En fryd for øyet men hagens terrorister!

Hurra!!! I helgen har jeg erklært årets hagesesong for åpnet!
Godt kledd og med masse oppsamlet “hageenergi” på lager, gikk jeg en grundig befaringsrunde i hagen.

Det meste har klart seg godt denne vinteren. I hvert fall av hensyn til snø og kulde… Derimot var det meste av de stakkars vårløkene kappet rett av!  

Og eføyene som var så flotte i sommer… De er nå helt snauklipt!!!

 

Bildet her er tatt da de var nyplantet, men de hadde i løpet av sommeren vokst seg store og kraftige, og de gikk helt ned til bakken…
Nå er det bare noen tuster igjen… Sukk…

Og synderne…

Er blant annet disse!

Ja da… Vakre er de – men du verden så mye de ødelegger!

Denne karen oppdaget vi plutselig. Han virket til å ta livet helt med ro, og lå og slappet av bare av 20 meter fra husveggen…

Han er sikkert trøtt og mett etter å ha hatt et herremåltid i hagen vår!

Så nå har jeg tatt frem blodmel, salmiakk og oasis, og skal lage blodmelsblanding, i håp om at det som nå kommer opp av bakken, skal få lov å være i fred!

Grrr…. Kampen mot dyrene er i gang…

Denne blandingen har virket og kan virkelig anbefales for de som sliter med rådyr i hagen…

Blodmelblanding.

4 dl blodmel
2-3 korker salmiakk
2 liter vann
Legg oasisbiter i denne blandingen og la de trekke godt, før de deretter legges ut i hagen. Gjenta dette etter 2-3 uker eller etter mye nedbør.

Alternativ til dette er kanskje en hagle og en stor fryser! 🙂

15 kommentarer
    1. lulltove: Ja, det er den. Blodmel, fremstilles av husdyrblod ved slakterier. Blodet blir oppvarmet til det koagulerer. Overflødig væske presses ut, og det tørkes og males.
      Blodmel kan brukes som erstatning for kalksalpeter til vekster som krever ekstra nitrogen.

    2. jeg ser den,vi opplevde det en vinter,men da var det rett og slett matmangel for dyrene og mange døde av sult.Jeg fikk frem ramsløk i fjor,dem plantet jeg ute i beite,hjortene tok dem da + villtulipanene,krysser fingra for att det går bedre i år

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, de er vel sultne de også. Men det er jo så mye annet de kan spise synes jeg… 🙂
      Blodmelblandingen har jeg brukt i to år. Og det har virkelig hjulpet. Men det krever jo at man setter ut nytrukne oasiser hver 2. – 3. uke.

    4. natheless: Takk og takk 🙂
      Ja dyrene er vakre men plagsomme. I morges da jeg tittet ut av vinduet, sto de i skogkanten ca 15 meter fra huset… Lurer på hva som mangler i hagen i dag. SUKK!

    5. fruensvilje: Da skal du være lykkelig over at de holder seg borte! Det er SÅÅ trist å gå ut i hagen for å se at tulipanene er borte, og rosebuskene er barbert for knopper.

    6. lulltove: Blodmel er en organisk gjødsel som inneholder mye nitrogen. Gjødselen er skånsom og gis først og fremst til planter som krever mye nitrogen, f.eks salater, kål, spinat og purreløk. Blodmel er svært hurtigvirkende og bør bare tilføres i små og gjentatte doser. Gjødselen gir friske planter med høy motstandsdyktighet, noe som gir bedre overvintingsevner.
      Line

    7. Uffda, ikke morsomt når hagen blir spist opp!!!! Men så fine bilder av dyrene du kan få når de blir så nære. Jeg blir helt fasinert. Bildet ditt av hortensiaen med eføy var så vakkert, som tatt ut av et magasin! Snart er vi der igjen, våren er godt i gang og det er fint. Ha en herlig dag uten dyr i hagen!!!!

    8. uagfrhhhhh slike dyr er bare fine på bilde :))og gode på middagstalerkenen,men godt å høre att du har funnet noe som hjelper 🙂 hos oss er det hjort men enn så lenge holder dei seg unna hagen

    9. Hva i all verden er “blodmel”? Skjønner du sliter med disse vakre skapningene. Ikke morsomt når de ødelegger det man har lagt ned mye arbeid i. I dag da jeg skulle bære ut søpla så jeg en skygge bak søppelstativet og et lite rådyr tittet fram. Så søt, og så morsomt å ha de så nære, men så har jo ikke jeg noe spennende i hagen min heller 🙂

    10. ladyaugust: Blodmel fås kjøpt i pulverform hos de fleste hagesenter. Og ja, oasis er de “grønne greiene” man kan lage blomsteroppsatser i. De legges i blodmelblandingen, og trekker seg fulle av blandingen. Den lukten som setter seg i den liker ikke dyrene, og holder seg borte fra det området de legges.
      Jeg bruker å legge bitene med oasis med 5-6 meters mellomrom der jeg er mest engstelig for angrep. Blant annet ved rosene og tulipanene – rådyrenes favoritter!
      God kveld til deg også! 🙂
      Line

    11. Oi det problemet har jeg også, rådyrene eter opp alt jeg planter. Hva er blodmel og er oasis sånn grønn greie de selger til å ha blomsteroppsatser i ? Du skjønner jeg er ikke veldig bevandret i blomsterverdenen men jeg prøver 😀 God kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg