Humlehotell

Vi har noen frukt-trær i hagen som bugner av blomster! Og som den enkle sjel jeg er, har jeg sett på det som en selvfølge at det til høsten blir maaaaange epler, plommer og moreller på disse trærne!
Da kan du trygt si at jeg fikk en tankevekker etter å ha lest mang en artikkel om at biene og humlene er i ferd med å dø ut! Og hvis dette faktisk skjer vil da ikke vi få noen frukt og bær i vår hage!

Her er et lite uttdrag:
Over hele verden ser man at honningbiene dør ut, av årsaker man ikke har full oversikt over. Fenomenet, som omtales som «colony collapse disorder», innebærer en dramatisk krise i birøkterbransjen, med vidtrekkende konsekvenser for verdens matproduksjon. Bier befrukter plantene som gir oss epler, brokkoli, melon, løk, kirsebær og hundrevis av andre frukter og grønnsaker – anslagsvis en tredjedel av maten som ender på våre tallerkener kan vi takke biene for. 

Så nå har jeg bestemt meg for å gå til kamp for å redde disse små skapningene!

Ved blant annet å gi dem et sted å bo…

Selv Jarle har lyst til å være med i kampen! 🙂
Og kjøpt et helt eget hotell…

Slik kan et humlehotell se ut…

Ved siden av hotellet blomstrer snart Rododendron og syriner, som de humlene kan kose seg med.
Imens har jeg plassert ut en kurv med lavendel og perleblomster.

Ikke vet jeg om det hjelper, men nå har det altså gått opp for meg at humla og andre små arbeidere er i fare.
 
Derfor vil jeg etter alle kunstens regler prøve å tilrettelegge forholda slik at frøkenhumle og vennene hennes kan finne en plass å overvintre, i vår hage. 

Blant annet ved at vi nå har blitt hotelleiere.
(Lurer på om vi kanskje skal starte en hotell-kjede? Tenk det… “Humlehotell-kjede-eier Line” :-))

I tillegg har jeg plantet mange planter som både humla og jeg liker: Revebjeller, Riddersporer, Peoner og humlas desiderte favoritt i vår hage… Kuletistel.

Kanskje du vil bidra du også?
Se denne videoen av “Summende hager” for tips til hva man kan gjøre for å bidra for å redde verden…  Og mine epler!  :-))

I tillegg ønsker jeg å oppfordre alle mine venner med blogg om å bli med å spre budskapet!
Og om du går inn på Moseplassen.no kan du lese om andres kamp for humlene.

Med ønske om en frodig hage…

#humlehotell #marihønehus #summendehage #insekt #humle #bie

15 kommentarer
    1. Jeg driver for tiden og borer ut småved for å bygge humlehotell(er). Men jeg er redd for at boret jeg bruker er for tynt og ikke borer dypt.nok. Spørsmålet blir altså hvor brede og dype hullene bør være?

    2. Olaf: For å si det sånn… Det var ikke akkurat noen trengsel der.
      Nå var jeg stort sett bare å tittet på ettermiddagen, og da var kanskje humlene på vift. De var ikke i hotellet i hvert fall.
      Line

    3. Mette i Furulunden: Hotellet er kjøpt på Plantasjen. Men kan nok tenke meg at Gro har det også.
      Og det hadde vært hyggelig å treffes, Mette. Og du er hjertelig velkommen. Bare si ifra så finner vi en dag. Kan kanskje ta det litt på sparket etter vær og vind også?
      Line

    4. fruensvilje: Det var godt å høre. Da blir det sikkert masse frukt på dere i år! 🙂 Vi har mange humler her i hagen nå, det viktigste er vel kanskje å ha blomster de liker gjennom hele sesongen.

    5. Har vært klar over det et par år allerede, og da kuttet jeg ut alt av gift og plantevernmidler I hagen min. Men humlehotell hørtes morsomt ut 🙂

    6. Hei 🙂 Så flott at du tok utfordringen og sender den videre! Helt supert!
      Jeg er tvilende til at humlene vil bo i de to boligene (de har så langt jeg kan se ikke rett utforming), men det er helt sikker mange marihøner og solitærvepser og en rekke andre nyttige insekt blir kjempeglad for å få leie hus hos deg.
      Ha en summende flott uke 🙂

    7. Tenker på stedet i Rakkestad… og så også på God Morgen Norge. Hvor får vi kjøpt disse “humlehotellene” ?? Nybegynner vi se 🙂 Klem

    8. vi fr satse på att det blir bebodde hus hos dere da :))her er det stor blomstring i plommetrea allerede og trærne hos oss er fulle av humler:))så jeg satser på att dei har et sted å bo siden vi har så mange humler

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg