En hageplan – hadde vært fint å hatt

Nå har herren i huset sagt klart ifra…

Nå er det slutt på alle mine spontane kjøp av busker og planter.
Vi må ha en plan!

Og så klart er jeg enig i det. Jeg har alltid ønsket å lage en plan, men det har liksom ikke blitt noe av. Jeg synes det er vanskelig… Derfor har jeg fortsatt med mine sporadiske innkjøp…
Det har resultert i mange planter med vårblomstring, og lite som overtar utover sommerne og høsten.
Og for ikke å snakke om et totalt fargekaos!
I mine blomsterbed har det vært en salig blanding av rosa, rødt, hvitt, gult, blått, lilla og orange.
Hmmm… Ikke bra!

Siden vi hadde konfirmasjon på søndag, har jeg  nå12 hvite roser igjen.
De står i sine potter, å venter på dommen…
 

På gartneriet jeg kjøpte dem, sa de at rosene mest sansynelig vis vil komme igjen neste år, om de ble plantet lunt.


Og hvis de stakkarts uheldige rosene som kom til oss, skal ha en mulighet til å klare seg, må de plantes i jorda. Fort!
For de er så veldig tørste, og i de små pottene tørker de ut så alt for fort. Klart, jeg kunne jo vannet dem mer, men av erfaring, så er det nok best å få dem i jorden… :-))

Så var det da, det med planen igjen…
Jeg har jo ikke laget noen plan enda, og jeg har mange roser som MÅ plantes om.
Og siden hagen er i full renovering om dagen, blir det vanskelig å finne en plass til dem.

Men i denne da tro?

Dette er nok et prosjekt som vi ikke har rukket å gjøre noe med.
Den skulle vært renovert, men det blir ikke prioritert i år.

Tror dere at rosene vil kunne klare seg oppe i vogna, hvis jeg planter i den?
Kunne kanskje blitt fint?

Hmmm. Lure, lure…  Hva tror du?

Ønsker deg samtidig en fin-fin fredag og riktig god helg!





12 kommentarer
    1. Georgine: Ja – det ser ihvertfall ut som om de skal klare seg over 17. mai – så får vi være glade for det! Men jeg har et håp om at de skal klare hele sommeren. :-)) Hvis jeg husker vanningen da…
      Klem

    2. Line: He-he… Det var en god ide Line! Vogna har jo hjul og kan flyttes. Det har jeg ikke tenkt på! Nå er de ihvertfall plantet – så får vi se hvordan det ender :-))
      Klem fra Line

    3. Line fra huset på landet: Åj-åj-åj… Så flink du er Line! Kanskje vi kan dele på det? Du planlegger og jeg jobber :-)) Da får vi gjort det vi skal. For jeg er dårlig på planlegging, men jobber som et uvær! Hi-hi… En fin ide vel?

      Lag en blogg Line! Jeg savner den gamle din…
      Gode klemmer fra meg!

    4. Linnette: Hei Linnette! Takker masse for tipsene… :-)) Rosene endte i vogna da – så får vi se til høsten – om jeg finner en lun plass å plante dem på. Ønsker deg en fin-fin 17. mai feiring!
      Klem fra Line

    5. sissel: Hei Sissel! Takk for hyggelig kommentar :-)) Blir sååå glad for det!
      Lysthuset er vi veldig glade i – og bruker det masse! Ha en fin 17. mai du også!
      Klem fra Line

    6. Hei.
      Så fin blogg du har,har koset meg i lang tid nå og sett på eldre innlegg.
      Fy søren så flink dere er,gleder meg til å vise gubben lysthuset,for det har jeg masa
      om ilange tider.Gleder meg til å følge dere videre.Ha en fin 17mai! Sissel

    7. Rosene var nydelige, skjønner godt du vil prøve å ta vare på disse!
      Vanligvis anbefales 60cm jorddybde til roser, og podestedet 10cm under jorden. Da blir det kanskje litt snaut i kjerra? Roser som ikke trives, vil fort pådra seg skadedyr/sykdom og kreve mye ekstraarbeid. Jeg vet ikke hva slags roser du har fått, men hvis det er en liten rose som har veldig svak vekst – trenger den kanskje ikke så mye plass? Siden plantesenteret sa “kanskje” og “lun plass” kan det tyde på at det ikke er av de sortene vi vanligvis planter i hagen.
      Jeg hadde spurt på plantesenteret. Kanskje du kan plante dem i kjerra i sommer, og så sette dem i jorden et lunt sted til høsten (når planen for hagen er klar 😉 ), dekke dem med granbar, og se om de overlever?
      Flotte konfirmasjonsbilder under her! Vi har også akkurat gjennomført en “rosa” konfirmasjon, artig å se andre variasjoner av temaet 😉

    8. Altså, de hvite rosene i den utrolig fine vogna der MÅ bare bli helt nydelig det Line!
      Kjør på! :))
      Plan ja.. jeg planlegger så fælt at jeg ikke gjør annet jeg. Typisk meg. Er veldig god i den delen av prosessen, men særdeles dårlig på å utføre. Men her skal jeg faktisk lage/tegne et kart over hagen og tegne opp og skrive opp hver eneste plante og blomst samt printe ut en oversikt over hva jeg har hvor fra nettet.. med innhold over alt som kan tenkes(samt bilde) av hver plante. Dette skal så arkiveres slik at jeg har en egen hageperm. Mest for min egen del, fordi jeg er helt elendig på hva som passer hvor, og å huske på hvordan å stelle/beskjære/vanne/gjødsle osv, mye for å lære og også litt tilslutt for å ha til de som (forhåpentligvis barna våre) kommer og tar over hagen etter oss om maaange år;)
      Så nå skal jeg skritte opp, måle, tegne kart til å begynne med altså. Kanskje du skulle gjøre det samme?
      Jeg vurderer faktisk å opprette en blogg på det.. for å lage et plantotek liksom. Men har ikke helt bestemt meg.
      Takk for koselig mail forresten:)
      Klemmer fra Line

    9. Jeg tror det blir helt nydelig med rosene i vogna!! Men har desverre ikke stor tro på at de klarer seg til neste år i den… Kanskje noen har et par smarte triks for å overvintre de der best mulig? Det er jo hjul på vogna, så kanskje du kan trille de til et lunere sted når vinteren kommer? Greit å ta en sjanse og plante de der om du helst vil lage en plan først, og du kan jo flytte de fra vogna senere også. Ellers liker jo roser dyp jord, en solrik plass og trenger en del vann som du har merket, det er verdt å tenke på når du velger en plass. Fortsatt god helg:)

    10. Potteroser er min store skrekk desverre. Har aldri fått de til så har ingen gode tips. Men opp i den vognen blir de helt sikkert fine og så holder de til over 17.mai ihvertfall…..forhåpentligvis hele sommeren da

    11. Jeg tror det blir utrulig flott i den vognen,et hav av kvite roser:))legg noe i bunnen og fyll den med godt gjødslet jord,det bare må bli bra.
      En nabo av oss hadde et bedd inn til husveggen full av små potteroser i mange år,uten att dei misset en eneste en,dessuten kan du legge noen grener med granbar over dem til vinteren.Lykke til:))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg