Sukkulenter i hagen

Mens Jarle har tatt fatt på den nye trappa som skal gå ned til gressplenen, driver jeg med beplantningen rundt plattingen.
Noe har jeg kjøpt nytt, mens annet har jeg flyttet litt på.

Men i ytterkanten av plattingen har jeg fått en liten utfordring…

 

Siden kantsteinene måtte støpes fast, ble det dermed ikke plass til noe særlig jord på utsiden.
Og jeg har nå tenkt og tenkt på hva som kunne plantes der… Og løsningen min ble altså Sukkulenter!

Egentlig er vel Sukkulenter planter jeg forbinder med stueplanter. Men de kan jo fint plantes ute også! Og det som er ekstra fint, for sånne som meg – er at de nesten ikke trenger vann!

Og det som i tillegg passet fint, er at jeg i fjor kjøpte flere “reste-poser” med Sukkulenter, som allerede står et annet sted i hagen.
Dermed var det bare å begynne å flytte planter…

Plantene rakk helt til “svingen”, og så da får jeg se hva det blir videre rundt.

I min søken etter hva jeg skulle plante, kom jeg over flere bilder av Sukkulenter på Pinterest.
Her er det bare å la seg inspirere…

En krukke eller tre med sukkulente planter kan være skikkelig lekkert! Og siden de nesten ikke krever noe stell, er jo dette helt kanon-bra!

Bildet over og under er mine favoritter…

Og så litt gjenbruk…

Og når fuglen har fløyet, kan man jo alltids bruke huset til noe annet…

Må bare si jeg er betatt! Sukkulenter er lekkert!

Og så må jeg bare fortelle dere!
Husker dere den telefonen jeg fikk i våres, da Mona skulle slette blomsterbedet sitt…
I`m blessed!!!! Jeg har akkurat fått en ny telefon. Denne gangen fra Linn!

Og jeg lover å vise dere bilder snart, jeg må bare få summet meg litt og komme over gledes-sjokket!!! 🙂    🙂    :-)))

#sukkulenter #hage #blomster #planter #gjenbruk

 

8 kommentarer
    1. Hei,
      Nydelig!!
      Holder sukkulenter over vinteren og er de grønne år etter år? Eller ,å man plante nye neste vår?
      Har lyst på sukkulenter i bark bedet mitt! Vil ha noe som ikke avgir så mye blader ol, vokser lite og holder samme farge og fasong år etter år…. finnes dette?
      Hilsen Kim (aldri drevet med hagearbeid før)

    2. Sukkulenter er absolutt tingen der det er tørt og lite jord. Jeg har plantet noen inn mot belegningsstenen der det nesten bare er grus. I vår plantet jeg også takløk i en krukke som står ved inngangsdøren. De har vokst seg bra til, og jeg er fornøyd med resulatet 🙂 Sukkulenter rundt stentrapper og i stengjerder er jo bare helt lekkert!

    3. Sukkulenter er en takknemmelig og enkel blomst. Den er alt for lite verdsatt hos meg i alle fall.
      Har desverre plantet den ut på feile plasser tidligere, men har da lært. Jeg har noen, og de skatter jeg.
      Ble lekkert hos deg i svingen da.:)
      De bildene var også lekre.
      En kan drømme da.
      Gleder meg allerede.:)

    4. dette var vakkert,no ble jeg også overbevist om att noen sukulenter er tingen :)) og når det gjelder telefonen,ja noen er bare utrolig heldige :))blir spennende å se hva det blir av det

    5. Anonym: Hei!
      Det er rosa Engletrompet, og den bærer jeg inn om høsten. Den tåler ikke Norsk vinter. Når jeg tar den inn, napper jeg av alle blader og blomster, slik at den ikke trenger så mye vann og så unngår man lus på planta.
      Denne fikk jeg som en liten gren på ca 20 cm i fjor! Og jeg har tatt mange avleggere og gitt bort i våres. De avleggerne har blitt planter på ca 1 meter nå.
      Morsomt å ha!
      Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg