Ubudne gjester i Huset på landet

Kjære bloggevenner!

Nå har jeg hatt en uke til ettertanke… Det har vært en lang uke. Med mange tanker…

Lørdag ettermiddag da vi jobbet iherdig med å klargjøre til nyåpning av butikken på jobben,
fikk vi en telefon…
“DET ER NOEN SOM BRYTER SEG INN” i huset “nede”. Dere må komme!!!” 

En slik telefonsamtale setter følelsene i sving… Det føltes helt uvirkelig.
Er det virktelig noen som bryter seg inn? Helt på ekte? Akkurat nå?
Og vi var jo ikke hjemme. Fikk ikke gjort noe…

Vi må hjem!!! Fort!
Da fikk fartsgrenser være fartsgrenser. Vi måtte hjem.
Tankene surret… Det vi visste var at to personer hadde lusket omkring på gården.
Først rundt vårt hus, så ved låven – og så rundt min mors hus. 
Deretter tok de et spett frå låven, og brøt opp døren i huset til min mor.

Så satte de i gang med å tømme huset for verdisaker…

Men heldigvis! De var blitt oppservert, og de skjønte det.
Så innen vi rakk hjem hadde de forlatt åstedet i full fart. Men dessverre IKKE tomhendt.

Her er artikkelen fra den lokale avisen, Fredrikstad Blad.

Så en stor takk, kjære søte deg, som holdt hodet kaldt. Du fikk varslet politiet og naboen, noe som forhindret at vi ble rundstjålet! ♥
Og en stor takk til politiet og kriminaletterforskerne, for at det meste av det som ble stjålet har kommet tilbake…

Tankene har selvfølgelig surret veldig. Hvorfor kom de hit til oss? Var vi tilfeldig plukket ut, eller var dette planlagt?
Eller… Er det min blogg som har forårsaket dette? 

Det som i hvertfall er helt sikkert, er at dette har vært en trist histore.
Ting er ting, og det meste kan erstattes. Men det verste er, om våre barn ikke lenger føler den tryggheten et hjem skal ha.

Vi bestemte oss umiddelbart etter tyveriet, at disse to kjeltringene ikke skulle få ødlegge våre liv.
Det er viktig å leve livet så normalt som man kan, og det prøver vi… Bortsett fra at det nå er montert alarm over alt. 🙂 

Og så kan jeg ikke si meg helt fri fra å ha blitt litt mer mistenkelig på biler i nabolaget…

12 kommentarer
    1. Skikkelig velskrevet blogg! Har ikke mer. Fant imidlertid en bra konkurranse du burde bli med på! Er sånn du kan vinne gave kort! Kanskje du har flaks? 😀

    2. Signe Kari: Det har vært mange tanker om dette her.
      Jeg føler at jeg har vært litt forsiktig med å utlevere oss for mye. Ikke etternavn og ikke adresse. Men man vet jo aldri…

      Derfor har vi også snakket med etterforskerene om dette. Det viser seg her at disse to som var hos oss, er veldig godt kjent av politiet, De kommer ikke herfra, og de tror vi var helt tilfeldig plukket ut.
      En av gjerningsmennene sitter i arrest, den andre vet de hvem er.
      Får inderlig håpe dette ikke skjer igjen.
      Og som du sier – det er viktig å “passe på” hos hverandre, i nabolaget.
      God klem fra Line

    3. Hei nabo!
      Vi fikk ikke med oss poltibilene den kvelden det skjedde, men fikk høre det dagen etter.
      Du skriver om at det kan ha noe med bloggen å gjøre; jeg har tenkt noe av de samme tankene (ikke med din blogg) men med alt hva folk legger ut av bilder på facebook, blogg og ikke minst instagram. Jeg er på instagram og følger en del bloggere som etter hvert har kommet inn der også og det er ganske mange bilder pr. dag om hvordan de har det og hva som er nytt osv. Selvfølgelig er det fullt mulig at de som er på tokt kan følge en der også å se hvor det er mye verdigsaker å hente. Så tenk godt over hva en legger ut. Vi hadde noen igården her for ett par år siden som tok båtmotoren, og det vi fant ut var at de måtte ha vært her når vi var hjemme. Selv om det var ute fikk vi montert alarm da, ubudne gjester vil vi ikke ha.
      Vi må være våkne så vi kan passe på i nabostrøket her.

    4. Nei detta var ikke noe koselig å lese! Glad deg gikk bra med dere, men man får jo seg en støkk! Lykke til videre og håper dere ikke sitter igjen med alt for mange tanker!
      Klem fra meg:)

    5. Jeg opplevde det samme for mange år side. Vemmelig følelse at fremmede hadde rotet rundt hjemme hos meg. De stjal koffertene og fylte dem med mine ting! Mye gammelt sølvtøy med høy affeksjonsverdi. Dersverre hadde jeg ingen naboer som kunne varsle.
      Godt du har fått alarm.
      Ha en fin søndag!

    6. æsj så ekkelt!! 🙁 Jeg håper virkelig det ordner seg for dere, og at dere får tilbake trygghetsfølelsen i deres eget hjem!
      Tenk positivt: Nå har det hendt. sjansene for at lynet slår ned samme sted to ganger er minimal, sant? 🙂
      Håper dere aldri måtte oppleve dette igjen!

    7. For en ekkel opplevelse! Godt det gikk bra med alle sammen og at de fleste verdisakene er kommet til rette. Håper dere finner tilbake roen i hjemme og tryggheten! Og så håper jeg selvfølgelig at det aldri skjer igjen! Alarm er et godt hjelpemiddel, vi har selv boligalarm og er kjempe fornøyd med den! 🙂

    8. Dette var ikke gode nyheter men desverre rammer det mange,kan ikke tenke meg att bloggen har skylden for disse kjeltringane er overalt også der vi minst venter at dei skal være.
      Godt det ble oppdaget og godt at det meste er kommet til rette så får vi håpe att det ikke skjer igjen.
      klem fra Connie

    9. Uff, sånne opplevelser er så vonde, og de sitter i så lenge. Det positive er jo at de ble oppdaget mens de holdt på. Forhåpentligvis så sender det signaler til andre om de måtte ha samme tanker… At hos dere så er naboene våkne og observante!! 🙂
      Ha en så fin dag som mulig:-)

    10. Ekkelt…noen fremmede inn i ditt hus uten lov.. Skjønner meg ikke på disse folka, kunne heller ha fått seg en ekte jobb.Ha en fin dag, tross alt:-)

    11. Huff noe så skummelt!! :/ Får en virkelig til å tenke ja…
      Godt dere har skaffet dere alarmer nå..Det installerte vi også for noen år siden,og det er en veldig god sikkerhet!
      Sender deg en varm og god trøsteklem<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg