som minnet mer om et loppemarked, enn et trivelig oppholdsted.

Men lysthuset ble tomt, og da var det bare å sette i gang med såpevann og skureklut.

Lysthuset var ikke akkurat så delikat etter å ha blitt brukt som oppbevaringsplass, og planterom i flere måneder.

Men etter mange timer med vasking, er det endelig klart til å brukes igjen….

Oliventreet kjøpte jeg i 2013, og det lever enda! Det er jeg stolt av! 🙂

Så i dag er det bare å ta tidlig kvelden og benke seg til.
Tenne noen levende lys og ta seg et aldri så lite glass rødt.

God helg!


#hage #lysthus

18 kommentarer
    1. Anonym: Hei! Ja vi har varme på hele vinteren. Vi prøver å holde det rundt 8 grader, da klarer plantene seg best. Vi justerer opp og ned etter været.
      Jeg bruker å klippe ned blomster, og fjerner bladene på Engletrompetene, og da trenger de ikke så mye vann. Men i og med at det er så lyst med alle vinduene, og temperaturen her på Østlandet fort kan være mild, og med solen som skinner, blir det varmt så blomster og planter gror og får blader – DA må jeg følge med å vanne oftere. Ellers vanner jeg en liten skvett ca en gang i måneden frem til februar. Da setter jeg på mer lys, og da vanner jeg hver 2-3 uke etter hvert som det gror.
      Line

    2. Lurer på om du har på varme i lysthuset om vinteren og om du vanner plantene mens de står der. Vi tenker å flytte noen ute-planter inn i vårt nybygde lysthus for overvintring, men er usikker på hvordan temeraturen bør være. Har panelovn der som eventuelt kan stå på gjennom vinteren.

    3. Anette: Takk for hyggelig hilsen. 🙂
      Jeg bodde også på byggefelt en gang, og jeg koste meg i den hagen også! Det er jo deilig å være ute og jobbe i hagen uansett. 🙂

    4. Så utrolig fint du har det 🙂 Drømmer om et sånt sted selv. Enn så lenge får jeg heller fikse litt i min egen hage (bor i boligfelt).

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Da er vi jo flinke både du og jeg! :-))
      Jeg har hørt at oliventreet kan klare en mild norsk vinter. Men jeg har prøvd å ta de inn i stua, det gikk ikke bra… Bladene bare falt av. Men det skal sies… Jeg er skikkelig dårlig på å vanne! 🙂

    6. Så kost.. Ingen tvil om at det lysthuset er koselig..
      Kjempe gøy med slike plasser. Har bestandig ønsket meg ett, men det blir ikke på denne tomten.
      Greit å få ut plantene også.
      Jeg har også et oliventre jeg kjøpte våre 2013? Det lever, og det har stått ute i vinter da drivhuset mitt ble ødelagt. Må nok gi det litt ekstra, men det går bra enda.:)

    7. Noe så gjennom trivelig det ble! Du er så flink til å sette sammen sakene dine så det blir innbydende og koselig. Nyt helga i lysthuset og ellers! 🙂

    8. ja nå ble det koselig i lysthuset,når jeg tenker etter så burde du også hatt et drivhus og jeg et lysthus 🙂 i dag hadde jeg kaffebesøk i mitt drivhus hi hi

    9. Anonym: He-he! Herlig kommentar. Og jeg er så enig!!! Og det kommer vel forhåpentlig etter hvert. Jeg har i hvert fall begynt å planlegge et drivhus. Så kanskje (krysser fingrene) til neste år… <3
      God helg!
      Line

    10. Kjenner ingen jeg som “trenger” drivhus mer enn deg. Det er en helt annen verden for deg og plantene! :)……:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg