Reisebrev fra Orlando, Florida

For fire måneder siden pakket yngstejenta Sara kofferten og reiste av sted for å jobbe et år hos Epcot i Disneyworld, Orlando, USA. Full av spenning og forventninger tok hun farvel med mamma på flyplassen en varm junidag. Resten av den dagen bare gråt jeg. Tenke seg at ungen skulle være borte et helt år! “Snufs” Så etter to uker bestilte jeg flybilletter og hotell. I oktober skulle vi til Orlando!!!

12 oktober satt Jarle, jeg og mormor Kari på flyet. Nå skulle vi snart se Sara igjen!

Og etter nesten 17 timer på reisefot gikk vi ut av sikkerhetskontrollen på flyplassen og møtte dette…

Det ble et tårevått gjensyn!

Etter flere runder med klemming fikk vi stablet oss og kofferter inn i en taxi, og satte av sted til hotellet.

Vi skulle bo på Staybridge Suites-Lake Buena Vista. Et koselig hotel ved en liten innsjø.

Ved innsjøen ble vi minnet om at vi ikke var hjemme…

I alle dammer av litt størrelse var det en mulighet for at det var alligatorer.

Ved siden av hotellet lå Wallgreens. Et minimarked som solgte det meste. Her kjøpte vi snack og drikkevarer.

Dag 1 ble brukt til å gjøre seg kjent i nærområdet. Og da ingen av oss hadde noe ønske om å kjøre bil der nede, hadde vi ikke leiebil, men benyttet oss ofte av Uber. Uber er på en måte privatsjofører satt i system.

Gleden ble derfor stor da vi fant Orlando Ale House etter noen hundre meters gange.

Det ble vår stampub hvor flere måltider ble inntatt.

Kanskje litt lite mat…

NOT!!!

Så kom dag 2 og vi skulle besøke Epcot.

Her står vi foran den berømte “kula” The Spaceship Earth. Det er en av de store attraksjonene og selve symbolet på Epcot. Den inneholder “SPACE” som er en romskipsimulator. Gjestene utsettes for g-krefter på 2,5g på en fiktiv reise til Mars.

Etter å ha startet den “gale veien” kom vi raskt til den norske paviljongen, hvor Sara jobber.

Morsomt å se Sara på jobb i arbeidsantrekk.

Siden Sara hadde fått sin langtreisende familien på besøk fikk hun lov til å slutte tidligere. Og da ble første stopp på Kringla Bakeri  hvor vi fikk en smak av norske lefser og skolebrød.

Så gikk turen videre for å besøke de andre landene i parken. 
Her står Jarle foran inngangen til Kina sin paviljong…

Her er vi i Tyskland…

Italia…

Så drikkepause!

Det tar på å gå rundt i full sol og over 30 varmegrader.

Japan…

Marokko…

Frankrike…

Her er innsjøen som ligger i sentrum av Epcot. Paviljongene til de forskjellige land ligger på rekke rundt hele sjøen.

Et besøk i England…

Canada…

Her kommer “moonrailen” som er toget som går mellom parkeringsplassen og parken.

Så et besøk i Mexico…

 

Kl. 19.00 hadde vi bestilt bord ved restauranten Akershus for å spise middag. Akershus er restauranten som Sara jobber på. Og det er her alle prinsessene kommer og går rundt til bordene for å snakke med gjestene.

Og alle “barna” ble SÅ glade for å bli fotografert sammen med prinsessene…

 

Bell 

 
Tornerose                                                                                                                        

 

Askepott 


                                                                                                                       
Mulan

Ariel

I frykt for å få kjeft av venninna mi Lise, som er hekta på mat-bilder,  kommer det her bilder av maten.

Biff, med potetstappe og sprøstekt løk…

Laks over en seng av grønnsakspure med løk – øverst i bildet, og torsk med rotgrønnsaker nederst i bildet.

Serveringsdamen vår er Sara sin venninne og romkamerat Emma… ♥

Dag 3 var vi ved bassenget på formiddagen…

Og der var det veldig godt å ligge for bare å nyte sol og varme noen timer…

Og så ble vi sultne igjen… Da gikk vi til stampuben vår for å spise lunsj.
Flere mat-bilder Lise!  🙂

Frityrstekte reker…

Biff med bakt potet…

Flatbrødpizza…

Og nachos til meg…

Og etter en deilig lunsj, gikk turen videre til Orlando Premium Outlets, for shopping…

Og etter noen timer der, var vi fornøyde alle sammen…

Dag 4 dro vi til Hollywood studios.

Dagen ble brukt til å gå rundt i parken og slik så det ut der…

Jarle har sansen for ting å ha på hode…

Denne båten inneholdt et kjøkken og de solgte mat og drikke ut gjennom den andre siden av båten…

Så var vi med på et show hvor de viste hvordan Indiana Jones-filmer ble laget…

Så ville barna ha ansiktsmaling…

Og vi ble så fine atte…

Et av flere gateshow…

Pause i skyggen. Det var varmt denne dagen også.

 

Dag 5 ble tilbrakt på samme måte som dag 3. Ved bassenget, på stampuben og så på shopping.

Dag 7 dro vi til Universal Studio.
Og der var det virkelig helt topp! For voksne mennesker er dette parken man absolutt bør besøke om man er i Orlando. 

Før man kommer inn i parkene (det er to stk) så går man gjennom en handlegate.

Her er det en butikk som selger ting fra Forest Gump. Og mens jeg var inne i butikken satt Jarle på utsiden…

Pause på en av utepubene…

Så var vi sultne igjen.
Og da passet det jo fint at verdens største Hard Rock cafe ligger her…

Og lunsjen ble hamburger…

Siden det nå straks er Halloween, var parken pyntet for det. Den ble først stengt kl. 17.00 og åpnet igjen kl. 18.00 for Horror night

Og DET var en opplevelse!!!

Det krydde av skumle skapninger, som hadde som jobb å skremme publikumet…

Det gikk greit da det var lyst, med du verden som jeg skvatt mange ganger da det var mørk, og noen plutselig startet en motorsag rett bak meg.

De kan kostymer der borte i hvert fall!

Men selv om det var Horror night, var jo parkens severdigheter de samme.
Her er toget og bilen fra Back to the future

Så var det et besøk til Harry Potters verden…

Og en smak på amerikansk soft is…

I Universal Studio er det mange attraksjoner  kalt “rides” som består av å sitte i “berg og dalbane-vogner” som fyker omkring i en tredimensjonal eventyrverden. DET var en helt utrolig flott opplevelse. Vi var med i Simsons verden, Harry Potters verden, i en mumie-verden og i en robotverden.

Etter nok en lang, varm og opplevelsesrik dag var det en sliten jente som jeg tror sovnet før hode rakk å nå puta…

Neste dag var vi på besøk i Florida Mall. Det som imponerte meg der og i Outleten, var at de hadde slike “Food Quarter”. Det var et stort område fullt av gatekjøkken, hvor man kunne gå å kjøpe det man ønsket fra hvem man ville, for så å finne seg en plass å sitte. Veldig kjekt om f.eks. en vil ha hamburger og en vil ha kinamat.

Den siste dagen ble brukt til å pakke, sitte ute og gå til stampuben for å spise lunsj…

Etter en lunsj der var det nok et tårevått øyeblikk da mamma og Sara skulle ta avskjed.
Uff og uff!!! Det var veldig trist.

Men det var jo ikke noen alternativ, vi måtte hjem og Sara skal jo være der i 8 måneder til.
Så det var bare å sette seg på flyet hjem til Norge.

Tusen takk, Sara, Emma, mormor Kari og Jarle, for en opplevelsesrik ferie.
Det var godt å se Sara igjen. Og himmel og hav så glad jeg er for at SKYPE er oppfunnet!

#orlando #disney #epcot #hollywoodstudio #universialstudio #florida #ferie #reise #disneyworld #jobbeidisney

12 kommentarer
    1. Linn Veronica: Ja, det er veldig strengt med hensyn til tatoveringer, pearcing, smykker og make-up. Men det er vel bra i merchandise også, så du får det nok fint allikevel. Du har mye å se frem i mot og glede deg til. :-))
      Line

    2. Det tviler jeg ikke på! Har igjen å høre om noen som faktisk ikke liker programmet. 🙂 Jeg skal jobbe i Merchandise, hadde lyst til å jobbe i F&B, men pga en liten tattovering, så kunne jeg ikke få jobbe der :/
      Tusen takk! 🙂

    3. blomsterlise: Du kan le du, men gråten tok nesten meg! Har tatt alt for lite matbilder i forhold til hva du ønsket. Men vi var så sultne og gøv på maten, før jeg i det hele tatt kom på at jeg skulle tatt bilder. :-))
      Jeg ønsket også å dra da jeg var ung, men turte ikke. Så jeg er veldig glad for at Sara har litt mer tæl i seg enn det jeg hadde. Hun storkoser seg, og har blitt strøken i språket allerede. Det får hun nok masse glede av fremover.
      Fin-fin kveld til dere på den andre siden av byen! 🙂
      Klem

    4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Da ønsker jeg deg masse lykke til! Den første uka hun var borte var grusom! Men så gikk det seg sakte men sikker til. Og jeg er overlykkelig for å ha Skype og Facetime. Da kan jeg både se og snakke med henne. Da blir hun plutselig ikke så langt borte. <3
      Men hun har det helt utrolig og det blir nok en opplevelser og erfaring hun har glede av for resten av livet!
      Line

    5. natheless: Takk for hyggelig hilsen. 🙂
      Ja det var en flott tur “over there” men selvfølgelig var hovedformålet å se jenta vår igjen. Men vi hadde en utrolig flott opplevelse og fikk se masse.
      Fortsatt fin kveld til deg!
      Klem Line

    6. Signe: Å det kan du tro at var godt ja!!! Det var tårer da vi kom og selvfølgelig tårer da vi dro! Men det regner jeg med at du vet alt om! 🙂
      Det var en flott tur, med mange flotte opplevelser, men størst av alt var gjensynet med jenta mi! <3
      Klem Line

    7. Linn Veronica: Så morsomt!!! Du kommer til å få en opplevelse for livet! Sara stortrives. Alt er tilrettelagt, og det er i kontrollerte former, slik at mammaer som meg ikke bør bekymre seg så mye. Sara jobber som servitør i Akershus, og har i de fire første månedene også jobbet i Kringla bakeri. Hun tok servitørprøven på fredag, og besto! 🙂 Så nå er det kun servitør på fulltid i 8 måneder. Skal du jobbe i F&B? Uansett! Masse lykke til og god tur når den tid kommer! <3

    8. Herlig å se minstejenta igjen :))
      Så flott, kjente meg igjen alle stedene jeg. Vi var der med hele fam. Solbrekke for ca 9 år siden.

    9. Så festlig å følge dere på reisen! Det må jo ha vært en stor opplevelse og ikke minst treffe frøkna da! Har aldri vært over dammen, men en gang skal vi nok det vi også. Takk for at du viste det fram. Artig! Ha en fin kveld 🙂

    10. Så utrolig herlig da..
      Hun har det jo helt topp. Du må tenke slik. Jeg håper min datter får plass gjenom jobben i Spania nå til neste år. Hun har lyst, og jeg tenker det har hun godt av.
      De vokser noe enormt med slike opplevelser, og det ser ut som om at dere koste dere stort..
      Jeg elsker Usa. Et herlig land::)

    11. Ååååhhh, så koselig!!!! Med bilder! Med mat!!! Selv om jeg syns det var litt små porsjoner 😉 Lo høyt når jeg leste navnet mitt 😉 Ser heelt fantastisk ut. Jeg elsker reisebrev og bilder fra ferier. Føler nesten at jeg er der selv. Gleder meg til del II. For jeg er helt sikker på at du har mange hundre bilder til 🙂 Ser ut som det har vært en fantastisk tur og opplevelse 🙂 Og til Sara: For en opplevelse! Nyt den så lenge det varer! Det er minner du vil ha og ta med deg resten av livet. Jeg er fortsatt sur på meg selv for at jeg ikke dro “over there” som Au Pair, en gang i tiden. God helg til dere alle 3 her hjemme, og til Sara “over there”. <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg