Oppskrift på cupcakes.

Først vil jeg si: Tusen hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger. :-))
Det er så utrolig hyggelig, og varmer så godt. Jeg setter så STOR pris på dere!  *smiler*

Nå tenkte jeg å dele oppskriften med dere… (Dette innlegget er spesielt til deg Michelle)

Nå har det seg slik at jeg liker best å bake ting som går fort, siden jeg alltid har så mye jeg skulle ha gjort. Så oppskriften jeg brukte på muffinsene mine er basert på eggedosis og bakepulver. De er gode når de er nybakt, men blir ganske fort tørre. Derfor får dere to forskjellige oppskrifer. De muffinsene på bilde er laget av den første oppskriften.

Muffins (ca 15 stk – fort gjort):

2 egg
2 dl sukker – piskes til eggedosis
3 dl hvetemel
1½ ts bakepulver
1 ss vaniljesukker
1½ dl melk
2 ss smeltet smør.

Stekes på 200º i ca 10 minutter.

Jeg bruker å steke dem i muffinsform med plass til 12 stk – med muffinspapir oppe i formene.


Muffins (på den gode gamle måten)

200 gr smør

3½ dl sukker – røres hvit

4 egg – halvpiskes

2 dl melk

6 dl hvetemel

4 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver   

 

Stek midt i ovnen 200º grader i ca 12 minutter.

La muffinsene bli kalde før du pynter dem.

 

Smørkrem til topping (det blir mye frosting – så oppskriften kan halveres om du baker få muffinser):

250 gram margarin – romtemperert 

2 ts sitronessens – eller annen smak 

1 dl melk

ca 12 dl melis – ca to pakker 

 

Pisk sammen smør, sitronessens og melk og ca 5 dl melis. 

Tilsett melis litt etter litt, da får du en luftig smørkrem.

Dersom du ønsker farge på toppingen,  kan du tilsette konditorfarge.
Vi lagde alt ferdig i en stor bolle – og tok litt i forskjellige poser og farget dem i de forskjellige fargene.

Vi brukte konditorfarge fra små glass kjøpt i en kjøkkenbutikk i Fredrikstad (så er det meg og navn da… husker ikke, dessverre…).
Disse fargenglassene gir mye sterkere farge, enn de små flaskene som man kjøper i butikken.
Om du ønsker kan du ha litt kokkos i en pose, for så å ta i litt farge – og du får en knallfarget kokkos. :-))

Når muffinsen er ferdig pyntet – settes de i kjøleskapet, til frostingen stivner. 
Lykke til!!! 

 

Gå gjerne inn på Youtube og søk på cupcakes for mange artige tips. Eller trykk på denne linken – og du får se en vakker solsikke-cupcake. Pynting av Cupcakes.

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg