NRK på hagebesøk

Det startet en høstkveld tidlig i oktober 2015, nærmere bestemt klokken 20.00…
Telefonen ringte… “Hei! Det er Camilla Næss fra NRK… Vi skal lage et hageprogram, og har fått anbefalt å filme i hagen deres… Og vi lurte på om dere var interessert i å være med? Og om det passer kommer vi gjerne på en liten hagetitt i morgen formiddag?”

Himmel og hav!!!
Hjertet mitt slo som en dampveivals og det føltes som om det var på tur ut av kroppen…
Det var oktober(!) og hagen var for lengst blitt overlatt til seg selv. Så noe “tv-mat” var det absolutt ikke. Men etter en lang prat på telefonen, så sa vi ja til å ta imot besøk. Jeg var livredd for at de ikke skulle like det de kom til å se. Men tross alt skulle det filmes til sommeren 2016, og da er jo heldigvis hagen noe mer pressantabelt.

Men jeg var såpass nervøs, at jeg kledde på meg, og fòr ut i hagen for å luke! Jarle ble tvunget til å lyse for meg med lommelykt, i mens han prøvde etter alle kunstens regler å forklare meg at dette ikke var nødvendig. Og etter tre kvarter, og jeg var ferdig med ca 20m², skjønte jeg at jeg ikke kom til å klare å få ferdig de resterende 3,5 målene. Så jeg kapitulerte… 

Morgendagen kom – etter en til tider søvnløs natt – og vi fikk besøk av disse to herlige damene…

Bilde: NRK Østfolds Heidi Sivertzen-Oksmo og Camilla Næss. De lager et hageprogram (klikk på linken for å lese mer om det) som kommer på NRK1 våren 2017. (Foto: Tor René Stryger / NRK)

Etter en befaring i hagen, litt kaffe og en munter prat ved kjøkkenbordet, ble jeg beroliget. Nå gledet jeg meg heller til å få filmbesøk i hagen til sommeren.

Og tiden gikk fort.
Plutselig kom dagen, da NRK-bilen sto parkert på gården…

Nervene som i løpet av vinteren var sporløst forsvunnet, kom da tilbake i full retur!!!

Men da besøket var disse to sprudlene menneskene, Kathrine og Thomas…

Tok det ikke lange tiden før vi føltes som “gamle kjente”, og filmingen kunne starte…

Temaet hos oss, var samarbeide i hagen.
Og de første timene med filming, hadde vi noen småprosjekter som vi hadde planlagt å gjennomføre. Stemningen var løs, og latteren like så. Og det virket nesten som en helt vanlig hage-økt. 

Plutselig var vi ferdig med filmingen og da forsvant Thomas ut på filmeoppdrag alene…

(Stakkars Thomas… Som hadde meg på slep, som en fotograferende hale)

Full av spenning fulgte jeg med…

Jeg kan levende forestille meg at Thomas ble en smule frustrert over alle mine spørsmål, men han var like proff. Svarte etter beste evne og fortsatte filmingen sin…

Da Thomas og Kathrine var ferdig, og Jarle og jeg satt igjen alene, dukket plutselig spørsmålene opp…
Det var nesten som rene “fylleangsten”.
Hva var det vi sa? Hva var det vi gjorde? Hvordan kommer dette til å bli? Hvordan vil vi bli fremstilt? Og de berømte nervene var med ett tilbake! Men nå var det unnagjort, og vi ble enig om at vi bare fikk håpe på det beste…

Nå har tiden gått. Og nesten 7 måneder har passert.
Det hele har på en måte forsvunnet litt ut av hukommelsen, men dukker til tider opp igjen. Og da blir vi nervøse igjen!
Etter nok et “tilbakeblikk” i hukommelsen, tok jeg før helgen kontakt med Camilla, og spurte om vi fikk lov å se resultatet av filmingen.

Og en blid Camilla svarte beroligende med at dette hadde gått fint. Og så ønsket hun oss hjertelig velkommen til en liten titt i NRK sine lokaler i gamlebyen i Fredrikstad…
Og mandag formiddag sto vi spente på utsiden…

Og nok en gang var vi i selskap med disse herlige jentene…
I mørke lokaler, med gardinene godt trukket for vinduene, sitter Heidi og Camilla og tryller frem det mest fargerike og vakre en kan tenke seg. Med disig og grått vær på utsiden, var det nesten som å komme inn i himmelen da de startet filmfremvisningen.

Jarle var nok like spent som meg, men klarte å holde det litt mer for seg selv, mens vi ventet på at jentene skulle finne frem filmsnutten…

Jeg derimot, snakket på utover og innover pust, og med nevene godt knyttet, fulgte en noe anspent undertegnede med på hva som skulle komme…

Og så var det gjort!
Filmen fra hagen vår ble ganske så bra, om jeg må si det selv, i all beskjedenhet… Det er ikke en episode, men et hagebesøk som vises noen minutter i et program. For mange er det sikkert ikke så stort, men for oss er det faktisk det. 
Det å se seg selv på tv, er ganske rart, men det å se hagen, som vi har skapt, filmet av utrolig flinke folk… DET var en utrolig opplevelse.

 
Så nå er det bare å glede seg til april… For da starter denne herlige hageserien. Og jeg kan love dere… Tirsdager mellom kl. 19.45 til 20.30 – fra midten av april… Da er jeg overhode ikke å treffe. Da sitter jeg benket foran TV og ser på “Hagen min”…

Sitat fra NRK:
BLOMSTERSYKKEL: Det meste handler om blomster og planter i «Hagen min». Selv sykkelen programleder Heidi bruker, er selvfølgelig pyntet med blomster.

Foto: Tor René Stryger / NRK

 

 

#hagenmin #nrk #hageprogram #husetpålandet #husetpaalandet #hage #hagebesøk 

 

14 kommentarer
    1. fruensvilje: Åååå… Det var vakre ord, Connie. <3
      Det skal bli spennende å se for oss i hvert fall. Og hyggelig at du også har lyst til å se. Tror det blir en fin hageserie 🙂

    2. Ingeborg Hald: Takk for hyggelig hilsen helt fra Haugesund! 🙂
      Og så fint du har fått Magnolian til å blomstre. Skulle gjerne gjort det jeg også, men våre Magnoliatrær er så små, at jeg ikke har hjerte til å ta noe av de enda.
      Line

    3. natheless: Ja nå gleder jeg meg til våren. 🙂
      Men slik er det alltid med meg. Når januar og primulaene kommer i butikken, da kjenner jeg at jeg gleder meg til våren.
      Og takk for hyggelig hilsen. Du er så flink til å legge igjen koselige kommentarer. Takk og takk! 🙂

    4. Anne, hagen vår: Åååå… Kjenner følelsen! :-)) Men slapp av og gled deg. De er fantastiske og du kommer til å ha det kjempekoselig. Og så er det utrolig å se hvor fint de lager det til.
      Bar å glede seg!
      Klem

    5. Hei!
      Jeg skjønner veldig godt din panikkfølelse når det gjerder å få NRK på besøk. De kommer til oss i mai og august. Jeg kjenner at jeg nesten får åndenød bare av å tenke på det. Derfor er det litt beroligende å høre at de er veldig hyggelige. Gleder meg i hvert fall veldig til å se hagen deres. Den ser veldig fin ut.
      Ha det godt! Anne

    6. Sååååååååååå koselig. Gjett om jeg gleder meg. Jeg nyter hagen deres i bildene du viser, men å se det på film, blir jo topp. Ja, det er rart å se seg selv på tv, for det har jeg jammen vært med på selv en gang. Men det går som regel bra. Nyt tanken på deg på tv, og så gleder vi oss til vår og april! 🙂

    7. Så kjekt at NRK kommer med hageprogram til våren, og hagen din var sikkert supert å filme i, ser flott ut, gleder meg til å se. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage i haugesund.

    8. Jeg synes den skal sendes i Danmark også, eller når den bliver vist på NRK, så kan den også sendes med danske tekster, for mit norske er ikke helt i top. 🙂 🙂

    9. oi så spennende da ,ja da har jeg også noe å glede meg til ) jeg elsker hageprogrammer og når det i tillegg vises noe fra hagen til ei kjekke bloggvenninne som har verdens finaste hage ja da må det bli topp programunderholdning ))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg