Dyrk din egen mat – Grønnsaker i pallekarmer

At jeg driver å dyrker min egen mat er kanskje å ta i.
Men jeg synes det er veldig artig å så frø, se de spire, vokse og gro, og til slutt kunne spise det man har fått frem.
Det morsomste hadde kanskje vært å hatt en druefarm! Da kunne jeg laget min egen vin! Men, nei… Det hadde nok ikke gått så bra det, da hadde jeg vel bare gått småbrisen rundt og smilt hele dagen…

Så det må bli noen annet.
Reddiker for eksempel er jo kjempemorsomt å så. For de vokser veldig fort.
Fra man sår frø i jorden til man kan spise de går det bare noen få uker…


De er kjempegode å bare knaske på. Og nydelig i salaten.

Etter mange forsøk på kjøkkenhage, har jeg landet på pallekarmer…

SONY DSC
Det er superenkelt å lage i stand.

Og veldig praktisk med hensyn til luking…
SONY DSC

Her er bilde fra fjorårets avling…


Sukkererter i forkant.
Squash, reddik, gulrot, luftløk (kommer igjen hvert år), purre, salat, dill og jordbær.

Squash er morsom å ha…


Den vokser veldig fort. Og vi klarer neimen ikke spise i tritt med det tempo squashen vokser og formerer seg. Men det gjør jo ingenting. For med 2 planter blir det mange besøkende som blir glade for å få med squash hjem.

Se her da…


Det er jo deilig å kunne gå ut og plukke seg litt frisk salat til middagen.
Salat gror også raskt, så den er det fint å så i flere omganger, for å ha salat gjennom hele sesongen.

Skilt for å vise hva som gror kan være kjekt å ha…


For når alt er sådd, og jorden er sort, går man fort i surr på hva man sådde hvor.

Og hva er ikke bedre enn å gå utenfor døren å hente inn det man skal ha i maten…


Så det er bare sette i gang, dere.
Det er morsomt. Helt sikkert!

Uansett om du vil ha grønnsakshage eller ikke…

Et lite ekstra tips på tampen…
Etter å ha lest litt om “sammenplanting” har jeg funnet ut at suverene kombinasjoner er for eksempel:
* Dill og kål (dillen hindrer kålsommerfulen til å legge egg, og da slipper man markene i kålen)
* Løk og gulrot (løken holder gulrotflua borte)

#hage #grønnsakshage #trädgård #pallekarmer #dyrkdinegenmat

14 kommentarer
    1. Lene: Så hyggelig å høre fra deg. Og morsomt at du har lyst til å så sammen med barna dine. Det jeg hadde valgt var i hvert fall reddik og salat. De vokser veldig fort, og kan høstes slik at barna ikke må vente i “det uendelige”. Ellers er sukkererter veldig godt, og gulerøtter. Squash-planter vokser også fort, men det holder nesten med en. Så den bruker jeg å kjøpe. Ellers bør den såes inne i noen uker før utplanting. Noen jordbær-planter kan kanskje også være godt? De kommer igjen til neste år også. Og det er jo kjekt.

      Uansett hva du velger, blir det sikkert bra. 🙂
      Lykke til med valgene.
      Line

    2. Jeg tenker å prøve meg på grønnsaker/bær/urter i pallekarmer i år. Tenker det kan være noe som er morro for ungene å være med på også! Men jeg har særdeles lite peiling på hva som kan såes når. Og tenkte igrunn kun å prøve meg på ting jeg kan så direkte i pallekarmene når temperaturen er riktig. Har du noen forslag til hva vi kan prøve oss på? 🙂
      Fin blogg og enda flottere hage du har forresten 🙂

    3. Har du SOL!!!! Her var det klarvær i morges før åtte, men så kom tåka, igjen!!!! Helt bedrøvelig, men vi får håpe det klarner utover dagen. Ha en fin dag i solskinnet!

    4. Ingeborg hald: Enig. Det er koselig og praktisk. Og antallet spiller ingen rolle. Bare en har lyst og mulighet så blir det bra.

      Gleder meg til å lese om deg og hagen din i neste Norsk Hagetidene.
      Ha en fin søndag! 🙂
      Line

    5. natheless: Så deilig med påskeliljer! Har ikke kommet så langt å pynte opp med det, jeg. Her står det bare en stakkars julerose, som kjemper mot kulden. Men i dag er det SOL og nå kvikner den til. Og det gjør jammen jeg også!
      Ha en fin-fin søndag!

    6. Lilli: Heldig-gris! Som har drivhus. 🙂 For mine agurker, tomater og paprika planter, tilbragte tiden utendørs, og det var ikke mye til takk fra de… 🙂 Så da får jeg heller satse på det som vil gro her… Men i år har jeg tenkt å lage til noen form for beskyttelse for tomatene og agurken. Kanskje det hjelper. 🙂

    7. lulltove: Ja det er deilig. Og morsomt. Selv om mine kollegaer ler av meg, og sier at det finnes butikker for det jeg dyrker. Mye lettere sier de… 🙂
      Og tomater er deilig, så det kan du være stolt av. 🙂

    8. Flotte bilder av herlighetene da! Her blir det som regel ikke stort sånt. Men litt kruspersille, gressløk og noen urter får jeg til hver sommer, pluss stemorsblomster da, som er så koselig å pynte både salat og kaker med. Kos deg med bålpanna. Her har det blitt ryddet på terrassen i dag og i kveld strutter det noen påskeliljer i skinnet fra stearinlysene der ute. God helg! 🙂

    9. Så spennende.
      Prøvde meg selv på pallekarm i fjor, men av jordbær, gulrøtter og kinakål var det kun kinakålen som kom frem ordentlig. Hadde bedre lykke i drivhuset med agurk, tomat og paprika 🙂

    10. du har en skikkelig flott grønnsakshage,og pallekarmer er supert ) masse godt å hente i hus her det er helt sikkert ) til årets squash kan du ta squashen og dele på langs ,grav ut innmaten men ta vare på det ) så lager du det du liker best,en god saus med kjøttdeig eller kylling,bland så i innmaten til squashen og fyll tilbake i squashane,dryss over revet ost og sett dem i ovnen til osten er gyllen,jeg garanterer att dette vil falle i smak

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg