Firmatur til Tallinn

Hei alle bloggevenner!

Nå har jeg og min mann vært på en fantastisk tur med jobben min.
Vi har valgt å droppe julebordet, og reiser istedet på tur annet hvert år.
I år gikk turen til Tallinn 🙂
Vi var 34 stk fra som reiste (inkl. partner).

Dette var en utrolig opplevelse som jeg gjerne deler med dere!

Fredag morgen ble vi hentet av noen “strenge” soldater som kommanderte oss på plass i rekke.

Dette var busser som ble brukt under krigen, men da var vinduene
bare ca 20 cm, og høyt oppe.

Vi måtte gjennom et “strengt” avhør før vi ble satt i bussen – og veien bar
rett i fengsel 🙂

Vi var heldige som hadde en sykesøster med på turen! Av henne fikk vi
rikelige mengder med “medikameno” (vodka fra intravenøs-pose) :-))

Hark, hark, hark… og bussen stoppet.
Vi ble kommandert ut – for å dytte!

Det nyttet ikke… frem med sveiva!

Et par av oss ble utpekt som spioner – så det var på med håndjern!

Og fangedrakt!

En medisinsk sjekk med måling var også en nødvendighet!

Vi fikk en utrolig fin og annerledes guidet tur i fengselet, som var i bruk helt frem til år 2002!
Og til slutt – før porten åpnet og vi kunne gå ut i det fri, fikk vi en veldig følelsesladet
avslutningstale, om hvordan de egentlig hadde det på denne grusomme plassen.

Her er bildet av “generalen”.

Etter mange avhør, ble jeg godkjent, og ble utnevt til spion for KGB.  🙂

Dermed bar det til skyteøvelse…

Her skyter jeg med en SKS – En rifle som ble brukt under 2. verdenskrig

Her poserer jeg etter skyting med AK-47, verdens mest berømte rifle.  🙂

I tillegg skjøt vi med pistoler.
En Makarov som ble brukt av det Sovietiske KGB og militæret.
Og en TT, en pistol brukt av mafian. Denne går gjennom skuddskikre vester!

Disse fire forskjellige våpenene fikk vi prøve.
Det var en spennede avslutning av dagens, annerledes sightseeing.

På kvelden spiste vi på en russisk restaurant:

Og Vodka hører til i dette landet som ligger i “Brennevinsbelte”.

Spillemenn som  undeholdt.

Et utkast av hva som består i et russisk festmåltid. Dette var bare forretten!

Lørdag var satt av til fri disposisjon.
Da gikk vi rundt i gamlebyen og tittet. Det var mange koselige butikker og
pubber som ble besøkt. Nok en fin dag 🙂

På kvelden ble vi hentet av denne flotte damen, som fulgte oss til kveldens
spisested, Olde Hansa.

Min kjære, poserer velvillig ved siden av husfrua.

Og “Husverten”…

Før vi gikk inn, ble hendene vasket, så vi hadde rene hender før vi inntok måltidet.

Tjenestefolket i riktige antrekk.

Servise var av “gammel” opprinnelse, og forretten besto av brød, ost, oliven,
løk, og masse annet jeg ikke fikk med meg hva var…

Her er bilde av “The Master of the table” , som forsyner seg av kanin med nøttesaus.
Vi fikk også servert bjørt, laks, elggryte, pølser, og alt mulig av tilbehør…
Et annerledes måltid… med annerledes smaker… Men godt var det!

Her er annen etasje i Olde Hansa. Helt fult i alle tre etasjene.

Dette har vært en utrolig flott tur i en hyggelig og fin by, og det anbefales
på det sterkeste å besøke den.

Ha en fin kveld!

Klem fra Line ♥

5 kommentarer
    1. ser at dere har vært på koselig tur og vi skal reise dit i november og dette så ut som en kul aktivitet å gjøre. kan jeg spør hvor du har bestilt denne fengselsaktiviteten?

    2. vi er 34 personer som skal på tur til tallinn i november og jeg lurte på om vi skulle ta denne fengselsturen dere har vært på, lurer på hvor vi bestiller dette?

    3. Dette var veldig morsomt Line..for akkurat der har jeg vært selv.I 2006 var mannen min og jeg i bryllup tre dager til ende i Tallin (vi var der i fem dager da..for å oppleve litt annet enn bryllup også 😉 ) Bruden er russisk, men oppvokst i Tallin, så vi kjørte limousin til akkurat den russiske restauranten der. Og vi var på Olde Hansa og spiste, bare min kjære og jeg. Men er ikke Tallin en fin by ? spesielt gamlebyen selvfølgelig! Det så jo ut som at dere hadde det gøy også:)
      Så gøy det var å se igjen noen av stedene! :))
      God klem fra Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg