VÅREN er her!

For en helg! Og for et vær!
Det var slik jeg begynte, da jeg skulle skrive et innlegg søndag kveld. Og så går nå dagene…

Både lørdag og søndag ble brukt i hagen.
Det er litt av hvert å ta tak i, i hagen nå. Spesielt når man, slik som oss, lot alt være som det var høsten i forveien.

Forsiktig, forsiktig klipte jeg bort visne stilker i blomsterbedene. Og enda mer forsiktig tok bort litt av løvet som har dekket plantene i vinter. Bare litt, og det mest fordi jeg var så spent på hva som var under løvet… ♥

Og der… Under løvet og døde kvister…

Dukket det opp tulipansspirer…

Ny flox på vei opp…

Krokus…

Og her la jeg ut oasis dynket med blodmelblanding, slik at vi kanskje kan få gleden av dem en stund fremover, i stedet for at de blir rådyrmat…

Vet dere at Mars er en kjempeskummel måned for have-elskere. Mars er den måneden som det blir gjort absolutt mest skade i Norske hager.

Under løvet ligger det ofte bittesmå plantespirer kan ha fått rotfeste, og er man ikke forsiktig har man ikke små plantespirer lenger…

Da rives de opp, og blir ødelagt!

Og fjerner man vinterdekket for tidlig, kan fort en skummel frostnatt ta livet av disse små stakkars plantene.

Phuuu… Enda godt at jeg er TÅLMODIG!
(Not…)

Det er jammen ikke bare, bare, når man egentlig ønsker bare å rydde bort alt som er vissent, og utålmodigheten i påvente av ny sommer river i kroppen…
Uff, uff…

Regner med at det er fler enn meg som har vært i hagen i helgen, og som har samme følelsen?

12 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Herlig lesing! Her har det regnet i hele dag, så da ble det litt tid i lysthuset hvor jeg byttet jord på overvintrede pelargonia. Så har jeg sådd litt til… 🙂

    2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, det er alltid spennende å se om alt har klart seg gjennom vinteren. Her på Østlandet har det vært så mildt i år, at dette tror jeg blir bra.
      13 grader… Det er helt fantastisk! Og med sol og utetid, kommer også energien tilbake.
      Det er deilig det… 🙂

    3. natheless: Takk, søte deg. Solen har ikke dukket opp her heller, men regnet var kjærkomment det også. Jeg har nok halshugd noen stakkars små skudd selv om jeg prøvde å være veldig forsiktig. Men, men….
      Snøklokker har jeg ikke i hagen, jeg har prøvd å sette løker flere ganger, men det blir ikke noe av de. Nå har jeg lest at Snøklokker-løker ikke liker å tørke. Og det forklarer jo litt. De jeg har kjøpt på hagesentrene er jo knusk tørre. Jeg får prøve å kjøpe Snøklokker i blomst, om det finnes… 🙂
      Uansett. Det er jammen er det deilig å være i gang! 🙂

    4. fruensvilje: Å ja! Det er kjempespennende. De spirene som er hjerteformet er Revebjelle. Men de andre vet jeg ikke hva blir. Det er veldig spennende å se hva som dukker opp rundt omkring. Rart og se hvordan plantene sprer seg i hagen helt av seg selv… 🙂

    5. Det er som en julekveld når en begynner å flytte på gammelt. Jeg elsker det å løfte opp fra bedene og krukkene. Utrolig gøy rett og slett. Jeg håper at det meste lever når jeg kommer i gang igjen, men en vet jo aldri.
      Energien er på topp uten tvil. Så lenge solen skinner, og som i går 13 varmegrader..) Det er herlig det.

    6. Jeg ryddet litt før helga, men som du sier, det gjelder å ta det pent. Det var en del vissent som måtte klippes med og litt rusk og rask ble fjernet. Resten får vente til senere. Her har det vært fine dager og både krokus og snøklokker blomstrer så fint. Hagen vår er liten, men jeg koser meg med det. I dag er det grått og der ser ut til å bli regn, men det trengs også i våren. Ha en strålende dag, med sol eller ikke! 🙂

    7. no ryddet jeg det meste av visne plantedeler i høst så sånn sett er det ikke mye jeg treng gjøre rett ennå ,du hadde mange små spirer under løvet ditt du,spennende å se hva som dukker opp da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg