Et vedlikeholdsfritt hjørne

Når man har bygd hus i skogen, så må man kanskje regne med at jordforholdene ikke er helt på topp, og naturlig nok har det derfor krevd mange, mange lass med matjord, for å få litt skikk på den. Men på noen steder har vi nok ikke vært rause nok, så da blir det fort et område hvor det ikke gror som det skal.

Klart vi kunne kjørt på mer jord, for å få gresset til å gro bedre, men det er så upraktisk med gressklipping inne i mellom trærne, så her var det på sin plass å gjøre noe… 

Det er faktisk ganske kjekt å ha slike områder i hagen når man er så ustrukturert som undertegnede. For stående hadde jeg flere impulskjøp, både fra Hagemessen og besøk på hagesenteret… (Om min kjære mann skulle lese dette…Neida, Jarle! Jeg bare tøyser! Alt jeg kjøper har en tiltenkt plass i hagen, selvfølgelig!!!)

Her har jeg plantet to rododendron, et minigrantre og en magnolia. En hengepil ble flyttet fra en annen plassering i hagen…

Samtidig har jeg gravd ned en vannslange som er koblet til dryppslangen i blomsterbedet…

Det er kjekt å hjelpe blomstene litt med vann, med tanke på at blomsterbedet er plassert på et hav av fururøtter.

Og da alt var i jorden…

Var det frem med barkduken og 15 sekker med bark…

For å “bryte” litt la jeg en sti av skifer, som vi hadde igjen fra da vi la plattingen.

Vanligvis jobber “Knoll og Tott” sammen, men her har jeg måttet klare meg på egenhånd. Jarle har nemlig vært veldig opptatt med å fullføre prosjektet ved den “røde muren”. Og det blir både praktisk og riktig SÅ fint!

Her skinner solen og jeg gleder meg til nok en dag i hagen.

God søndag!

#hage #skifer #gangsti #magnolia #rododendron #bark #vedlikeholdsfrihage

12 kommentarer
    1. Fantastisk kombinasjon av bark og skifer. Og så ser det helt naturlig sammen med skogen. jeg vurdere å bruke samme kombinasjonen i grønsakshagen min. Hva slags bark brukte du?

    2. Anonym: Tusen takk for vakre ord. Det er så utrolig hyggelig med slike hilsninger. Og ja, det er nok noen prosjekter på gang. Tipper at vi får kontroll på de om en 5-6 år… 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: I dag er det visst vi som våknet til regn… Det er skikkelig tregt for en hage-elsker! Men da kanskje jeg kan få bukt med alle hybelkaninene som har flyttet inn… Rart det der, når hagesesongen starter invaderer de huset!

    4. dette ble veldig bra,og rhododendron er jo en sikker vinner her,for skogsjord er vel mat for den :)),Ikke greit med slike steder i hagen nei,men som sagt så løste du det problemområdet med superglans

    5. Nydelig..
      Planen din er det ingen ting å sette fingrene på. Virkelig flott der inne?
      Jeg har hager rundt meg på alle kanter, men ingen her nede rundt meg har hage dilla. De leste har litt plen, noen krukker og et tonn med løvetann..
      Litt lengre oppe i feltet er det noen nydelige hager, og det er gøy å se hvordan andre setter sammen ting.
      Jeg har et område jeg må gjøre noe fornuftig med. En del seljer skal ned, og så skal det røskes opp der borte, men blir neppe i år.. Har mange prosjekter på gang?.
      Kos deg i hagen. Våknet til regn idag, men satser påå at det gir seg.:)

    6. Kjære, så fint! Du er flink! Dere har en fantastisk plass og er utrolig flinke til å lage fine miljøer tilpasset hus og resten av hagen 🙂 Idag skinner solen, kos deg ute hele dagen…., for jeg er sikker på at du har flere prosjekter på gang 😉

    7. Det har blitt veldig fint! Ha en kjempefin søndag, kos deg på siste dagen av helg og mai!:)
      Hadde satt stor pris på om du hadde tatt en titt innom vår blogg!<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg