En hageforberedelses dag <3

God kveld!

I dag har jeg hatt en strålende dag! For helt siden forrige helg hadde jeg bestemt meg for at søndagen i dag skulle settes av til hage forberedelsesdag for meg selv. Og det har jeg gledet meg veldig til!

Dagen startet med et smil om munnen! Først tente jeg i peisen, så kokte meg en kanne kaffe, og satt meg ned med hageboka, pc og tegneblokk. Så leste jeg, Googlet og tegnet skisser etter beste evne. Planen er å forberede hageprosjekter som skal utføres til sommeren. Men skisser har jeg aldri laget før. Så det kan jo bli spennende om det blir noe ut av de. 🙂

Etter hvert tok jeg meg en tur ut i lysthuset, som på vinterstid blir brukt til oppbevaring av de plantene som ikke klarer den kalde vinteren vi har her hos oss…

Rosene tok jeg inn for en måned siden. I frykt for den sterke kulden som var ventet. Og nå takker de så mye for det – med å komme med mange nye skudd. Så da får jeg kanskje klippe de litt ned, og gi de litt ekstra næring etter hvert.

Jeg tenkte å potte om Pelargonia og henge opp plante-lys om en ukes tid.

Alle Engletrompetene fikk fjernet sine blader og blomster og ble klipt ned, da jeg tok de inn i høst. Men det ser ut til at det er en som virkelig gleder seg og har nå startet jakten mot våren. Den har allerede fått mange blader…

En hvit Afrikalilje blomstrer så fint mens vinteren og snøen fremdeles er på utsiden…

Etter en vannerunde og litt godsnakk med plantene, gikk jeg inn for å så litt…

Såjord ble blandet med Vermaculite og Perlite før jeg tok dette over i potter. Små frø ble sådd og til slutt la jeg et tynt lag med Vermaculite på toppen før jeg vannet de bittelitt, og fylte vann i skålen under, så de kan trekke til seg det de ønsker.

Og til slutt ble de dekket med plastikk, for så å bli båret inn på badet for der å stå til de bittesmå frøene skal bli til bittesmå spirer…

SONY DSC

Det er nesten som om jeg føler meg litt barnslig når jeg holder på med dette…

SONY DSC

Tiden fremover nå, går jeg inn til de og titter til de hele tiden.
Venter i spenning, håp og glede på at de små frøene skal klare å komme opp, og bli til små planter.

Og jeg kan fortelle at jeg allerede har blitt stolt “mamma” til bittesmå chili-, paprika og tomatplanter…

SONY DSC

Det er ikke så mange, men det er fordi jeg i år har bestemt meg for å ikke “ta av”. I fjor sådde jeg alt for mye, og jeg trenger ikke ca 50 av hver av disse. Så nå har jeg sådd bare noen få, og satser heller på litt flere blomster.

Jeg har i dag sådd slangagurk, og av blomster har jeg sådd:

Nepeta nervosa pink cat:
(Staude)

 
(bilde fra Google)

Penstemon x mexicali sunburst:
(Staude)

(bilde fra Google)

Phlomis  cashmeriana ‘Kashmira’:
(Staude)

(bilde fra Google)

Cosmos:
(fra egne frø)

(bilde fra Google)

Blodbeger:
(fra egne frø)

(bilde fra Google)

Så da er det bare å vente da!

Med ønske om en fin ny uke…

 

 

10 kommentarer
    1. Blomsterlise: Så koselig av deg. Blir det noe ut av agurkene skal du selvfølgelig få. Men du må nok ta de i mot før det kommer agurker på de, selv om du nok vil ha de ferdig med agurker på… :-))
      Er jeg heldig og får til chilli, paprika og tomatplantene får du det også. 🙂 Det er vel best det – så ikke du og Helene setter trusselen i virk!!! :-))

    2. fruensvilje: Ja, det er varme på i lysthuset hele vinteren. Prøver å holde det på 5-8 grader. Og det kommer masse lys inn siden det er vinduer rundt hele. Her er det jo lyst fra ca 08.30-16.30. Men jeg tenkte å begynne å fjerne det som er vissent og bytte jord i førsten av februar. Da henger jeg også opp ekstra lys, som går på timer fra 08.00-23.00. Det som er nysådd blir etter hvert prikla og pottet om, og satt på et planterom vi har laget på det gamle stabburet. Men enn så lenge har jeg satt det som har spirt på rommet til en av jentene. Der er det ca 17°, og i tillegg har jeg hengt opp ekstra lys. Det ser ut til å bli bra.
      Morsomt er det i hvert fall!!! 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Å det er så spennende dette her! Har du nok lys i garasjen? De roer seg om de får mer lys og står kjølig. Jeg henger opp led-lamper som lyser godt, og de avgir ikke varme. Det har funket bra her.

    4. natheless: Ja, Afrikaliljene er flotte. Jeg har også noen blå. Jeg er kanskje litt tidlig ute, men de trives i lysthuset. Og med nok lys og et kjølig planterom håper jeg at det skal går bra.
      Ha en fin kveld og så krysser jeg fingrene for en mild og fin februar og mars. Så er vi i gang for fullt! :-))
      Line

    5. du er virkelig i gang du )) har du varme på i lysthuset hele vinteren ? eller overlever plantene uten,jeg har begynt å planlegge litt,men vi får ikke sola tilbake før midt uti neste måned,så sånn sett haster det ikke riktig ennå,men i februar må litt komme i jord

    6. Skjønner jo at du er i gang! Så festlig med en blomstrende Afrikalilje nå! De liker seg visst alle dine planter i lysthuset. Jeg har en blå Afrikalilje som jeg tar godt vare på i kjøla og noen kløverknoller, pluss Skaugumbegonia. Det er litt tidlig for å ta det fram enda.Men i dag er det mildvær, så det får fram vårfølelsen og lyst til hagekos. Ha en vakker dag i den gryende vår! 🙂

    7. God morgen 🙂 Åååhh, dette var deilig å se! Grønne spirer og håp om at det blir vår i år også <3 Skulle så gjerne bare hoppet over 6-7 uker nå.... Flink du Line! Spent på de slangeagurkplantene. Prøver hvert år, men får ikke dreisen på de!
      Spørs om ikke jeg må på "slang" hos deg til sommeren 😉 😉
      Fin uke til deg 🙂
      Klem Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg