Flere blomsterstøtter

I helgen har vi laget ferdig resten av peonstøttene. Det ble totalt 10 stk. Nå er de smurt inn med litt kunstgjødselsvann, som gjør at rustprossessen begynner i superfart! 🙂

Men det stopper ikke her. Jeg er nemmelig veldig fan av Claus Dahlby og på hans hjemmeside fant jeg noen fantastiske blomsterstøtter som jeg ønsket meg. Ikke helt like, men nesten…


(Bildet er funnet på Google)

Jeg ringte et stålfirma og bestilte stålet jeg trengte. Og siden jeg tok hengerlappen for noen år siden er jeg ganske selvhjullpen når det gjelder å hente ting med henger. Og det er kjekt! 🙂
Så for et par uker siden tok jeg turen til stålfirmaet for å hente det bestilte stålet. Og i dag – med stålet fremdeles trygt plassert på hengeren – og Jarle som fremdeles var ganske så uvitende om prosjektet, slapp jeg bomben…


(Bildet er funnet på Google)

Og Jarles som er en ganske så rolig mann så på meg med undrene blikk og sa: 2,8m? Vet du hvor høyt det er! Hva i all verden skal du med det???

Jeg forklarte med stor entusiasme om de fantastiske Clematisene som til sommeren skal klatre i dette stativet og det bugnede blomsterhavet som det skal bli. Og etter at han hadde ristet på hodet en liten stund gikk han med på prosjektet. (Mulig jeg i forglemmelsen ikke hadde nevnt at jeg har kjøpt jern til 4 stk. Ups! :-))

Men Jarle er så snill… Og han er så glad i å sveise atte…

Det han forlangte var at jeg måtte lage malene…
Grrrr… Jarle, han gjørs på! For han vet at jeg HATER grunnarbeider. Og maler går under punktet grunnarbeider! Sukk…

Men for å få disse blomsterstøttene så innså jeg at jeg ikke hadde noen valg. Jeg måtte ta min del…

Så var det bare å sette i gang.
Sirkelen i bunnen skulle være 73 cm…

Og for at de 2,8 m lange jerna ikke bare skulle stå i hytt å pine, lagde jeg en mal (etter Jarles beskrivelse) for å holde de stengene på plass lengre oppe.
Og jeg måtte kappe til…

Og så skulle det måles ut for å bore små hulla til jerna…

Så ble disse tredd inn i malen…

Og deretter ble jerna i bunnen satt ned i den underste malen. 
Lodd ble hengt opp for å finne senteret, og gradene på stengene ble målt…

Så var det klart til “sveisermester” Jarle…

Den første ringen ble sveiset fast 30 cm oppe, og deretter ble 4 ringer sveiset på med 50 cm mellomrom…


Wow! Se æ!!! Den blir ganske høy!
Jeg må kanskje innrømme at jeg ikke helt hadde tenkt på hvor høyt 2,8 meter egentlig var. Og i tillegg skal jeg ha på en pynt som måler ca 20 cm på toppen. Men pytt… 3 meter er ikke så høyt. :-))

Den siste ringen måtte sveises nedeifra…

Selv om jeg som selvutnevnt HMS ansvarlig påsto at det gikk sikkert fint å stå på en stol, ble jeg ikke hørt.

Og så da vi nesten var ferdig! Gikk vi tom for gass!!! Åååå!!! SÅ TYPISK…
Så i morgen må jeg på shopping etter mer gass og DA skal denne lekkerbisken bli ferdig!

Gleder meg!

#hage #blomsterstøtte

10 kommentarer
    1. natheless: Jeg hadde også planlagt at to av disse skulle stå i to urner som jeg kjøpte i høst. Men støttene er ALT for store. :-)) Så da får jeg enten finne to større urner eller sette de i hagen. Vi får se. Nå er de snart ferdige alle sammen, og da får vi se hvor de passer til våren. 🙂 Klem

    2. fruensvilje: Du har et poeng der… 🙂 Men jeg er med hele tiden altså. Måler avstander og holder jernet på plass når han sveiser. Henter og bringer det han måtte trenge. Og så sliper jeg med vinkelsliperen da. Nå har jeg endelig blitt litt trygg på den. For jeg syntes det var SÅ skummelt med all den gnistringen. 🙂

    3. Noe så stilig. Ja, Claus har litt av en fristende hage. Din Jarle er jammen flink, men det er da visst du også. Jeg hadde gitt opp før jeg hadde kommet så langt. Men tenk til sommeren da, hvor flott det blir. Søsteren min fikset en sånn høy støtte i en diger potte i fjor, og der skal jeg si deg Humleplanten likte seg. Lykke til med fortsettelsen. Dette blir jo så flott! 🙂 Du er super!

    4. Men i kjære all verden!!! Det er det kuuleste og sprekeste jeg har sett!!!! Jeg syns ikke de er for store! Akkurat passe, vil jeg si 🙂
      De kommer til å bli fantastiske i hagen deres. Den er så stor, så da vil de virke akkurat passe store! Jarle er flink altså, men jeg må si at du som laga mal var like flink!!! Hadde slitt med den malen jeg! 🙂 Nei, detta blir flott! Kommer til å bli rene parkanlegget 🙂 🙂

    5. dere er et nydelig par synes eg )) hi hi og utrolig flinke begge to,og siden du måtte gjøre grunnarbeide ,vil det ferdige resultatet gi en større glede også for deg ,siden dere begge gjorde det til et fellesprosjekt )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg