En liten blomstereng i hagen

Mange har kanskje en krok i hagen hvor det ikke er så pent. Vi har i hvertfall det. Vi har egentlig mange plasser i hagen som ikke er så pene. Men vi prøver å ta tak i dem, en etter en.

Tidligere i våres satt vi å gremmet oss over en av dem, og lurte på hva vi kunne gjøre sånn i litt “full fart”. Og etter litt frem og tilbake ble vi enige og satte i gang…

Her er bildet av området som skulle til få en aldri så liten ansiktsløftning:

Muren har en litt brå avslutning, fordi vi skulle bruke enden til å kjøre opp gressklipperen. Men siden vi ikke bruker den så har det bare blitt en plass hvor vi tømmer ugress og annet hageavfall.

Så derfor ville vi legge kantstein bortover mot vedskjulet. Dermed var det bare å sette i gang med gravingen…

Og jeg har en effektiv gravemaskin!

Og siden vi elsker stein, og stein er tungt som fy, har vi tidligere kjøpt oss en steinklype. Og den har ryggene våre hatt mye glede av!

Grøfta ble fylt med pukk, og så med mørtel…

Så startet steinleggingen…

Og det gikk fort…

Deretter fylte vi opp med jord og strødde masse blomster-frø.

Så skulle det pyntes opp litt!
Jarle hadde for et par år siden kommet over en krakk, som nå endelig kom til rette.

Mens jeg puslet med frøene, fikk Stine og Jarle jobben med å montere krakken.

Og tiden gikk…

 Frøene har nå blitt til vakre skjønnheter, og nå blomstrer de om kapp med hverandre!

Planen var å kunne plukke av disse, for å ha vakre blomsterbuketter, men enn så lenge har jeg ikke hatt hjerte til å ta noen av dem. De er jo så vakre der de står!

Og krakken, den står ved siden av og blir flittig brukt…

Pelargonia i sinkpotter synes jeg er kjempefint, og at alle plantene har klart seg gjennom vinteren her hos “tante-Grusom” er jo i seg selv et under!

Og nå synes vi kroken er mye penere…

Men dere… Det er nå noe jeg lurer på…

Vil disse blomstene frø-sår seg selv, og komme tilbake neste år? Eller må det såes på nytt?

Noen som vet?


#blomstereng #sommerblomster #krakk #granittstein #kantstein #hage #pelargonia #sink

8 kommentarer
    1. fruensvilje: Ja, jeg er heldig som har en mann som blir med på prosjektene. Og det som er en enda større glede, er at han har fått interessen for hagen han også! :-)) Så nå er det han som “pusher” på og har stadig nye planer! 🙂
      Tenkte å ta frø, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det med alle sortene. Redd for å plukke for tidlig, og redd for å plukke for sent. Og ikke vet jeg helt hvordan de forskjellige skal tas… Men får prøve meg litt frem…
      Line

    2. Mona Vauger: Tusen takk for hyggelig svar, Mona! Setter veldig pris på litt hjelp vet du. 🙂
      Og blomstene dine har slått seg til ro hos oss, og har vært en FRYD å se på! De fikk en liten støkk da vi har vært borte i to uker, men med litt intensiv vanning har de nå kommet seg igjen!
      Skal selvfølgelig hilse tilbake fra Jarle! 🙂
      Klem Line

    3. Nina Rubinstein: Tusen takk for en veldig hyggelig hilsen, Nina! Jeg har brukt to pakker med noe som het “Sommerblomster” og en pakke med “rosa sommerblanding”. Og som Mona sier her, så virker det som om de må såes på nytt neste år. Og da tenkte jeg å prøve på det, hvis jeg finner ut hvordan jeg skal samle frø da… 🙂
      Line

    4. du så flinke dere er :))Men med stein liggande og en mann som hiver seg fort rundt blir det lettere å få ting gjort.Veldig fin blomstereng :)tror mange av dem vil frø seg selv særlig siden du har jord rundt og ikke gress :)),men det skader nok ikke å samle litt frø så er du dobbelt sikra til neste år

    5. Så fint det ble. Ser ut som blandet blomsterfrø. De må såes på nytt neste år. De vil sikkert frø seg litt selv, men ofte blir det ikke like mange arter som kommer. Hvis du samler frø fra alle, kan du så neste år med dette. 🙂 Hils mannen i huset! 🙂

    6. Nydelig blomstereng, det ser i det hele tatt veldig fint ut hos dere😊 Jeg kunne også tenke meg blomstereng og lurer på hva slags frø du brukte? Jeg lurer også på det samme som deg- kommer de tilbake, eller må man så på nytt?😳 mvh Nina Rubinstein

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg