Reisebrev fra Bergamo

Noe av det beste med å ha en blogg er å kunne gå tilbake å lese gamle innlegg. Det blir som en slags minnebok for oss. Og selv om bloggen min etter hvert dreier seg mest om hage, er det også gøy å lage andre innlegg. I dag har jeg lyst til å vise dere litt av vår to reiser til Bergamo…

Vi reiste første gang til Bergamo, en liten by i Italia, i september 2015. Den andre gangen var nå, den siste helgen i september. Begge turene var med samme reisefølge, våre gode venner Lise og Henrik.

Velkommen til Bergamo…


 

Bergamo er en by i regionen Lombardia i det nordlige Italia. Den er hovedstad i provinsen Bergamo. Byen ligger der Posletten slutter og Alpene begynner, ca. 50 km øst for Milano.
Byen er delt i to distinkte deler, Bergamo alta (øvre Bergamo) og Bergamo bassa (nedre Bergamo). Vi har bodd i Bergamo alta begge gangene, og liker oss der.
 
Bergamo alta (også kalt «città alta») er den eldste bydelen. Den er fullstendig omgitt av en ca. 5 km lang bymur. Den mest kjente og besøkte delen i øvre Bergamo er Piazza Vecchia. Der finnes domkirken, Cappella Colleoni og Santa Maria Maggiore.

Det vi liker best når vi er på tur, er å rusle rundt i gatene, og se “på livet”…

Markedsplassen i enden av gågata er koselig å få med seg. Vi handlet ikke noe, men jeg drømmer fremdeles om en prismekrone jeg så i fjor, TENK så fin den hadde vært i lysthuset… Sukk!

Det er også en Botanisk hage i Bergamo…

Selvfølgelig var det et must for Blomster-Lise og meg å besøke den…

Og mannfolka våre fulgte “interesserte” med…

Tålmodige er de i hvert fall – det skal de ha!

Mat og drikke er kanskje noe av det som betyr mest for oss når vi er på tur…

Da koser vi oss da!

Og Bergamo er en drøm for oss som elsker ost og skinke i forskjellige varianter!

Det er nesten synd at vi ikke spiser mer enn lunsj og middag ute…

Men frokosten var ikke å forakte den heller…

Og vinsmaking i “torvgaten” – var morsom den også. Selv om vinene ikke smakte godt nok til å bli beæret kvoten  inn til gamlelandet…

Det går en fjellbane fra gamlebyen og opp fjellet.Der var det to flotte restauranter. Vi hadde håpet å spise i hagen på den du ser i bakgrunn, men hagedelen var steng både nå og i fjor, så ble denne gaterestauranten en god erstatter…

Midt i gågata ligger det en god gammeldags slakter/ostebutikk…

Der handlet vi med oss masse deilig forskjellig ost, skinker, oljer og pasta.

Og rett ved siden av ligger en hage som inneholder drømmedama mi…

DEN dama skulle jeg så veldig gjerne fått med meg hjem i kofferten!

Bergamo er en drøm å tusle rundt i. Har man øye for detaljer, oppdager man noe hele tiden. Jeg har en lidenskap for dører og håndtak. Og det er det mange, mange flotte av i Bergamo!

Og selvfølgelig er det fontener der…

Og flotte pyntede blomstrende balkonger…

En fryd for øyet…

Vakkert ikke sant…

Og er man på utkikk, så ser man også fantastiske by-hager fra oven…

Lise og jeg henger til stadighet litt etter, siden vi begge gjerne skal forevige disse flotte minnene.

Og da er det godt at disse mannfolka nok en gang har verdens beste tålmodighet…

Har du lyst til å lese mer om vår Bergamotur – i en helt annen variant – kan du klikke her. Det er Lise sin opplevelse av vår Bergamo-tur – med mange flotte bilder. (Men bare så du vet det Lise… Nå har vi lært. Du får ikke gå et sekund alene den siste dagen!!!)
 

#reise #bergamo #ferie #Italia #langweekend

6 kommentarer
    1. fruensvilje: Vi tok det med hjem. Det er lov til å ha med 10 kg kjøtt og meieriprodukter, per person.
      Jeg har ikke vært på Finn.no og sett etter prismekroner, det var bare den i Bergamo som var så innmari fin…

    2. Åh kjære, så hyggelig å se tilbake på 🙂 Aldri noe problem å kose seg når man er på tur med dere!
      Deilig å se tilbake på bilder og minnes to veldig hyggelige turer 🙂
      Og neste gang blir det et nytt sted vel?? Da er jeg sikkert redd for å rote meg bort, så da skal jeg gå sammen med dere heeele tiden 😉
      Det er dem flynervene som slår inn, vet du..
      Takk for turen(e)!
      Gleder meg til neste 🙂 🙂
      Klemmer

    3. Så koselig! Her måtte du da storkose deg. Masse fine inntrykk og ideer. Tusen takk for at vi fikk være med gjennom bildene dine. Nå må jeg se etter hva Lise har sett som du ikke fikk med deg. Ha en vakker dag i høsten. 🙂

    4. for en herlige tur ) ja der skjønner jeg att det er godt å være.Ost og skinke,er det slik som du får lov å ta med til Norge da eller var det for å spise på rommet deres ?
      Prismekrone,har du prøv på finn.no det hender att slike ting lgger ute for salg til en rimelig penge

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg