Årskavalkade. Dette gjorde vi i 2016

Når det er vinter og mørkt bruker vi ofte kveldene til å lage en plan over hva som skal gjøres i det kommende året. Nå er vi i full gang med planleggingen for 2017, og det er kjempespennende. Men samtidig er det artig å se tilbake på hva vi fikk utrettet i 2016.

Vil du bli med på et lite tilbakeblikk, så heng med…

Vi startet ute (eller rettere sagt på låven) i slutten på februar og utover i mars. Da lagde vi blomsterstøtter til hagen…

SONY DSC

Det gikk noen dager og noen kvelder med sveising…

 

Og sliping…

Og resultatet ble 4 høye og 12 lave støtter, som fikk sine fortjente plasser både i vår og noen venners hager.
(klikk her om du vil lese mer om hvordan vi gjorde det)

Så kom april og våren!
Da var tiden moden for å starte med våropprydding og klargjøring av årets sesong. Både hus, uthus og terrassen ble vasket…

SONY DSC

Og i hagen skulle det ryddes i mang et bed…

SONY DSC

Herlig! Etter hvert som løv og kvister ble borte, kom vårblomstene frem!

Så kom mai du skjønne milde!
Da ble lysthuset tømt for overvintrende planter, før det ble vasket og skrubbet; både vinduer, tak og vegger… 

SONY DSC

Og endelig kunne det tas i bruk slik det er ment… 

SONY DSC
Og med nye hagemøbler ble det mange hyggelige timer her inne.

Gressplenen (eller moseplenen!) fikk noen runder med mose-fjerner…

SONY DSC
Og det ble noen lass med mose kan jeg fortelle!

Og så ble det gjødslet…

SONY DSC

Siden det ikke er takrenner på lysthuset er det et evig problem med leiresprut oppover veggen ved regnvær. For å unngå dette la vi duk og stein der hvor vannet treffer bakken.

SONY DSC

Og det hjalp. Da ble det slutt på møkkete vegger hver gang det kom en skur.

Og så kom bondetilværelsen…

SONY DSC

Selv om vi ikke har så mange målene, er det artig å drive jorden selv. Og etter en uke med intensiv jobbing, er det to lykkelige mennesker som tusler slitne opp bakken.

Kjøkkenhagen i pallekarmer ble klargjort og fikk litt påfyll av kukompost, før det ble sådd.

SONY DSC

Det ble blant annet gulerøtter, reddik, purre, squash, salat og sukkererter.

Så kom juni og vi begynte med ny støttemur foran verandaen…
SONY DSC

Vi er så heldige å ha gravemaskin, så det gjorde jobben med å fjerne jord og stein så utrolig mye lettere enn å stå med spaden…

SONY DSC

Men for all del…

SONY DSC
Det ble noen timer med spaden og krafsen allikevel!

Og etter noen uker kveldsjobbing ble det ny støttemur og nytt blomsterbed…


(klikk her om du vil se hvordan vi gjorde det)

Det skal legges skifer foran muren, så vi startet med å fylle på pukk.
Og samtidig var det jo lurt å fylle på pukk der vi skal lage platting til den nye trappa…

SONY DSC

Og så ble det en visst plutselig en brå forandring på tidsskjemaet.
For da hadde Jarle mer lyst til å legge belegning-stein i stedet for skiferplatting…

Så da ble det platting da.
Det er viktig å gjøre ting når man har lyst, sier “noen” her i huset. 🙂
(Og da kan det jo nevnes at “noen” ikke har hatt lyst til å lage ny trapp, siden 2010!!!)

Og det er egentlig ganske rart hvordan “noen” klarer å få viljen sin til en hver tid. Nå er det nemlig juli og vi har startet med sommerferien. Late dager på hytta ble byttet ut med maling av hus, lysthus og rekkverk…

SONY DSC

Og vedskjul og garasje…

SONY DSC
Men jeg tror han “noen” klarer å få vilje sin fordi han er så smart å lokker med “goderi”!

For etter å ha brukt halve ferien på å male, skulle vi endelig sette ned paviljongen jeg kjøpte året før! Og med det i tankene, og Carola “på ørene” gikk malingen nesten som en lek. Nesten!

Paviljongen skulle stå i den nederste delen av hagen. Og for å finne ut hvordan den skulle stå, lagde vi en mal…

SONY DSC
Og etter litt “frem og tilbake” fant vi den rette plassen.

Så kunne gravingen starte…

Lysthuset med agnbøk ble satt ned…

Elektrikerrør til hagebelysning ble lagt, før vi startet steinlegging…

Og etter noen lange dager var det ferdig!


Og jeg var lykkelig!
En stund…
(klikk her om du vil lese mer om hvordan vi gjorde det)

For så hadde “noen” bestemt seg for at det passet veldig fint å ordne bakken opp til huset, i ferien. For det måtte hentes mange, mange lass med masser fra pukkverket, og det går jo ikke når vi er på jobb. Så derfor var det best å bruke ferien på det, sa “noen”…

Men først skulle gamle masser fjernes…

Så la vi sluk som skal ta overvannet fra gårdsplassen…

SONY DSC

Det ble fylt opp med maskinkult…

SONY DSC

Og komprimert med hoppetusse…

Så ble det kjørt på tonn etter tonn med knust asfalt…

SONY DSC

Og så fant “noen” ut at det var smart å fortsette med kantstein langs kanten…

SONY DSC

Mens andre måtte legge stein langs sluket…

SONY DSC

Og gå med hoppetussa… Opp og ned, opp og ned, opp og ned osv…

SONY DSC

Og jeg må jo krype til korset og innrømme at det ble veldig fint, og bakken har blitt så bra. Faktisk enda bedre enn vi hadde håpet på. Og da var det verdt jobben.

Så kom tiden for å gjøre ferdig veden.
Det gikk noen dager der også…


 

Ganske så kjedelig, men godt når vi var ferdige. Og nå har vi ved et par år…

Så nærmet det seg september…
Jarle er stor gutt, og skal snart feire 50-års lag på låven.
Planen for festlokalet var å dekorere et par vegger og lage bar, og bruke gamle materialer fra gamlestua…

SONY DSC

SONY DSC

Her er veggen som snart skal bli dekorert og bli bar…

Veggene ble rensket og for å “ta av litt av høyden” grunnet sorte øverst…

Deretter ble veggene kledd med den gamle kledningen…

Så startet jobben med å lage bar…

Alt bortsett fra lektene er faktisk fra gamlestua…

Ferdig!
Veggene er bekledd, og baren ferdig…


(Klikk her om du vil lese mer om hvordan vi gjorde det)

Så kom den store dagen!
Jarle ble 50 år. Venner og familie var invitert til lag…


Til glede for oss ble det en heidundrende og uforglemmelig fest!
(klikk her om du ønsker se mer av festen)

Etter det brukte vi noen dager på å rydde opp, og så gikk peppen ut av oss.
Resten av høsten brukte vi til å felle noen trær, og rydde i hagen. Og siden har vi gått i dvale…

Men nå er det nytt år med nye muligheter. 
Energien begynner så smått å komme tilbake og snart er vi i gang med nye prosjekter. Og vi gleder oss!

 

14 kommentarer
    1. Lene: Så hyggelig å høre fra deg. 🙂
      Kjenner forresten igjen følelsen. Det er så mye en vil gjøre, og man kan nesten ikke vente. Jeg har det sånn enda, jeg. Etter mange år med hage, både nåværende og tidligere hager. Det er det noen ganger så mye jeg vil gjøre at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Men det er bare å nyte. Om du først blir hekta på hage, er det nok ingen vei tilbake… :-))

    2. Utrolig flinke dere har vært!! Jeg er rett og slett imponert!
      Nå er det bare å glede seg til ny hage-sesong! Selv er vi (jeg) ganske fersk som hage-eier, ihvertfall hage-eier med interesse for hage 😉 Så her er det så mye som jeg vil få gjort at jeg nesten ikke veit hvor jeg skal begynne! Men morro er det og jeg kan nesten ikke vente til våren kommer 😀
      Gleder meg til å lese mer her inne fremover! 🙂

    3. Monica: Åååå!!! Det var da kjempehyggelig at du skrev nå da! Tusen takk. Det er nemlig veldig koselig og inspirerende når jeg leser slike kommentarer. 🙂
      Og ja, planene for i år kommer plutselig!
      Line

    4. Første gang jeg skriver her, men jeg er en ivrig og fast leser av bloggen din. Og jeg er så mektig imponert over dere. Dere får ikke bare gjort veldig mye (snakk om effektivitet, altså!), men det blir jo flott resultat også!
      Har du lyst til å dele målene for det nye året, da?
      Gleder meg til å følge dere videre!

    5. Dere er helt utrolige!! Å planlegge er en ting… Å utføre alt er en annen ting.
      Dere utfører jo alt med glans! Ingen tilfeldigheter der i gården, nei 🙂 Kjenner ingen som er så flinke som dere!
      Nå er det bare å glede seg til våren så dere kan komme i gang igjen 🙂
      God søndag til deg og Jarle <3 <3
      Klemmer

    6. natheless: Så koselig at du følger med videre. 🙂
      I dag kjenner jeg at jeg fikk ødelagt litt av vårstemningen når jeg tittet ut av vinduet da, når snøen dalte den… Sukk…
      Ha en flottænes dag du også!

    7. fruensvilje: Ja heldigvis så trives vi jo med det begge to. Bortsett fra slike trege ting som maling. Det synes vi var kjempekjedelig begge to.
      Vi gleder oss til å komme i gang og det er kjempehyggelig at du “blir med” videre. 🙂
      Ha en fin dag du også!

    8. Når en ser en sånn årskavalkade kan man undre seg over alt dere rekker. Dere er så flinke. Inspirerende og vakkert alt sammen. Gleder meg til å følge dere videre inn i dette året. Nå er det snart vår igjen, og det gleder i hver fall jeg meg til nå. Ha en vakker dag og planlegg masse, jeg følger med! 🙂

    9. jeg må bare beundre dere begge to ,en fantastisk hage,to fantastiske mennesker og det pågangsmott da og arbeidsgleden )og det var neimen ikke småtterier dere fikk gjort i fjor,det var jo sykt masse.
      Jeg gleder meg til å følge dere med fortsettelsen jeg ))ha en nydelig fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg