Mariusgenser til hunden

For litt siden fikk vi en MMS av en VELDIG fornøyd “eldstejente” som endelig hadde fått seg en ny, og veldig etterlengtet Mariusgenser…

Her er bildet av HELDIGE Tonje – som hadde fått Mariusgenser av kjæresten sin. ♥

Men slike ting går ikke upåaktet hen her i huset… For når Tonje hadde fått – da ville Maja også ha… (les pappa`n!)

Dypt konsentrert i en eller annet hageblogg prøvde jeg virkelig å fortrenge lyden som kom fra stua…   “Line… Kan du strikke? Liiiineeee…???”
Uff… Jeg prøvde etter beste evne å fortrenge lyden, men den gav seg ikke… Liiineee… KAN DU STRIKKE…???

Hmmm… Jeg kom vist ikke unna her…

Brått og brutalt ble jeg revet ut fra min drømmeverden…
Jeg har ikke har tatt i strikkepinner på 15-16 år, og ble ikke helt glad for den utfordringen som en Mariusgenser til en hund, ville gi meg!

Men selvfølgelig kunne jeg ikke skuffe min kjære, så jeg googlet “Mariusgenser for hunden”, og VIPS så dukket dette opp…

Marius®©genser for hund

Genseren strikkes rundt halsen og nedover. Fordelen med å strikke selv er at du kan lage lenger genser i buken på tispene og du kan strikke genseren så lang at den går helt til halen.

For at du skal bli fornøyd med resultatet må du måle hunden din.

Lengde: Mål fra midt på nakken og ned til halen. Mariusgenseren går litt over halsbåndet.

Kropp: Mål også rundt det tykkeste på din hund (rundt ribbeina som regel).

Tisper: Mål lengden fra forbein til bakbein. Her starter fellingen for tispene om du ønsker et lenger mageparti.

Strikkefasthet: 10*10 cm er 17m*26 omg p 4 (1,7 masker pr cm)

MÅLETABELL :

Str

Lengde

Kropp

XS

27 cm

33 cm

S

32 cm

43 cm

M

37 cm

48 cm

L

47 cm

55 cm

Marius har 3 farger:

bunnfarge (kropp), kontrastfarge (hals) og mønsterfarge.

Garn: Superwash Ullgarn fra Trysil garn (Europris)

Strikkepinne: 3,5 og 4 rundpinne og /eller 5 pinner (små modeller)

HALS: Legg opp 48-64-70-80 m på 5pinner p3,5 med kontrastfargen. Strikk vrbord (2 r, 2 vr) i 6-7-8-9 cm (= hals). Bytt til rundpinne 4 (5p i den minste str), strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 8-10-12-14m jevnt fordelt =56-74-82-94 m. Videre strikkes Marius-mønster samtidig som du etterhvert feller til ben.

BEN: Når arb måler ca10-12-14-16 cm deles det til forben slik:

Fell 1 m, sett 11-11-11-18 m på 1 hjelpepinne/tråd (= brystet), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenstående m 45-63-71-76 (rygg). Når arb måler totalt ca16-22-25-28cm (åpningen måler ca 6-8-9-10 cm). Sett m fra hjelpepinnen/tråden under magen tilbake på p og strikk mønster frem og tilbake over disse like langt som på ryggstykket.

MAGE: Sett alle m inn på samme p igjen og legg opp 1 ny m i hver side mellom over- og understykket = 56-74-82-94 m. Strikk mønsteret ferdig, deretter fortsettes det med bunnfarge.

HANNER: Når arb måler totalt ca19-23-27-35 cm felles 9-11-13-17 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p ? samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 2 m 1-1-2-2 ganger, 1 m 5-7-7-8 ganger, 2 m 1-2–2-2 ganger og 3 m 1 gang = 27-31-37-41 m tilbake på p. Arb måler nå ca 27-32-37-47 cm.

TISPER: Når arbeidet måler ca 22-27-32-42 cm felles 9-11-13-17 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p ? samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 2 m 1-1-2-3 ganger, 1 m 8-8-9-10 ganger, 2 m 11–2-3 ganger og 3 m 1 gang = 21-31-41 m tilbake på p. Arb måler nå ca 27-32-37-47 cm.

MONTERING: Sett de gjenværende m på liten rundp 3, strikk i tillegg opp m rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 80-100-100-135 m. Strikk vrbord p 3,5 2½ -2½ -3-3 cm, fell løst av.

BEN: Strikk opp ca 30-36-44-52 m på p 3,5 med bunnfarge rundt den ene åpningen til ben. Strikk vrbord i 3-3 -4-6 cm, fell løst av med r over r og vr over vr. Gjenta rundt den andre åpningen.


Mariusmønsteret er hentet fra Illun.no. Dette er mini Marius®©.

Himmel og hav! Hvordan skal man gjøre dette da? Jeg kan røpe så mye at jeg ikke husket hva “glatt-strikk” var, så det måtte googles…
Frem med målbånd og Maja ble målt på kryss og tvers…
Garn ble kjøpt, og jeg satte i gang!

Etter noen runder, kjente jeg krampen komme i både hender og armer… Tror vel kanskje jeg anspente meg litt her!
Men jeg gav meg ikke, og etter noen dager kom jeg jammen i mål! Oppskriften ble ikke fulgt slavisk, for når det kom til felling under måtte jeg melde pass. Men det gjorde ikke noe, for Maja er jo jentehund og trenger ikke plass til “gullfisken”…

Med et smil om munnen, måtte jeg også innrømme at strikking faktisk er ganske hyggelig!

Ble hun ikke fin! :-))

Pappa`n ble i hvertfall kjempefornøyd, men jeg er kanskje noe mer usikker på hvor glad Maja ble, da hun fikk tredd en ullgenser nedover hode…

Ha en FIN kveld!

Men for å berolige alle “hunde-venner”…Hun slo seg fort til ro med den nye genseren sin, og synes det var helt greit med en kosestund i godstolen, sammen med søstra si…

39 kommentarer
    1. Neatkarīgas pārskati-atzinumus-viedokļi-komentārus apmēram valūtas-fondu-biržas-fonds-krājumu-akciju-krājums-līdzekļus brokeriem-mākleriem. currency-trading-brokers.com/forex-comparisons-ratings-reviews-latvia.html

      1. Hei Emilie.
        Beklager sent svar, men jeg har ikke hatt tid til å være på bloggen på lenge.
        Jeg husker dessverre ikke hvor mange gram man trenger, men mener det står oppgitt antall nøster til de forskjellige. Det er mange år siden jeg strikket den.
        Line

    2. Strikkegal: Oppskriften fant jeg på nett, og nå er det veldig lenge siden jeg strikket den, og har ikke strikket siden. Har dessverre ikke tid til å sette meg inn i det nå. Så jeg håper du finner ut av det selv…
      Line

    3. “det økes 8-10-12-14m jevnt fordelt =56-74-82-94 m. Videre strikkes Marius-mønster samtidig som du etterhvert feller til ben.” Ingen av disse størrelsene går opp i det vedlagte mønsteret som er 32 masker? 56 / 32 = 1,75 — 74 / 32 = 2,3 — 82 /32 = 2,6 — 94/32 = 2,9. Hvordan løste du dette?

    4. Da er jeg i gang med å strikke til mi bikkje. Kan ikke bruke maskeantall som er i mønsteret ditt , da det er til en Rottwailer. Men fremgangsmåten blir jo den samme. Takk for god veiledning

    5. Hanne Sofie: Tok en liten titt, og mener det er 11-11-11-18 m til brystet. Men husk – jeg er ikke flink til å strikke, og dette er lenge siden. Jeg er nok en sånn “det blir sikkert bra” person. Mønsteret for eksempel- det startet jeg med etter bena, slik at jeg slapp å jobbe med begge deler på en gang.
      Line

    6. Heisan! Fin blogg du har 😉 lurer på hvor mange masker det er mellom de to hullene til bena? Har kun strikket denne på pinne nr 6 før, etter oppskrift i Mariusboka. Dette blir jo noe helt annet. Strikker til en Borderterrier faktisk 😉

    7. Katrine: Jeg må beklage at jeg ikke kan gi deg en løsning nå. Jeg er ikke noen strikke-ekspert, og jeg har dessverre ikke tid til å sette meg inn i mønsteret nå… Beklager igjen. <3

    8. Jeg får ikke mønsteret til å stemme, når jeg har 74 masker (str S) så går det ikke opp med mønsteret helt i starten når det skal være annen hver, starte med en og avslutte med en.. Det går ikke.. Ender opp med å avslutte med 3 like eller feil farge

    9. Bente Smith: Takk for hyggelig hilsen! Jeg hadde nok prøvd meg på XS. Men du kan jo forandre på lengden selv, ved å strikke mer eller mindre av grunnfargen.
      Lykke til. 🙂
      Line

    10. Hei
      har lyst til og strikke denne genseren til min chihuhaoa men hvilket str.skal jeg bruke når målene er.Kropp 38 og lengde23.
      Er så i tvil.På forhånd takk.Nydelig genser du har strikket til hunden.

    11. SIlje: Du skal sette (11-11-11-18) masker på en tråd. Disse lar du bare være enn så lenge. Så strikker du det du har på rundpinnen frem og tilbake helt til det er ca16-22-25-28cm, etter hvilken str. du strikker. Da har du laget en kant som er ca 6-8-9-10 cm. Da lar du dette vente. Så tar du de maskene som er på tråden opp på pinnen igjen (eller en ny pinne), og strikker kun dette stykket frem og tilbake, like langt som det du allerede har strikket. Når det er like langt, skal dette strikkes i sammen. Men før du strikker det sammen må du legge opp 1 maske på hver side av både over og understykket. Da har du til sammen 56-74-82-94 masker. Så fortsetter du å strikke alt i sammen, det blir da magen. Og da har du laget åpning til bena. 🙂
      Line

    12. Neei, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lage åpning .. skal jeg strikke frem og tilbake på rundpinne altså la det gå en tråd over eller skal jeg snu når jeg kommer til de maskene jeg har satt på hjelpe pinne? Det er den delen jeg ikke skjønner … når jeg driver å strikker …

    13. SIlje: Heisan!
      Nå er ikke jeg så bra på stikking, og denne er det lenge siden jeg strikket, men jeg skal prøve å uttrykke meg litt bedre.
      Da regner jeg med at du har strikket “kroppen” og laget hull til bena.
      Du skal nå lage nye masker til det som skal bli til ben. Da må du bruke flere strikkepinner. Lag maskene ved å strikk opp nye masker (stikk pinnen inn i kanten, og hent tråden og legg den på den venstre strikkepinnen. Husk å fordel maskene på flere pinner), str. 3,5. Ca 30-36-44-52 m. Når du har nok masker, begynner du å strikke som vanlig. Strikk vrangbord i 3-3 -4-6 cm. Fell så løst av med rett maske over rett maske og vrang maske over vrang maske.
      Ferdig!
      Så er det bare å gjenta det samme rundt den andre åpningen.

      Håper jeg svarte på det du lurte på. 🙂
      Line

    14. Hei, du jeg sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal strikke benene jeg … kunne du hjulpet meg med det? eller forklart det på en litt bedre måte?

    15. Grethe Lillian: Her må jeg beklage, for det vet jeg ikke. Jeg strikker sjelden, og det er lenge siden jeg lagde genseren til Maja. Men jeg tror jeg brukte 1, rødt og hvitt og tre blå til en lang utgave av str. S.
      Line

    16. huset på landet: BEN: Når arb måler ca10-12-14-16 cm deles det til forben slik:

      Fell 1 m, sett 11-11-11-18 m på 1 hjelpepinne/tråd (= brystet), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenstående m 45-63-71-76 (rygg). Når arb måler totalt ca16-22-25-28cm (åpningen måler ca 6-8-9-10 cm). Sett m fra hjelpepinnen/tråden under magen tilbake på p og strikk mønster frem og tilbake over disse like langt som på ryggstykket.
      Line

    17. fin hundegenser som jeg prøver og strikke nå,, men eg kan ikke se hvor det står hvor mange masker det skal være mellom bena

    18. Utrolig fin genser til hunden som jeg har startet på nå.
      Jeg har et spørsmål til mønsteret. Etter å ha strikket halsen og første del av mønsteret ser det ut som om det et et lengre stykke med blått. Men, synes ikke det ser slik ut i mønsteret.

    19. Så fin den ble! Godt strikking er som sykling – når man bare kommer i gang igjen…
      Her er det også Mariusprodukter på gang. Begge jentene har bestilt genser, men jeg sliter med å finne garn mykt nok for Tia som klør av det meste… Har strikket Mariuspannebånd av Europrisgarnet for å teste, og det måtte fores fordi det klødde. Artig når vår “barndomsmote” blir poppis igjen hos tenåringene 🙂
      Ønsker deg en fin fin helg!
      Klem Linnette

    20. Men den ble jo kjempefiiin Line! Stolt skal du være! 🙂 Klapp deg selv på skulderen:)
      Takk for veldig fine ord inne hos meg Line. Det gjør meg veldig glad 🙂
      Gode klemmer fra Line

    21. For en bragd! Du er jo kjempeflink til å strikke! Jeg har vurdert det slik at jeg er for dårlig til å strikke en ønsket mariusgenser til vår lille hund, men når du klarer det så fint så kanskje kanskje… 😉 Veldig fine er de for øvrig både hund og datter. 🙂
      Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min!

    22. vist ble Maja fin og du har virkelig vært flinke.Gyve løs på en slik genser som første plagg etter mange års pause,ja da har du det i hendene :))og klart Tonje var jo kjempesøt også :))flotte gensere

    23. Ville bare si at du har en veldig fin blogg, og jeg har lagt ved et bra tilbud du bør se på om du klikker på bloggadressen så kommer du til det (ikke min blogg…)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg