Planter bak støttemuren?

Hei og strålende mandag!

Her i Fredrikstad er det fremdeles vår. Deilig vår, med sol og virkelig nydelig vær!

Helgen har vært full av gjøremål. Det er nemlig slik her i “Huset på landet”, at på vinterstid går vi i “dvale”, men når våren kommer, holder vi på nesten døgnet rundt!

Vi har felt 4 bjørker i hagen, kvistet og kappet dem, og kjørt de ned til resten av veden – som nå ligger klare, å venter på å bli kappet opp i passende lengder, for så å bli klyvd og stablet i ranker.

Vanlig vårsjau i hagen har det også blitt litt tid til. Men selvølgelig har vi myyyye igjen. Med nesten 4 mål hage, som er full av furuer og bjørker, som i løpet av vinteren har sluppet ned det meste av løse kvister, bar, kongler og blader – er det nok en stund til vi er ferdig med vårsjauen. Og de fattige få blomsterbeddene vi har – finner jeg nesten ikke igjen for bare ugress! Skamme meg, for å ha forsømt de i fjor!

Men det som opptar meg nå, er planlegging av det nye blomsterbeddet, bak den nye støttemuren…

Jeg pløyer det som er av hageblogger og googler blomster jeg har sett bilder av, for å prøve å sette sammen noe.

Målet var jo å bli ferdig med muren i fjor – men det rakk vi ikke! Så det gjenstår littegrann, men det skal vi snart begynne på. Så skal det fylles masser på baksiden og SÅ skal det plantes!

Jeg hadde store planer om å lage en planteplan i løpet av vinteren. Kjøpte meg nye farger, en bok som jeg skulle lager planteskisser i – men selvfølgelig, så har ikke jeg fått gjort det!

Så her er jeg – like “blank” som i høst – og aner ikke hva jeg skal plante i dette beddet…

Jeg ønsker meg stauder i rosa, blått og hvitt. De skal gjerne blomstre og/eller avveklse hverandre hele sessongen.
Så kjære bloggevenn… har du noen forslag til hva jeg kan plante, er jeg veldig taknemlig for alle innspill!!!

Med ønske om en super uke…

18 kommentarer
    1. fruensvilje: Tvillingblomst er guoglet – og den er vakker! Men er de å få som stauder? Eller bare som ettårig? Ser for meg denne i kombinasjon med lavendel… Vakkert!
      Takk for tipset og god påske!
      Klem fra Line

    2. Helene: Takk for tillitten, Helene 🙂
      Kos deg i hagen, selv om det sikkert er mange tunge tak i en forfallen hage. Men tenk så gøy når resultet av arbeidet kommer! 🙂
      Lykke til og klem fra Line

    3. Line: Hei snuppa! Så hyggelig med hilsen fra deg igjen! Og takk for mange fine tips. Revebjelle skal jeg ha! Og lavendel blir nok også med. Liljekonvall er vakkert, og kanskje Storkonvall en litt større variant…?
      Jeg driver å lager en plan med bilder og litt info om plantenes høyde og blomstringstid. Så skal dette settes i sammen etterpå – og forhåpentligvis har de disse plantene på planteskolen når jeg skal handle…

      Et slikt kurs med beskjæring skulle nok jeg også hatt… Jeg får heller spørre deg, jeg Line!

      Ønsker deg og dine en deilig påske!
      Gode klemmer fra Line

    4. Lars: Jeg tar veldig gjerne i mot en liten “tust” og sier i fra når det blir klart. Og TUSEN takk for tipsene. Det blir mange forskjellige planter. Bedet er ganske stort, så det må bli litt forskjellig.
      Georginer er også noe å tenke på… Men tror du jeg får inn de til høsten da? :-))
      God påske, Lars!

    5. Blå stauder… Centaurea Montana!! Let me know hvis du vil ha en liten “tust” når tiden er inne for plantering, Her hos oss i full sol har vi de i blomst hele sommeren og langt ut på høsten =)
      Helleborus, Hosta, Aquilegia…. er det mulig å bare velge noe? *ler* Orker du litt mer jobb med å ta inn om høsten så har du jo ca 55.000 varianter av Georginer å velge på og blir “selvforsynt” med snitt for å ha med sommeren inn oxo =)

    6. Hei! Så flott hus og fin hage med mange muligheter. Jeg foreslår lupiner bakerst i bedet ditt. De fins i rosa og blå-nyanser bl.a. Lupiner er høye og hardføre stauder, men har vel lett for å spre seg. Lykke til med hagen. Her i Troms ligger snøen fortsatt i min hage. 🙂 Eva

    7. Hei Line:) ja, vi er nok litt slik her hjemme også. I dvale om vinteren og driver i hagen hele våren/forsommeren.
      Stauder bak støttemuren ja.. hmm.. og du vil ha rødt, hvitt og blått? vel.. jeg er svak for lavendel jeg da. Den er jo blå-lilla.Det blir jo litt buskaktig, og noen ganger velter det seg jo veldig pent over slik som den muren du har der, om den får lov. Dessuten lukter det jo fantastisk! Ellers ville jeg gått for enten revebjeller eller aller helst liljekonvall (hvite). Som rødt er jeg litt mer usikker, men kanskje noe kryptimian.. jeg tror man kan få dem i ivertfall burgunderrød/lilla. De fargene tror jeg er kjempefine sammen i bedet ditt. Så må man jo huske på når det blomstrer og å ha den som blir høyest bak, og så lavere og lavere foran. Jeg hadde kanskje plantet lavendel bakerst(juni til august), så liljekonvall (fra tidlig vår) og så timian helt foran som jo tar seg utrolig bra ut krypende over muren din. Jeg hadde kanskje plantet litt kryptimian innimellom sidene på trappa di der, ved siden av støttemuren også jeg. Prøvd å få noe av den til å krype seg over trappa.. for tråkker du på den, så lukter den bare himmelsk!
      Jeg har en timian her.. med små, små blå blomster, og det hender jeg bare MÅ ta litt på den, for da lukter det så godt både av hendene mine og i luften:) litt slik urte-aktig lukt da.
      Lykke til Line:)
      Snart skal jeg på demonstrasjon/kurs i hvordan å beskjære frukttrær, busker og hekker. Det kommer nok godt med her i hagen min:))
      Ha en fiiiin dag! Klemmer

    8. Så vakkert hus dere har.. spennende med hage..jeg plantet litt nytt i helgen…klarte ikke å vente..kanskje jeg var for tidlig =))
      Ønsker du å være med å vinne gavekort, velkommen til bloggen min =)
      Ønsker deg en fin vårdag
      Kerstin

    9. stauder er flotte men visner fort,det finnes derimot en staude som blomstrer hele sommeren og den heter tvillingblomst og er rosa.Du kan google den og se hvordag den ser ut.Ibakgrunnen kunne du hatt noen kvite roser og blå lobelia i framkant:))lobelia er ikke en staude da,men rimelig å kjøpe og så blomstrer den også hele sommeren:)blir spennende å se hva du ender opp med

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg