Sitteplasser i hagen

Sett deg gjerne ned…
Kan du tenke deg så koselig det er når man tusler rundt i hager og det står innbydende og koselige sitteplasser lett tilgjengelig rundt omkring. Selvfølgelig er det ofte begrenset hvor mange sitteplasser man har mulighet til å ha, men en stol eller en benk som står der – kanskje inne i mellom busker og trær, kan fort bli et hvilested for slitne kropper. Om ikke, så er det i hvert fall koselig å se på.

For oss som til stadighet befinner oss rundt i hagen, og som kanskje har litt over gjennomsnittet mange pauser, så liker vi å ha plasser å sitte på, når vi plutselig finner det for godt å ta en pause.

Vi liker sitteplasser!
 
Hos oss så har det blitt noen etter hvert…

Her er prydbenken til Jarle…

Den lette han etter i flere år, før han plutselig fant den. Lekker å se på men ganske så kald å sitte på.

Så har vi en gammel tre-bjelke som Jarle kom hjem med for mange år siden. Det var noen som skulle kaste den, men selvfølgelig tok “Askeladden” den med seg.
Bjelken ble montert på to granittsteiner, og vips! Så ble det en benk. 🙂

SONY DSC

Så har vi en liten krakk med bord og “liksom-hjul”…

Kanskje ikke den mest solide sitteplassen, men om vi sitter rolig fungerer den også.

Kurvmøbler har vi en del av. Her er en gruppe på sydsiden av huset…

SONY DSC

Hageputene blir bare tatt frem når det er meldt pent over en stund. “Ut og inn” hver dag er ikke noe jeg tar meg tid til.

Så har vi en krakk på gårdsplassen…

SONY DSC

Dette er en av få ganske lune plasser når det gjelder sønnavind. Og det er det ganske ofte på sommeren. Derfor blir denne plassen flittig brukt.

Kurvstoler på verandaen…

SONY DSC

Disse var jeg så heldig å vinne på en konkurransen som Hageland hadde for et par år siden.

Krakker i “krukke-kjøkkenhagen”…

SONY DSC

Denne plassen blir ikke så ofte brukt. Kanskje mer til å sette fra meg ting på.

En benk i “det brune hjørnet”…

SONY DSC

Her sitter vi ofte når vi planlegger det nye blomsterbedet og muren ved verandaen. Og det har vi planlagt noen år nå. 🙂

Et par stoler og et bord i smijerns lysthuset…

Denne plassen blir som regel brukt av Jarle mens jeg har kveldsrunden med vanning bak i hagen.

Så favorittplassen… Kurvstoler på verandaen.

Her sitter vi stort sett hver eneste dag, både tidlig og sent! Og gass-peisen blir flittig brukt!

Så må vi ikke glemme trappa!

Kanskje den plassen som blir mest brukt. Her sitter vi ofte og titter utover. Enten med morgenkaffen før jobb eller når vi er ferdig med dagens arbeidsøkt. Spesielt når vi er veldig møkkete i arbeidstøyet.

Så er det sittegruppa bak huset…

SONY DSC

Her dukker det lille vi kan kalle kveldssol opp. Hos oss har vi aldri hatt sol lengre enn til kl. 18.30, fordi vi har en hel skog som skygger for kveldssolen. Og det synes vi er så trist. Derfor “ni-yter” vi ettermiddagssolen så godt vi kan!

Den rustne stolen i skogkanten…

SONY DSC

Den bruker jeg som “klatrestativ” når jeg fyller på fuglematen som henger i treet ved siden av. Ellers står den kun til pynt.

Så har vi sitteplassene våre i lysthuset da…

Her sitter vi når det regner og blåser, eller når det rett og slett er for varmt til å sitte ute. Men varmen er dessverre et sjeldent problem her i Norge…

SONY DSC

Så det blir mest brukt ved ruskevær, og når vi spiser middag på sommerhalvåret.

I denne stolen bruker jeg å sitte med hagebladene mine…

SONY DSC

Og her slapper jeg av etter middag, og før kveldsøkten i hagen.

Til slutt har vi stolene ved bålpanna.

De kjøpte vi nye i høst, og plassen rundt bålpanna blir flittig brukt både på høsten og vinteren.

De neste koseplassene i hagen er på planleggingsstadiet. Men det blir nok et par stoler og et bord med “bondesjakkplate” og en hengekøye i løpet av sommeren…

 


#hage #sitteplassihagen #hagemøbler

19 kommentarer
    1. Helgetjern: Tusen takk for hyggelig hilsen fra nabobyen. Nå er ikke jeg interessert i verken fotball eller ishockey, så jeg synes bare det er hyggelig med besøk fra deg. Og veldig koselig om du titter innom i ny og ne.. 🙂
      Line

    2. Så utrolig fint dere har det! Jeg får nok følge med litt på denne bloggen for å få litt inspirasjon, selv om den sitter litt langt inne for en særping, hehe! Jeg eier jo ikke kreative gener i det hele tatt 😉 Flott var det!

    3. fjellgeitbundingen: Ja, det er noen fine plasser og sette seg ned på.
      Gasspeisen varmer en del, men kan ikke sammenlignes med en terrassevarmer. For å starte den, vris “flamme-styrkeknappen” mens den holdes inne, samtidig som man trykker på “tennerknappen”. Så starter den. Da justeres flammene slik du ønsker, ved å vri på en “styrke-knapp”. Gassflaska har vi i en kasse ved siden av. Om du vil kan du se hvordan vi gjorde her: http://husetpaalandet.blogg.no/1397853957_gasspeis_p_verandaen.html
      Det eneste som jeg synes kan være negativt med gasspeisen, er at ved stille kvelder hører du godt gassen som suser. Men de vakre flammene gjør at det er verdt det. 🙂

    4. ladyaugust: Tusen takk for hyggelig hilsen fra deg. Ja, det er koselig med sitteplasser, og de fleste brukes faktisk en del. Og plassen ved gass-peisen brukes absolutt mest.Ha en fin-fin dag! 🙂

    5. Ooooooh, jeg ante ikke at noen kunne ha så mange sitteplasser! Og jammen er det flott! 😀 Den gassgrillbordet er jo bare magisk spør du meg 😀 Ha en nydelig kveld <3

    6. Du er nok flink til å planlegge. Hagen vi styrte den gangen var ikke vår, så vi kunne ikke forandre noe. Hadde den vært vår hadde det blitt mer spennende også. Gleder meg til våren her i min lille hage også med krokus og andre vårblomster. Du inspirerer og det er fint!

    7. natheless: Ja det blir noen timer med luking og vedlikehold i løpet av sesongen. Men jeg prøver å plante tett, da slipper jeg unna med masse luking. 🙂
      Fortsatt fin kveld til deg også. 🙂

    8. fruensvilje: He-he… Vi er kanskje litt late vi, som ikke gidder å dra med oss stoler rundt omkring. Men egentlig så synes vi det er pent å ha sitteplasser rundt omkring. Forresten så har vi to til som jeg glemte å ta med på innlegget. En plass med to stoler i grønnsakshagen og en benk på vaskeplassen. :-))

    9. Så mange fine plasser du har. Ja, det er koselig med stor hage, men den skal jo stellers også da. Vi bodde noen år der det var diger hage og det var enorme blomsterbed. Hjelp så mye luking. Man rakk jo ikke sort nytelse. Jeg bestemte at da vi fikk vårt eget hus, skulle vi ha det lettvint og det har vi. Jeg ønsker meg flere krakker, men det er godt å ha noe å drømme om også! Kos deg i kvelden 🙂 Takk for titten! 🙂

    10. ja her slipper dere å flytte møbler hver gang dere forflytter dere ) men du så gjennomført og vakkert da) ,dere skulle vært hagearkitekter dere hi hi

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg