Reisebrev fraAmsterdam

Ut på tur – aldri sur!

Denne gang har vi vært på besøk i Amsterdam…

Bli med på vårt første møte med byen som tok mitt hjerte med storm!

Ankomsten var sen fredag kveld, etter et  par timers flytur fra Gardermoen. 
Vi tok en taxi fra flyplassen til hotellet, sjekket inn, og så satte vi i gang jakten på mat.Vi var sultene. Og det er faktisk ingen god kombinasjon med “sent på kvelden”, “mørket” og “ukjent by”. Men etter noen runder rundt i kvartalene fant vi et koselig sted hvor vi fikk stillet hungeren, før vi gikk tilbake til hotellet. Vi måtte jo være opplagte til morgendagens laaaange og opplevelsesrike dag.

Etter en god frokost tok vi på oss gode sko, og gikk av sted, for å bli kjent med Nederlands hovedstad…

Med sol og pent vær koste vi oss mens vi gikk i gatene, langs kanalene og over bruene.

Første målet var å finne blomstermarkedet…

Her var det en lang rekke med utsalg av tulipaner og blomster i alle utgaver. Løker og frø. Og selvfølgelig alt av suvenirer som har med Holland å gjøre…


 

Vi var på museum…

Der fikk vi vite opprinnelsen til Heineken…

Og vi fikk vite hvordan det ble laget…

Og vi fikk smaksprøver…

Smaksprøver, som ble nytt på takterrassen, med vakker utsikt over byen!

Så var det ut med båt!

Man kan vel egentlig ikke reise til Amsterdam uten å være med en kanalbåt!

Kvelden ble avsluttet med et nydelig tapasmåltid….

Neste dag bar det av sted for å besøke Keukenhof. Parken som er kjent som den vakreste vårhagen i verden…

Å milde måte hvor flott det var!!!

Vakre blomster, på blomster, på blomster…

Våre tålmodige ektemenn… ♥

Parken er STOR!!!
Så etter en lang vandring smakte det nydelig med en pause – og litt mat og litt drikke…

Med full tank, var vi klare til å fortsette vandringen…

Et jorde med tulipaner…

Kanskje det hadde vært noe å fylle jordene våre med!

En vakker vindmølle…

Orkide-huset…

Med flotte utstillinger…

Det blir mange inntrykk i en så stor park, med så mye vakkert å se på…

Etter noen herlige timer i parken gikk turen tilbake til Amsterdam.
 

Så kom dagen jeg gledet meg aller mest til…
Da skulle vi på besøk, i noen av verdens største blomsterhaller.

Vi er så utrolig heldige at vi fikk være med Blomster-Lise, som eier Fredrikstad Blomster, da hus skulle kjøpe inn blomster til butikken sin…

Mange, mange blomsterhaller, på til sammen 120.000 m² – fylt med alt du kan tenke deg av avskårende blomster, stueplanter, stauder, busker og trær!

Hit kommer disse herlighetene inn fra hele verden, før de blir sendt videre til de forskjellige land…

Jeg tror øya mine gikk trill rundt!
Og hadde det ikke vært for øra mine, så hadde også smilet gått helt rundt!!!

Jeg fikk til og med være med inn der hvor de ansatte, til Lises blomsterimportør, sitter å handler blomster på blomsterbørsen. Og med et simulatorprogram, kjøpte jeg blomster til akkurat riktig pris. Jeg ble en reser på å trykke på knappen, akkurat når jeg skulle…

Skulle ikke solgt verktøy jeg vettu. Skulle vært blomsterhai! 🙂

Etter nok en fantastisk dag, dro vi tilbake Amsterdam, spiste litt mat, før vi gikk til hotellet for å hente koffertene.

Så bar det av sted til flyplassen, og hjem til Norge.

Og konklusjonen er at Amsterdam er en herlig by, som jeg absolutt ønsker å reise tilbake til.  
Tusen takk til Lise og Henrik, for fantastiske opplevelser med dere, på en super tur, til en vakker by – fra oss begge. ♥ ♥ ♥

10 kommentarer
    1. Takk det samme! For en kjempefin tur og supert selskap 🙂 Dagene gikk bare så altfor fort…skulle så gjerne sett mer… Vi gleder oss allerede til neste tur med dere <3 og du kan si til Jarle at jeg virkelig øver på å skjerpe språkbruken 😉
      Klemmer til dere begge <3

    2. Så koselig at du viste oss dette. Skikkelig fargerik opplevelsestur!!!! Vi har vært en tur i Amsterdam for lenge siden, men tulpanparken skal jeg besøke en vår. Den har vi snakket mye om opp gjennom årene. Tusen takk for at vi fikk se bildene, og ha en vakker dag videre! 🙂

    3. ådu og du for en fantastisk opplevelse,ja i den blomsterparken skulle min mann fått vært tålmodige hi hi ,fikk du kjøpe med deg løker hjem igjen da ?
      En skikkelig fin tur etter mitt hjerte

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg