Kyllingsalat som virkelig anbefales

Dette er ikke og kommer ikke til å bli noen matblogg. Men da jeg hadde jentekveld her forleden, fikk jeg så god tilbakemelding på kyllingsalaten som ble servert, at jeg tenkte å dele den med dere også.

Nå har jeg nemlig spist alt som hører julen til, opptil flere ganger allerede. Så da er det greit å spise litt annet, så julematen smaker godt på julaften.

Nå skal jeg ikke ta hele æren for denne, for jeg fant en oppskrift på nettet, som jeg tok utgangspunkt i. Men her er min versjon, og det er nok til 8-10 personer…

Jeg begynner alltid med det som skal kokes eller stekes.

3 dl ukokt pasta, kokes og legges til avkjøling
5 egg hardkokes (12 min) og avkjøles.
2 pk bacon kuttes i små biter, stekes og avkjøles.
1,5 stekt kylling, ta av skinnet og kutt opp kjøttet i passende biter. 
1 pose pinjekjerner, varmes lett i tørr stekepanne
100 gram parmesan (frisk som rives på rivjern)
1 rød paprika
1/2 purre
1/3 isbergsalat

1 boks snacktomater, deles i 2
1/ rødløk, kuttes i små biter

Sausen som skal blandes i salaten lages av

1,5 boks creme fraiche
2 ss pesto
3-4 fedd hvitløk
Noen dråper sitron
1 dl kremfløte

salt og pepper etter smak og behag

Røres sammen…

Så er det bare å blande alt utenom tomater, rødløk og egg i sammen…

Deretter dandere det på fat, og pynt med tomater, rødløk og egg… 

Jeg elsker hvitløk, så jeg stekte hvitløks-brød og lagde en hvitløksdressing ved siden av. Dette kan selvfølgelig byttes ut med annet som man liker.

Oppskrift på hvitløksdressing:

1 boks rømme
3/4 pose majones
1 pakke gressløk, kuttes i fine biter (jeg klipper med saks). Spar litt til pynt.
3 store fedd hvitløk kuttes i fine biter.
2 ss sitronsaft

Bland i sammen, og pynt med litt av gressløken…

VELBEKOMME!

Da er det bare å be sammen noen venner eller familie og nyte førjulskveldene med en nydelig salat!
Og kanskje litt godt i glasset…

#kyllingsalat #kveldskos #pastasalat #mat #jentekveld 

2 kommentarer
    1. Så fint det ble. Ja, jeg har forsøkt noe lignende men da serverte jeg dressingen ved siden av. Fint med litt variert mat i desember. Kos deg videre i advent! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg