Vinteroppbevaring av Buksbom i urner?

Sist vinter gikk det riktig så ille med mine to Buksbom, som stod i hver sin urne foran garasjen.

De lever ikke mer – for å si det pent…
Så i våres gikk jeg til innkjøp av to nye, friske og riktig så pene Buksbom.

De har nå vokst seg litt større, og jeg har veldig lyst til å beholde dem.
Det blir fort dyrt om man skal kjøpe nye hvert eneste år…

Hva bør jeg gjøre?

Kan de stå som de gjør? Var det bare en usedvanlig kald vinter som tok knekken på dem i fjor?
Eller skal jeg kanskje pakke de inn striesekker? Er det kanskje vårsolen som tar knekken på dem – og ikke kulden?
Kan det kanskje være best å sette de inn i garasjen? (hmm.. Da blir ikke mannen glad! Han mener garasjen er for biler – ikke blomster og busker… Hi-hi)

Veldig glad om noen kan gi meg et råd…

Ha en fin søndag!

9 kommentarer
    1. Hei, jeg lurer på når om våren skal striesekker av og når jeg skal begynne å vanne den. Den står på balkongen i en stor potte.

      1. Hei Wenche. 🙂
        Strien kan tas av når det ikke er frost i jorden. Da kan du også begynne å vanne.
        Problemet er om du tar av strien før telen er borte. Solen gjør at planten tror det er sommer, og vil da tørke ut siden jorden og røttene er frosne og da vil ikke planten klare å ta til seg vannet.
        Jeg ville nok ha ventet med å ta av strien til ut i april, og kanskje ikke en dag hvor solen steker.
        Lykke til!
        Line

    2. Hei
      Jeg har hatt buskbom i urner i mange år og de trivest godt. Jeg rullerer litt med dem om noen plasser blir for utfordrende.
      Bytter jord på dem innimellom.
      De trivest godt i delvis skygge og ikke for mye vind.
      Om vinteren lar jeg dem bare stå helt i ro uten.

    3. Hei, og tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg;). Nå oppdaget jeg din blogg også. La meg til som følger jeg, for hit kommer jeg gjerne igjen;). Utrolig flott hus og et nydelig hjem dere har altså.
      Jeg har dessverre ikke peiling på planter og kan ikke hjelpe deg med buskbomen din. Den var veldig fin da og passet utmerket oppi de flotte urnene dine;).
      Ha en fin tirsdag;).
      Klem fra Marilinn

    4. Jeg veit ikke hvor du bor, og om buksbomen er herdig der, men i urne blir veldig tøft for den. Det beste ville vært om du plantet de i bakken for vinteren, der har de mye større overlevelsessansynlighet.
      Du kan gjerne dekke med strie, men det er mest til hjelp på våren for å forhindre uttørking (sola brenner på bladene, planten tror det er sommer og skjønner ikke at røttene er frosne).
      Dersom du lar plantene stå i urnene så er det best å sette disse inntil en husvegg, ikke mot syd. Der er det mer skjermet mot både regn og vind og slemme vårsolen.
      Jeg er ikke riktig sikker på dette med å ta de inn i garasjen. Det kan godt være at det er det aller tryggeste, men gjør du det så må du huske på å vanne de forsiktig slik at de ikke tørker helt ut i vinter.

    5. Jeg tror ikke de klarer seg i krukker. Hadde noen på verandaen der vi bodde før vi kjøpte huset, men de gikk dukken. Og den gang var det ikke en sånn monstervinter som vi hadde i fjor. Tenkte at du kunne jo grave de ned i bakken for vinteren, men jeg vet ikke om de rekker å etablere seg godt nok før vinteren kommer. Så det spørs om du ikke må smiske deg til å få ha de i garasjen ; ) Veldig fine urner da!

    6. Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg,vanligvis går det greit i urner du må bare passe på att pottene ikke står fulle av vatten for da fryser di.
      Selv har jeg 4 buskbommer i bedd,men dei er blitt gule:(( aner ikke hvorfor eller om dei blir grønne igjen,kanskje er jorden for sur for dem.
      Kanskje både du og eg skal gi dem en kjangs nå i vinter

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg