Ny fontene i hage

Har du kjent den følelsen, når du har sett noe som du virkelig synes er fint og som du veldig gjerne skulle hatt selv, men av en eller annen grunn ikke kan få? Den følelsen har i hvert fall jeg hatt mange, mange ganger, Men det som er så fint med å ønske seg noe, det er at ønskene plutselig går i oppfyllelse. 

Jeg har ønsket meg en vannfontene til hagen…

Den jeg ønsket meg har jeg sett i forskjellige størrelser både på reiser, lest i blader og på nett. Jeg ønsket meg en i tre etasjer, Jeg visste ikke hvor man kunne kjøpe en slik, og ikke hva den skulle koste. Men at den ville passe inn i hagen vår, var jeg bombesikker på!

Men SÅ… En sommerdag i 2016, var jeg på Krukkegården i Ås.
Og nææææ… Der sto den jo! Helt alene for seg selv litt utenfor alt annet. Akkurat som om den var holdt av til meg.

Men sukk… Vi måtte reist hjem uten den vakre fontenen som akkurat hadde møtt sin utkårede (meg).

Men så kom høsten. 
Og Jarle og jeg, bilen og hengeren, var klare til et rørende gjensyn med den vakre gamle skapningen. For å virkelig få maksimalt utbytte av turen, inngikk jeg en avtale med Jarle om at han skulle gi meg 20 minutter å rusle rundt på – før han skulle begynne å mase om å reise hjem igjen…

 

Så da gikk jeg der i lykkerus og tittet i alle kriker og kroker. Og SÅ kjøpte vi skatten vår, og reiste hjem. 

Men det var oktober, og tiden var ikke inne for å montere vannfontene. Så den ble satt pent til side i vente på en ny vår og nytt liv i hagen hos oss.

Så ble det vår, og her skal fontenen stå…

Undertegnede som har tålmodighet som en unge på julaften, var en smule utålmodig med å komme i gang med prosjekt “hagefontene”. Og siden Jarle var opptatt med andre ting, så var det bare å begynne selv…

Et hull ble gravd og fylt med grus og vatret opp…

En skiferhelle litt større enn sokkelen på fontenen ble lagt på toppen, slik at fonten skulle stå stødig. 


Og nå var jeg klar til å sette opp fontenen. Men den er kjempetung, så her måtte jeg ha hjelp.

Men da hjelpen kom, hadde jeg visst gjort feil. For det skulle jo lagt rør til strøm i bakken, og et hull i skiferplata hvor røret skulle komme opp… Hallo, sier nå jeg… Jeg hadde bare tenkt meg en skjøteledning!

Men etter en preken som gikk noe sånt som “skjøtekabel på gresset…” Gressklipper”… “kutter kabel…” “grave i bedet”  “bla-bla-bla…”
Så får han gjøre det selv da vet du…

Og slik gikk det… 

Og siden jeg synes grunnarbeider er noe av det treigeste jeg vet, så blir det kun bilder…

Men vips! Så er den ferdig på plass!

Og jeg er strålende fornøyd. 

Med ønske om en fin-fin søndag…

#hage #vannfonten #vannihagen #fontene

13 kommentarer

Siste innlegg