Hageprosjekt 2019 – skifer og støttemur

Dokumentering av hagens prosjekter er morsomt å ha. Men siden jeg ikke har vært noe flink til å blogge, blir det heller ikke noe å se tilbake på. Derfor prøver jeg nå å gå i gjennom bilder litt her og der, og få dette sammen så det kommer inn på bloggen. Men jeg har jammen ikke vært flink til å ta bilder heller… Sukk.

Hageåret 2019 startet etter årets våronn på jordene og kapping og klyving av veden som ble hugget i vinter.

Endelig var det tid for å starte i hagen igjen.

 

Her starter årets hageprosjekt…

Tenk, det har nå gått 9 år siden vi rev trappen fra verandaen og ned i hagen. Men nå skulle vi endelig gjøre dette området og trappen ferdig!

 

For å ha færrest mulig “problemområder” med hensyn til vedlikehold, ønsket vi å “binde sammen” støttemuren og plattingen til trappen.

Her skal det legges skifer, men først la vi ut et lagt med “flis” som setteunderlag…

 

Og Jarle gikk i gang med friskt mot…

 

 

Skiferen som vi har brukt er rester fra egen hage, og skifer vi har fått av min bror.
De har derfor ikke samme tykkelse, noe som skaper mye ekstra jobb med leggingen, siden grunnlaget da må være i forskjellig høyde…

Siden mine skiferlegger-kunnskaper begrenser seg til å legge skifer en og en, som gangsti, var det begrenset hva jeg kunne gjøre for å bidra. Men kantsten det kan jeg klare, så da la jeg belegging-stenene som går foran muren. Og så måtte jeg ta de opp igjen, da jeg ikke hadde lagt de i riktig høyde i forhold til skiferen…

 

Men det ble bra til slutt, og da var det bare å fylle flis i mellom.
I tillegg la vi tørr mørtel i mellom, så vi slipper jobben med å luke. For ugress blir det, om det er mulighet for å gro.

Så var den plattingen ferdig.

Sløvingene tok selvfølgelig ikke bilde av resultatet, så her er bildet fra en dag i nå i januar…

Foran skal det etterfylles med jord, og sås ny gressplen.
Men det tar vi sammen med prosjektet som skal i gang nå i 2020.

 

Så var det andre siden av plattingen som sto for tur.

Vi la ut en vannslange fra muren på andre siden, og formet den slik vi så for oss at muren burde gå.

 

Så var det å grave og legge pukk og flis…

 

 

En liten støttemur av smågatestein…

Ble laget, for å holde igjen massene ovenfor…

 

Så ble det fylt på med mer flis, før det ble klart til å legge kantstein og skifer, på plattingen nedenfor blomsterbedet.

 

 

 

 

Kantstein ble lagt i tørr mørtel, som vi fuktet når vi var ferdige…

 

Så var det å lage støttemur nede på gresset…

 

 

 

Så var det å legge skifer…

 

Og Jarle har blitt rene raceren på skiferlegging…

 

Når plattingen var ferdig, var det å fylle på med jord, plante litt, legge på duk, og til slutt et lag med sort pukk på toppen.
Og så litt pynt selvfølgelig…

 

Et lite lag med jord ble også lagt på rett nedenfor plattingen, og så beplantet med sukkulenter.

Jeg nok må kjøpe en del flere sukkulenter om det skal dekke jorden. Men jeg lurer på å legge sedunmatter i stedet, og så plante sukkulentene i mellom.

Men det får vi se på til våren.

 

Nå var juni nesten over, og vi tok noen dagers pause..

Vi fikk dessverre ikke avsluttet dette prosjektet, fordi vi ikke fikk de materialene vi trengte for å komme videre. Men de kommer vel nå i vinter regner jeg med, så da er det bare å fortsette.
Det er heldigvis ikke så mye igjen.

Med ønske om en fin kveld…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg