Det spirer og gror…

Heisan!

Her har det har stort sett gått i blomster og frøsåing den siste tiden.
For dere skjønner… Jeg driver på med en slags utmattelsesteknikk, i håp om at mannen snart går med på å bygge drivhus. :-))

På vaskerommet, som nå er omgjort til så/planterom, går det ikke ann å være – uten risiko for å snuble i plantebrett, såkasser, såjord og andre “kjekt å ha ting”.
På bade står det maaange plastikk-beger og minidrivhus på benken og på gulvet… Fulle av små spirer som snart skal plantes om i større potter…

Husk at dette er første gang jeg prøver meg på dette.
Og jeg har bestemt meg for å ta det trinn for trinn, og ta utfordringene som de kommer.

1. trinn var enkelt. Da fylte jeg bare beger med jord og strødde frøene i.
Noen fikk et tynt lag med jord over seg, andre skulle ikke ha det, men bare legges rett oppe på jorden (det leste jeg bak på frøpakken).
Så satt jeg disse på bade-gulvet…

Trinn 2… Nå har frøene spirt og begynner å bli lange og tynne.
Her startet min første utfordring. For nå skulle det prikles!
Og prikle har jeg aldri gjort før – og ikke har jeg priklepinne heller…

Men full av pågangsmot, fylte jeg disse blomsterbrettene med jord, bevepnet meg med en kulepenn
(som fungerer veldig fint som priklepinne) og startet med flytteprossensen…

Da er det VELDIG viktig skjønner dere – og ikke ta i stilken – men i bladene.
For stilken knekker så lett, mens bladene tåler MYE mer.

Så må man pirke litt i jorden, for å få med røttene…
(Om du har sådd veldig tett, og alle spirene er en “klump” kan en gaffel være lettere å dele røttene med)

Huske å lag små hull i jorden, slik at du bare kan sette spiren rett ned.

Så løfter man opp den lille spiren og setter den forsiktig ned i et av rommene i blomsterbrettet…

Og pakker forsiktig jorden rundt den…

Her har jeg gått til anskaffelse av et papp-plantebrett fra Plantasjen. Og fryseren er et passende “bord”
Det ble nemlig fryktelig mye klin på kjøkkenbenken – så dette var vel verdt pengene!

Så har vi kommet til trinn 3:

Da skal disse små spirene settes lyst og kjølig. Hos oss er det 17-18 grader på dette rommet.
Lampen er en taklampe som jeg plasserte over to gardintrapper. Tenket det var lurt, for da kan jeg jo bare flytte den et trinn opp, når (eller hvis) plantene blir større!
Er litt usikker på om gradene er riktig, for jeg har lest at de skal ha alt fra 15-20 grader – derfor la jeg meg “midt i”…

Dette er så langt jeg har kommet i prosessen. Og nå tenkte jeg å la disse små, stå til de blir store, og trenger større potte.
Har hørt noen prater om “topping” – men det ANER jeg ikke hvordan jeg gjør. Hva- eller hvor mye som skal bort.???

Kom gjerne med innspill dere som kan dette her!

Her i Fredrikstad er det grått og trist. Det snør og blåser… Akkurat sånn vær som gjør at det overhode ikke blir aktuelt å gå ut!
Å huff- så trist… :-))

Ha en FIN søndag!

11 kommentarer
    1. Jepp :)du skal bruke sprayflaske til å dusje jorda FØR du sår,og bare forsiktig etterpå når spirene kmmer frem.Husk det er små babyer og dei trenger ikke så masse å drikke i den spede begynnelsen

    2. fruensvilje: Ja ikke sant! Dette er SÅ spennende! Jeg måtte prikle, men har ikke vært så heldig med de frøene som kommer med “nåltynne” stiklinger. Tror de har hatt det litt for fuktig, så de detter i sammen. Vært borti det du?
      Line

    3. Litt av en jobb du har hatt her,dette blir spennende .
      Jeg har sådd paprika og stokkroser men venter litt med prikling siden det ikke er så tett sådd :))

    4. Monasdagligeliv: HERLIG! Tusen takk for dette, det gjør at jeg blir så inspirert til å fortsette! Føler meg egentlig ganske “dum”. Kan jo ikke dette her i det heletatt! :-))
      FIN søndag til deg også!
      Klem

    5. Line: He-he… Jeg snakke med dem jeg! Hadde noen hørt meg ville de trodd jeg var gal! (Men det er jeg kanskje også…)
      Du har helt rett vedr. prikling. Jeg sår mange frø i en boks, for det er jo ikke alle som spirer, og da blir det sløsing med plassen om man sår et og et frø i det grønne plantebrettet. Når de vokser seg større, flytter jeg de som har overlevd over i større potter, hvor de igjen får ny jord og kan vokse seg STORE og FINE. Når det blir varmt og frykten for nattefrost er over, har jeg tenkt å ha potter med tomater og paprika på en lun plass på verandaen. Blomstene planter jeg ut i blomsterbeddene. 🙂
      Og ja, om jeg får til dette her, vil det bli MYE rimeligere enn om man kjøper disse i garteriet. Vi har ca 4 mål med hage, og det blir veldig dyrt om man skal kjøpe alt. Derfor er planen å prøve meg på å så litt selv.
      Men sliter med å få tak i frø av stauder. Har en plan om å gå på hagetokt hos venner, for å lage stiklinger til sommeren. Men selvfølgelig kan jeg ikke noe om dette heller, så jeg bruker maaange timer på å google, for å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette og hva man kan ta stiklinger fra…
      Skal forresten hilse tilbake fra alle de “søte små”… :-))
      God klem fra Line

    6. Ah… såå artig at du blogger om akkurat dette Line! Jeg har aldri gjort dette tidligere, har tenkt og lest men har skjønt at plassen her har vært altfor liten. Men skjønner jo nå at du har i grunn heller ikke plass.. hihi.. men får det til likevel.
      Men jeg må nok vente tiljeg har et vaskerom å gjøre det på altså.. katta og hunden kommer ellers til å ha litt for mye moro med jorda osv vil jeg anta.
      Men altså du.. PRIKLE? det har jeg aldri skjønt hva er, hvorfor man gjør det.. ja, id et hele tatt! Er det fordi når planten begynner å spire så trenger det mer plass rett og slett? Er det slik at du sår flere frø i en og samme boks, og når hver og en av disse gror litt opp så må du flytte dem, en og en til hver sin liten boks igjen? Men hva gjør du når de har vokst ut av denne lille grønne boksen da?… er det da de er klart for å sås ute eller i stor potte?
      Jeg spør og spør. Kjempemorsomt prosjekt du har gående der altså Line. Jeg skal følge nøye med, vær du sikker! 😀 Wow, tenk hvor flott dette kan komme til å bli dersom du får det til da du! Jeg har tenkt litt slik at her i hagen vår har vi så utrolig mye plass (det har jo dere også), og tenkt at å plante her må komme til å bli svindyrt, så dette må jo være en mye rimeligere måte å gjøre det på tenker jeg. Mye mer jobb da såklart, men.
      Ha en fiiin søndag. Hils plantene også fra meg da, for du vet at du skal snakke med dem for å gi dem kjærlighet til å vokse?.. hihi:)
      Klemmer fra Line

    7. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke er gartner. Det der hadde jeg aldri hatt tålmodighet til…. Men flink er du! Jeg beundrer ditt pågangsmot 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg