Bakken fra helvete…

Et lite livstegn herifra, om enn ikke så spennende…
Som vanlig så raser tiden av sted her i “Huset på landet”. Selv om jeg gjerne skulle vært mer aktiv på bloggefronten, blir tiden prioritert til andre ting. Det siste prosjektet her på gården er å prøve å få skikk på den forferdelige bakken vi har opp til huset.

Som overskriften sier, er dette bakken fra bakken som jeg ikke unner noen. Den er 70 meter lang med en kraftig sving. Og da den ble laget ble det nok ikke brukt riktige masser. Så hver gang det kommer en kraftig regnskyll, så blir bakken borte. Nærmere forklart… Det blir det sprekker på 40-50 cm breie, 30-40 cm dype og flere meter lange – i flere etapper.  Og det er noe man blir ganske så lei etter mange år…. Så nå hadde endelig tiden kommet for å gjøre noe med den…

Så deilige late feriedager ble byttet ut med dette:
Først ble massene i bakken gravd opp og kjørt bort. Hele 12 lass med sand og subus ble dumpet i sandgropa til naboen, før vi startet turen til pukkverket for å hente maskinkult. Hente…. Det hørtes nesten gratis ut – men det er var det jammen ikke.

SONY DSC

57 tonn ble lagt ut, og deretter komprimert med hoppetussa…

Som Jarle kjørte, opp og ned, og opp og ned, og opp og ned, og opp og ned…

Og siden vi er forut vår tid – og med tiden har planer om en steinbelagt gårdsplas, la vi ned rister over veien som går inn i et drensrør, som etter planen skal ta unna vannet som vil komme fra gårdsplassen.

SONY DSC

Så gikk turen til pukkverket igjen…

SONY DSC

63 tonn freset asfalt som skulle bli topplaget, ble dratt ut etter beste evne. At jeg sto å dro ut flere lass – for hånd – i øs pøs regnvær, for så at Jarle tok traktoren med skjæret – og rettet ut det jeg hadde gjort, gjorde meg nesten ikke forbanna i det hele tatt!!!

Så var det frem med hoppetussa igjen…

SONY DSC
Denne gang var det min tur… Opp og ned, og opp og ned, og opp og ned, og opp og ned… Grrrrr….

I samme slengen fant Jarle ut at det var en lur ide å  fortsette med å legge kantstein…

SONY DSC

Ja de er jo fintt med et skille mellom veien og gresset…

SONY DSC
Så da ble det slik da…

Og feriedagene gikk…

Så ble det lagt belegningsstein rundt ristene…

SONY DSC
For ferieterroristen (Jarle) hadde bestemt at det var lurt….

Og så var det frem med hoppetussa igjen…

SONY DSC

Og som dere ser… Jeg er like blid!
Not! Det er kun spill for galleri! Dette prosjektet var kun en nødvendighet og ikke noe jeg syntes var morsomt i det hele tatt!

Og for de som lurer på hva vi driver med nå… Den forb… veden!!!
Men om været og redskapen holder – så er vi ferdig med den om et par kvelder. Og DA er jeg lykkelig igjen

På gjensyn og…

 

 

10 kommentarer
    1. Blomsterlise: Ha-ha-ha… Det ordna dere lett. Et komplott av deg og Jarle.
      Det var den helgen jeg omsider skulle på hytta, etter en lang og arbeidsom vår og sommer – UTEN hytteturer!!! Det kommer til å bli brukt i mot deg i laaaang tid.

    2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Oj!!! Det var litt av noen konsekvenser for å fjerne et tre. Men håper det ordner seg nå som det er plantet nytt. Vann er veldig irriterende når det ikke er der det skal være…

    3. natheless: Ja, dette har vært en sommer vi virkelig har fått tatt unna noen store røsk. Nå er omsider veden også ferdig, så da er vi klare til peiskos når høststormer og vinteren kommer.
      Ha en vakker dag du også. 🙂

    4. Veronica Rona Thomassen: Takk for det. Bakken er en drøm å kjøre opp nå i forhold til hva det var. Så nå satser vi på at den holder seg gjennom regnfulle høstdager. 🙂

    5. fruensvilje: Så koselig å treffe bloggevenner. Dette er noe av det som er ekstra hyggelig når man har blogger. En blir kjent med nye flotte mennesker. 🙂
      Nå er vi omsider ferdig med veden også. Og vedskjulet er fylt opp så når det blir en kald regnværsdag eller kveld nå, så skal jeg tenne i peisen og skikkelig kose meg…

    6. Hadde du sett meg når jeg leser dette og bare rister på hodet 🙂
      Nå har det vært godt for dere å bli ferdig med ferien, tenker jeg 😉 men jeg vet dere er flinke til å kose dere innimellom slaga.
      Og at det er Jarle som er slavedriveren….. Han sliter deg jo ut!!
      Uansett, må bare si at dere er superflinke til å holde på HELE TIDEN 🙂
      Nå hadde det nok vært godt med en frihelg……på hytta tenker jeg 😉 (uff, den var jeg usikker på om jeg turte å skrive)
      Uansett ja…
      Klemmer i fleng <3

    7. Ingen tvil om at du har nok å henge fingrene i nei.
      Dette er ikke gjort på en to tre. Mye jobb, men det blir ofte slik når ting ikke er i orden fra grovarbeidet..
      Har gjort det samme ute hos svigermor i flere omganger. Enda lengre bakke, og bratt som fy…
      Så var hun lite smart for noen år siden og tok bort et stort tre…. Da ble vannproblemer i hagen også. Så nå er det plantet mange trær, mye grøfter gravd, og grus og pukk i alle retninger.
      Kos deg masse videre::)

    8. Det får man si. Dere har visst hatt en aktiv sommer! Men nå blir det fint da! Godt å få det unna før høststormene kommer tenker jeg. Håper du nå kan nyte sensommeren og glede dere over alt dere har fått unna. Ha en vakker dag!

    9. skjønner att dette ikke er en kjekk jobb,vi har laget vei vi også og asfaltert den ,ja ikke vi da men dei som asfalterte hovedveien ) men det var slettes ikke noe artig og det kostet minst to om ikke tre cruise i middelhavet hi hi ,men jammen var det verdt det ) så jeg tenker du kommer til å ha masse glede av den nye veien når høstregnet setter inn )) og jammen blir det superfint hos dere.
      Ved kan være hyggelig ,godt å ha når det er kaldt ute,jeg er redd vi har for lite ved til vinteren så vi må også vede i år )) du får tenke på kalde vinterkvelder når du jobber,at du kan fyre i peisen og kose deg inne )
      Ha en nydelig dag,selv skal eg treffe bloggvennine i dag )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg