Planer for hagen i 2017

Nå har vi hatt noen måneder uten hagesysler, og nå kjenner jeg at det begynner å krible i fingrene igjen…

Det hjelper ikke stort at det kom snø i helgen, siden vi har hatt så mild og fin vinter tidligere, har jeg selvfølgelig lurt meg selv til å tro at våren er rett rundt hjørnet. Men det er den visst ikke…

Men da får jeg bruke litt tid på å planlegge årets prosjekter. Det er jo koselig. Det å sitte og se på hage-bilder fra tidligere, for å se hva som vi ønsker å prioritere i år. Og for et par uker siden tok jeg med meg kamera og gikk på hagebefaring. Nå skal planene legges! 🙂

Det første vi skal gjøre er å få ferdig det vi ikke rakk i høst…


Og her er det MYE som skal gjøres.
Først skal vi fylle på mer masser nedenfor muren, duken skal kuttes og det skal legges kantstein. Før det skal legges skifer på plattingen.
Nedenfor skråningen skal det bygges en støttemur (lik den som er på andre siden av den buede plattingen), så skal det fylles på med jord og plantes i to etapper. Nede bak plattingen, og i skråningen hvor duken ligger. Og så skal det plantes og pyntes!

Så er det foran lysthuset…

Ved enden av muren skal det lages en trapp som svinger nedover.
Foran lysthuset skal det fylles på jord, og rettes opp. Her kommer det mest sannsynlig noen tønner vi har stående, som det skal plantes i.
Det skal espalier laget av armeringsnett foran/mellom søylene. Disse har vi en plan på hvordan skal dekoreres.

Så er det trappa da…

Det skal forhåpentligvis bygges ny trapp. Nå er det vel på tide, Jarle…!!!
Og på venstre side av plattingen er det et område som skal skiferlegges, og der har vi sett for oss at vi skal ha et par stoler og et lite bord.

Så har vi skråningen nedenfor…

Samme skråning fra sør…


Her skal vi lage en kant/støttemur  av jernbanesviller rundt hele, for så å fylle på med jord.
Så er planene å lage en form for bekk inne i mellom, og så plantes. Her har vi veldig mange ideer, men hvordan det blir får vi vise etter hvert.

Her skal det bygges en trapp!!! Hører du mann min!


Lurer også veldig på en hellegang fra den nye trappen og bort til gårdsplassen.

Så har vi denne skråningen…


Her er planen å fortsette med kantstein helt ned bakken.
Oppe langs gressplenen tenkte vi (jeg) å legge belegningsstein slik at vi får rettet opp kanten mot skråningen. Synes Jarle kjører lengre og lengre ut for hver gang han klipper gresset, og nå er nervene mine tynnslitte. Tenk om han tipper over kanten!!! Det går jo ikke!
Så er det å starte med beplantningen av skråningen. Den går rundt og ned mot gården, og er på ca 400m². Det har vært et mareritt å tenke på  i mange år, siden det nesten er uløselig å fylle den med flotte busker og trær, men en gang må vi jo bare begynne.

Her skal tujahekken beskjæres, og jeg har lyst til å lage et bed foran, bort til rosebuen…


Ser for meg klematis som klatrer i hekken og noe lavt blomstrende i mellom og foran.

Her skal det fylles på mer jord og så skal det sås blomstereng…

Nå tror jeg at vi snart burde nærme oss sommerferien på tidssjema, og da blir det kanskje noen dager på hytta.
Men vi har mer på tapetet, og det kommer i nytt innlegg veldig snart…

Nå skal jeg nemlig gå igjennom blomsterfrøene fra i fjor, og legge en liten plan på hva som jeg ønsker å så. Det har jo en tendens til å bli veldig mye, men i år har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta helt av. Så nå må det prioriteres.

Ha en fin kveld!

#hage #hageplaner #garden

 

5 kommentarer
    1. Stegenroad: Hei, og takk for hyggelig hilsen.
      Først… I år har jeg sådd både blomster og grønnsaker og urter. Urtene blir satt i kasser og krukker på verandaen. Grønnsakene i pallekarmer. Og blomstene i blomsterbedene.
      Det blomsterbedet som ligger helt inntil skoggrensen er nok ikke optimalt. Vi fylte på alt for lite jord, siden det var ganske vanskelig å grave inne i mellom røttene.
      Så mitt råd er å fylle på nok og god jord. Unngå billig torvjord. Da kommer det aldri til å bli bra. Trærne suger masse vann og torvjorden tar ikke noe særlig til seg vann når det først er tørt. Min erfaring er at det er et “must” å bruke god jord.
      Lykke til du også! 🙂
      Line

    2. Spennende med hellende hage og nærhet av skog/træ! Er planen å holde deg til blomster eller dyrker du også grønnsaker? 🙂 Og hvordan er det å jobbe med jorden når skogen er så tett innpå? (har også skogstomt, og vurderer et nytt bed i år – enda nærmere skogen – men er usikker på røtter osv)
      Uansett, masse lykke til med alle prosjekt! =)

    3. natheless: Takk for fine innspill! Det er alltid hyggelig.
      Det er viktig å kose seg med den hagen man har. Det er aldeles ikke sikkert at vi gjør alle prosjektene våre i år, det kan fort hende noe annet dukker opp i stedet. Eller så kanskje vi bare ikke har lyst. Og da gjør vi det ikke heller. :-))
      Venter med glede på krokusen jeg også!

    4. Du gode min. Jeg ser allerede høsten her jeg, for med alle de planene vil det nok ta tid!!!! Det er gøy å planlegge. Vi har bare en bitteliten hage, så her er det ikke stort å sette i gang med, men vi koser oss med vårt likevel. Skråningen din så stor ut. Hvorfor ikke plukke inn fra skogen med røsslyng, tyttebær, hvitveis og skogstjerne, strå og steiner. Med noen innkjøpte planter ved siden av, kan det bli så fint, tror jeg da! Lykke til med planene. Her ligger hagen brakk en stund til. Men så kommer krokusen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg