En gammel hestekjærra fylt med blomster

Når man bor en gård fra “gamle-dager” kan det hende man er så heldig å ha gamle gjenstander man kanskje kan bruke til noe. Ofte blir det gamle stuet bort, for at man skal ta vare på det. Og det kan jo være fint… Men – her hos oss, ønsker vi å ha glede av det mens vi er her. Selv om ting helt sikkert blir mer ødelagt når det står ute i vær og vind, så får i hvert fall vi glede av det.

Som for eksempel den gamle hestekjærra (eller møkkakjærra som jeg har hørt de “gamle” kalle den). Den har stått ute så lenge jeg kan huske, og var i ganske dårlig forfatning. Men vi så potensiale i den og fylte den opp med jord og plantet en haug med roser og pelargonia i den.

Det var for 4 år siden…

Så gikk det kun til året etter, så var kjærra i så dårlig forfatning, at vi måtte demontere den, og  etter beste evne prøve å få skikk på den igjen.

Det gikk ganske så bra, så da neste sommer kom var den full av blomster igjen…

Vi har plantet masse forskjellig, og prøver stadig noe nytt…

I år har vi plantet to-fargede verbena i rosa og lilla. I tillegge står det salvie fra i fjor, som jeg håper snart kommer med masse flotte blålilla blomster.

Jeg kjenner at jeg blir glad av å se de gamle slitte delene, og tenker at den har en gang blitt brukt i det daglige liv.

Den står nok litt skyggefullt, men jeg håper at det skal bugne i en flott blomsterprakt i år, allikevel.

Så da står den der da, til glede for oss og alle som går forbi. Det er vel bedre det enn innestengt i en låve?

Om du har lyst til å se hvordan vi restaurerte kjærra kan du trykke her.

Med ønske om en riktig god helg!

#hage #blomster #kjærre #hageglede #restaureringavgamleting #vogn

11 kommentarer
    1. Vakker, vakker. Veldig lurt å sette den ut til glede for alle. Når den er så slitt kan den like godt brukes til den ikke er mer.Men kjenner jeg deg rett, så pusser du den nok opp både en og to ganger til.Så den kommer nok til å følge dere i mange år enda. Husker vi hadde sånn kjerre hjemme.Den ble brukt til å kjøre potetene hjem fra jordet om høsten. Vi hadde så snill hest at vi ungene kunne kjøre, for hesten fant veien hjem selv. Ja, det var tider det.:)

    2. Jeg kommer til å vise frem benken min når den er klar igjen.
      jeg husker faktisk ikke hvor den kommer fra. Det er ganske ille, men tror den stod på en gammel tomt der alt ble revet, og vi tok den med før vi bygget huset.
      Jeg har beiset den og malt den opp før, men nå var den ganske så skrøpelig da jeg flyttet på den når jeg la plattingen..
      3 mål? og så 5.
      Ikke rart at jeg synes det ser stort ut da.
      Den kjærra hadde jo taa mye av plenen min foreksempel.
      Jeg har 950 kvadrat, og da er huset ganske stort også.
      Synes det er mye å jobbe på med bare med de kvadratene jeg har jeg.:)

    3. Famwangaasegg: Takker for hyggelig hilsen.
      Jeg har sett bilder av slike sjekter du nevner. Og det er jo så fint. Spesielt for dere som bor i Lofoten. Her på landet hos oss, passer nok kjærra bedre. 🙂

    4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det er så fint å ta vare på og for all del, bruke de gamle tingene. Regner med at du viser frem krakken din… ? 🙂

      Og ja det stemmer. Det er det faktisk mange som har spurt meg om. Hagen er ca 3 mål, i tillegg har vi jo plassen rundt låven som vi også skal fikse opp. Så da blir det vel rundt 5 mål å pusle på.

      Ser du er så flink. Både høyt og lavt du jo. 🙂

    5. Herlig?
      Du har virkelig god plass til å sette utover tingene også.
      HAgen din må være ganske stor har jeg kommet frem til..
      Ellers så er huset perfekt plassert::)
      Deilig med ting en kan bruke slik, og jeg holder på med en gammel benk igjen.. Den stakkars er mange mange år, og den faller snart fra hverandre..:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg