Planer i hagen for 2016

Nå i disse vintertider blir internettet sømfart etter hageinspirasjon for tips og ideer til egen hage. Jeg elsker å få innspill, som setter i gang de små grå.

Vi begynner så smått å få skikk på hagen som en gang bare var skog, men det er så mye, så mye som gjenstår.

SONY DSC

 Så internett, hageblader og bøker blir lest på kryss og tvers på jakt etter inspirasjon, tips og ideer.

Og nå som snø og kulde preger hverdagen sitter jeg å planlegger noen av prosjektene for 2016. Så langt er det dette som står på tapetet…

I et svakt øyeblikk kjøpte jeg denne paviljongen helt uten mål og mening (og JA jeg har fått masse kjeft av mannen, og nikker samtykkende på hode hver gang han sier “Line, det der var en dum ide”.  Og med fingrene i jugekors rister jeg samtykkende på hode hver gang han sier: “Line, du gjør ikke sånn noe mer)

Jeg bare syntes den var så flott. Så vakker jernkonstruksjon med bøketrær som vokser opp i hvert hjørne. Å sukk hjerte!!! <3 <3 <3 Og da jeg var på Hageland så sa de jo at de bare hadde denne ene paviljongen. Og dere kan vel forstå meg da – at jeg i panikk og stor frykt for at noen andre skulle kjøpe den, bare måtte jeg være kjøpe den.
Den skulle til Huset på landet! Punktum!

Så jeg lånte meg en varebil, gutta på Hageland demonterte og vi stappa den inn i bilen og jeg dro hjem. Jarle var kanskje ikke så imponert over dette stuntet, men som den snille mannen han er har han lovet meg at han skal hjelpe meg med å sette den på plass. Men vi rakk ikke det i sommer, så enn så lenge står hjørnene med bøketrær “på vent”, godt plantet i bakken, og med vinterkjole på. Og jeg håper inderlig de overlever denne kalde vinteren.

Men FØR vi kan sette den i sammen og plante “hjørnene” med bøketrær, skulle vi hatt vekk noen paller med stein som ligger der paviljongen skal stå. Men de steinene skal brukes til å laget en ny støttemur til blomsterbedet foran verandaen – så da må vi nok lage den først da.

Muren skal fortsette på høyre side av trappa…

SONY DSC

Vi skal også lage en ny trapp ned fra verandaen, men det skal først lages en platting nede der det er gruset.

Dette bedet skal det gjøres noe med. Jeg har ikke bestemt meg hvordan det skal bli enda. Her leter jeg etter inspirasjon…

Liljene her har allerede fått ny plass, og resten skal nok også flyttes på…

SONY DSC

Bedet fortsetter rundt kanten ned i hagen…

SONY DSC

Så dette gleder jeg meg veldig til å ta fatt på.

 
Så må vi fortsette med kantstein ned bakken, som for øvrig stopper i bildekanten…

SONY DSC

Så her gjenstår det ca 40 meter med stein, og selvfølgelig må blomsterbedet fortsette noen meter til.  🙂

Jarle har fått i oppgave å lage to slike plantestøtter. Som på bildet står på hver side av døren…

(foto Claus Dalby)

Og ca 10 stk slike peonstøtter som jeg bare har falt så dundrene pladask for!!!

(foto Lindas hagedrømmer)

Så nå ønsker jeg Jarle en platevals med mulighet til å valse rundt-jern. Så om noen har en slik som de ikke trenger og vil selge for en rimelig penge, så ta da for all del kontakt med meg!!!

Så har vi lyst til å sette opp et lite stykke med skigard…

(foto fra Google)

Så planene er der kan man si!

Problemet for oss er nok mest det – at mannen på neste bilde… Jarle – blir 50 år i år, og den dagen skal feires på låven. Og i den forbindelse avtalte vi i fjor at vi skulle holde på i hagen oppe i 2015, og i 2016 skulle vi bruke tiden på utearealene nede på gården…

Hmmm…

Han vil blant annet at vi skal sette ut den gamle dieselpumpa han kjøpte for noen år iden, og lage et miljø rundt den…

SONY DSC

Så vil han vil at vi skal fortsette med en slik mur langs skråningen på andre siden av uthuset… 

Men først må vi få vekk denne haugen med tømmer som skal bli til ved…

SONY DSC

Og så må vi rive den gamle stua som allerede er på vei ned, for å få tak i grunnmuren…

SAMSUNG CSC Processed with VSCOcam with c2 preset

Grunnmuren som skal få et nytt liv som støttemur langs skråningen til hagen vår…

Så her har jeg en skikkelig utfordring!

Jeg trenger å få Jarle til å ikke stresse så veldig med “nede-prosjektene” og heller konsentrere seg om hagen oppe. Så ALLE gode forslag til hvordan jeg skal overtale Jarle til å fortsette oppe i hagen tas i mot med STOR takk!

Ellers kommer vi til å få veldig mye å gjøre i år!-)

 

#hage

14 kommentarer
    1. natheless: He-he… Nei vi blir nok ikke arbeidsledige med det første. Vi har mange prosjekt til som står på vent, til både 2017 og 2018. Det går jo ikke å få gjort alt på en gang, og om man setter for store mål blir vi så oppgitte, selv om vi ofte har en tendens til å ha “mye som skal gjøres”. Og så er vi jo litt bønder, og det går noen dager til jordene og redskap også. men vi liker det. 🙂
      Ha en fin dag du også!

    2. Ja, dere er ikke arbeidsledige med det første skjønner jeg, men det blir sikkert så fint! Den paviljongen hadde jeg også lyst på, men den passer bedre hos deg. Vi har bare en bitteliten hage, men den peonkronen skal jeg vise min mann. Dumt vi ikke kan klare å sveise selv kanskje? Du får la din Jarle få fritt spillerom et eller annet sted med den pumpen, men si at først må dere stelle til der oppe!!!!! Du fikser det sikkert. Morsomt med planlegging. Ha en fin dag!

    3. Vanja: Ja, det ser ut til at det blir nok å henge fingrene i. Men det virker jammen som om du også får nok å gjøre i året som kommer! 🙂
      Så det gjelder å stå på kjenner jeg…

    4. Ingen tvil at dere har enormt mye på gang i Hagen deres. Det er mange timer som ligger og venter på at det skal bli gjort.
      Planene virker veldig bra:)

    5. fruensvilje: Ha-ha!!! Det var en strålende ide! Men vi har bursdag nesten på likt, så da rekker vi ikke så mye. Må nok ta arbeidet selv, tenker jeg. Og det er jo det som er halve moroa – Det å gjøre det selv. 🙂
      Får håpe på tidlig vår, så vi får noen ekstra uker på oss…

    6. Ha ha, jeg vet det, men jeg støtter han i det. Den var kul. Begynn nede. To ting nede, og en ting oppe. Så får du en villig mann 🙂 og du får uansett masse kred for å hjelpe han på det han har lyst til 😀

    7. fjellgeitbundingen: He-he… Nå var det sånn at jeg trengte unnskyldninger til mannen min for ikke å holde på nede i år. Dette hjalp ikke! :-))
      Men takk for hyggelig oppmuntring! 🙂
      Line

    8. he he du får ønske deg en gartner i bursdagsgave )) dere har virkelig mye å ta fatt i selv om det allerede ser ut som den herlige parken allerede i mine øyne ) jeg gleder meg til å følge dere i hagearbeidet som garantert blir like flott i år som i fjor )

    9. Ja, her har dere litt å ta fatt på. Men dette kan dere klare. Litt og litt jobb hver dag, og dere er snart i mål. Må bare ha trua og pågangsmot. Kanskje finnes det noen venner som kan ta i et tak også. Diselpumpa var super. Den bør dere få montert opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg