Ny rosebue

Nå da plattingen er ferdig, så starter fortsettelsen… 
Nå skal det gjøres pent i området rundt plattingen.Og det er her at moroa begynner!

Vi skal lage trapp og vi skal plante skråningen ned mot gressplenen. I skråningen opp mot huset, skal det plantes i bedet og rundt trappa.
Det som blir utfordringen her er vel å få tak i de plantene og buskene vi ønsker oss. Siden utvalget hos planteutsalgene ikke akkurat er helt på topp om dagen. 

Og selvfølgelig varmen… 31 grader i skyggen er kanskje ikke den ideelle arbeidstemperaturen, men nå har det vært varmt så lenge att vi ikke vil vente lenger.

Det er mange skråninger i hagen vår, og siden gressplenen oppe, ikke var helt rett, måtte den justeres litt.
Vi startet med å skru opp impregnerte bord og fylle opp med stein og grus på baksiden.

Så var det å fylle på med jord…

Gress-frø er kjøpt inn, men vi venter litt med å så til vi er ferdig med all fartinga over her.

På toppen av trappa ser det heller ikke helt bra ut…

Her skal det legges skifer.

Og da får jo jeg litt alenetid, siden Jarle ikke vil ha “puslespill-hjelpen” min…

Bruddskifer kan være en utfordring å jobbe med, for den er jo ikke akkurat laget på de målene og vinklene man ønsker. Derfor er vinkelsliperen kjekk å ha!
Vi brukte en hageslange for å markere hvor vi ønsket å avslutte…

Og se så fin den ble…

Jeg klarte selvfølgelig ikke å vente med å pynte opp…

For jeg er som et lite barn på julaften når jeg får noe nytt til hagen…

Og denne rosebuen falt jeg pladask for da vi var å kjøpte ute-lampene i vinter. Og jeg har nesten ikke klart å vente med å få den opp og plante rundt!

Skulle bare ønske at roser og klematis kunne vokse i super-rekord-fart, sånn at buen vil bugne av blomster! Nå!

Men sukk hjerte…

Disse små krabatene må nok få litt tid på seg. Men jeg planter med masse kompost og kugjødsel for å hjelpe dem så godt jeg kan!

Her er det plantet to stk rosa klematis (Hagley Hybrid) og 1 stk klatre-rose (New Dawn) på hver side.

Og så må jeg bare smøre meg med tålmodighet, og vente på den store blomsterfloraen…
Uff… Det er SÅ tregt å vente!


#rosebue #klamatis #Hagleyhybrid #rose #Newdawn #skifer #hageglede #hage #blomster

11 kommentarer
    1. Hallo og god kveld..
      Hvor fikk du kjøpt den fine roseportalen? Og, hva er materialet. Husker du og ca pris🙈

    2. 🙂 Det beste og gjødsel roser med er hestemøkk 😉 da vokser de så de knaker 🙂 Men har ikke fått tak iår. Så det ble kugjødsel istedet, ser ut som de stortrives for det.. Også planter jeg de 15 cm under podestedet ca..jo lenger ned, jo bedre herlighet får du.Og de elsker vann…
      Samme gjelder klematis, de skal plantes dypt 🙂
      Har ikke vært innom på lenge og lagt inn noe, har flyttet i nytt hus og hage..og blitt for liten tid til bloggingen 🙂
      Nyt dagen 🙂

    3. farmorshage: Ja, det blir spennende neste år, og neste der igjen… Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før rosen blir 2-3 meter. Det har vel kanskje noe med plassering og stell å gjøre. Vet du?
      Hyggelig å høre fra deg igjen, forresten! 🙂
      Line

    4. Heidi: Ja den tålmodigheten kan være vanskelig. En vil jo så gjerne se resultatet fort! Men, men… Ikke mye en kan gjøre annet enn å stelle pent med de og vente… 🙂
      Ha en fin kveld!
      Line

    5. poppellunden: Takk, Erna.
      Og ja – det har gått med noen timer, og flere blir det. Men nå synes jeg endelig at hagen begynner å bli slik jeg har sett for meg. 🙂
      Ha en fin kveld!
      Klem Line

    6. Wow..så flott det blir her..elsker skifer..og rosebue da du…ønsker meg stort..helt klart plantet honningrose som gir ett vel at honningduftende roser..og klematis sommersnow…:) New dawn er lekker da 🙂 og gir full utelling når den kommer igang…men skjønner du vill ha full blomstring allerede 😉 Skulle vært og få kjøpt ferdig planter i rosebuen..så slapp man og vente:) Superfint blir det…<3 Spennende neste år 😉

    7. Så flott det ble. Har ikke rukket å se så mye på bloggen din enda, men jeg skjønner dere styrer mye. Kjenner godt til ønsket om at ting skal vokse fort. Jeg har selv plantet roser i sommer og de ser veldig stusselige ut på det store området.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg