De vakre Engletrompetene…

For tre år siden kom mannen min hjem med to kvister av en rosa Engletrompet.

Hmm… Engletrompet, hva i all verden er det?

Jeg hadde aldri hørt om Engletrompet, men mannen min som hadde fått avleggere av en venninne, fortalte meg at det var en utrolig flott plante med store rosa blomster. Og så fikk jeg beskjed om å bare sette kvistene i en potte med jord – og vanne litt. Som jeg ble fortalt – så gjorde jeg. Og det tok ikke lange tiden før det kom blader. De vokste fort, og jeg stelte med de så godt jeg kunne. Ikke visste jeg hvordan Engletrompeter en gang så ut. Så spenningen var stor da sommeren kom å de ble satt ut.

Og gurimalla for noen blomster den fikk!!!

SONY DSC
Store vakre rosa blomster som luktet nydelig sitron.

Det første året ble planten ca 1 meter høy…

SONY DSC

Engletrompeter er ikke vinterherdige i Norge, så de blir oppbevart frostfritt gjennom vinteren.

Året etter kjøpte jeg nye og større potter til dem. Og det gjorde nok godt.
Og når det i tillegg var en varm og god sommer, så bare vokste og vokste de.
Og de blomstret og blomstret…

SONY DSC
De var virkelig en fryd for øyet!

Stor stas var det også da jeg fikk en melding på Facebook fra en annen hageglad dame, som fortalte at hun hadde en gul Engletrompet og lurte på om vi skulle bytte avleggere.
Og det var jeg ikke sen om å si ja til.

Og slik ble denne nykommeren…

Tenk! Dette er en plante som bare var en kvist noen måneder tidligere…

Med fantastiske gule blomster som også lukter nydelig sitron…

Er det rart man blir betatt av slike skjønnheter som i tillegg lukter helt fantastisk…

Nå står de til vinteroppbevaring i lysthuset og begynner så smått å få blader på seg…

Og jeg gleder meg… Om noen måneder så kommer det en ny sommer med nok en blomstring av disse skjønhetene!

#hage #engletrompet

5 kommentarer
    1. Nydelig plante. Jeg har en nabo nede i gata som har en diger en hver sommer på terrassen sin. Vi ser den ofte viltvoksene i Kroatia. Men den er svært giftig, så vask hendene godt. Unger må ikke få det i seg. Den rosa var spesiell, jeg har bare sett den gulhvite! Lykke til med årets blomstring!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg