Fra sommer til jul på et blunk!

Fra sommer til jul på et blunk!
Slik føler jeg det. For jeg synes akkurat at vi satt på terrassen og grillet, men nå har jeg fått med meg at det er under en måned igjen til jul! Og jeg er selvfølgelig ikke i rute. Det blir jo bare verre og verre for hvert år dette her! Er det et tegn på at jeg begynner å bli gammel, eller hva?

Men, men… En gang må jo jeg også begynne. Så i dag har jeg vært ute og pyntet litt. Det er jo 1. advent i dag, og da er det ikke bare lov, men et MUST å pynte til jul. Som i veldig mange andre hjem så har også jeg en “anti-tidligpyntetiljulmann”. Og julemusikk er bannlyst helt frem til 1 desember. Men det skal sies at jeg er jo tross alt 46 år, og da kan man være i opposisjon, uten noen særlig store konsekvenser. Det verste hittil er et oppgitt blikk og medfølgende “Line… Må du???”
Og det kan jeg leve med 🙂

Men det er korte dager nå, så her må det prioriteres. Jeg velger å pynte ute mens det er lyst, og pynte inne etter at det er mørkt.

Og når man bor “i skogen” kan man trygt si at pynten er kortreist…
Bevæpnet med hagesaks og Ikea-sekker fòr jeg til skogs, for å samle det jeg måtte trenge til dekorering av utearealene, og litt ekstra for innepusling på kveldene utover uken.

Vel hjemme satte jeg i gang…

Fuglene er det viktig å stelle med. Så de har fått julenek som er pyntet med granbar og rødrutete sløyfebånd. Solsikkefrø og eple i en seng av granbar…

På verandaen har vi to stoler stående ute hele året. Det er godt å ha et sted å sitte, når det kommer fine vinterdager også…

Bordet ble pyntet med julerose, granbar, epler og lys…


 

Ved inngangspartiet har jeg omplassert stolen fra smijernslysthuset, og hengt opp et “god jul” skilt…

En rusten krone og et rådyr pynter opp på et fat med mose og svibler…

Levende lys i en lykt, sammen med epler og kongler…

Og noen små rådyr-barn som har funnet seg en lun plass i le av et juletre…

Jarle har pyntet et grantre i hagen med julelys, så nå er det i hvert fall et lite snev av julestemning ute. Litt snø nå – så er vi der!

Nå skal resten av kvelden brukes til å pynte litt inne. Har kjøpt “oss” et par gull-paljett-skinnende rådyr som Jarle påstår har invadert hjemmet vårt. Jeg sier bestemt at de ikke er SÅ store – og at de passer inn, og bare jeg får pyntet litt rundt de nå – så ser han det også. 

Så da er det bare å ønske deg en fin første advent, så skal jeg starte min overbevisningskamp… 

 

6 kommentarer
    1. Så koselig du har pyntet for fugler og folk. Trivelig med naturmaterialer og det er jo faktisk koselig å pynte litt til 1. advent. Ha ei koselig førjulstid 🙂 Hilsen fra Liv

    2. Så koooooooooooooooooooooooooooselig! Jeg liker så godt denne tiden med granbar og kongler. Herlighet så fint det ble hos deg. Jeg driver på i dag, for helga gikk med til julemarked i Indre Østfold. Sliten, men fornøyd. Nå er det bare å få orden i sakene her hjemme, så skal freden senke seg tenker jeg. Lys ute på terrassen er allerede på plass i solnedgangen. Lykke til med fortsettelsen!

    3. Nydelig! Er så nostalgisk og vakkert julepyntet hos dere…, men hvor er skøytene? Har jeg drømt?
      Nydelig sted, nydelig pyntet, nydelige og gjestfrie folk!
      Venter spent på de rådyrene som Jarle ikke er helt enig i……
      Klemmer <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg