Urtehage på verandaen.

Det regner i Fredrikstad i dag.
Jeg liker ikke det. Da ble plutselig usikkerheten der… Hvordan skal dagen brukes? 
Hmmm… Skal jeg ha luke-dag? Eller kanskje blogge-dag? Rydde på låven-dag? Sitte i lysthuset med hageblader-dag? Stryke klær-dag?

Jeg tror jeg starter med blogge-dag…

Og etter en liten runde i bildebanken, velger jeg å vise frem “urtehagen” vår.
Vel… Urtehage høres veldig flott ut. Og noen blir sikkert skuffet når de ser den. For det er så enkelt at i år har jeg valgt å bytte ut “pynte-planter” med spiselige planter, på et område på verandaen. 
Og det har jeg laget rett utenfor kjøkkenvinduet. Da kan jeg ha full kontroll, og følge med på eventuell vannmangel. For kombinasjon: urter – som er veldig glad i vann – og undertegnede – som er fryktelig dårlig på vanning, er kanskje ikke den aller beste.

Jeg kan heller ikke påstå at jeg er veldig god på å bruke friske urter, men det har jeg tenkt til å bli flinkere til.  

Starten for kjøkkenhagen vår er denne potetkassa, som jeg vant fiks ferdig med disse 4 urtene på kundekveld hos Fredrikstad blomster…

SONY DSC

I den står det timian, sitronmelisse, basilikum (skrevet med 2 “lèr”!!! Er det mulig???!!! Tror jeg må ta et skrivekurs…) og koriander. Skilta kjøpte jeg i vinter, og jeg syntes det ble riktig så lekkert.

Så har vi rosmarin…

SONY DSC

Og mynte…

SONY DSC

Og alle disse står dandert på potetkasser, rett utenfor kjøkkenvinduet…

SONY DSC

For uten om disse urtene har vi persille, står klar til å bli pottet om og bli plassert her. Og gressløk – som står plantet i hagen, rett rundt hus-hjørne. 

Så det jeg mangler nå er vel kanskje dill. Og kanskje en oregano. Og selvfølgelig – en solid kokebok med deilige oppskrifter.

Ha en FIN dag og…


#hage #urter #kjøkkenhage #potetkasse #mynte #rosmarin #timian #sitronmelisse #basilikum #koriander

12 kommentarer
    1. fruensvilje: Spørsmål… Hva bruker du luftløken din til? Jeg har det i grønnsaks-hagen i pallekarm, men har enda ikke spist av den. har faktisk ikke smakt på den en gang…

    2. dandilion: Så koselig å høre fra deg, igjen. 🙂
      Du er jo skikkelig dreven med urter. Det skal bli spennende å se hvor flink jeg er til å bruke de, da… 🙂
      Ser dere har fått det så fint med ny “Middelhavsplass”. Rent, ryddig og delikat.

    3. Hagestrand: Det blir nok hyggelig. Jeg kjenner jeg blir glad når jeg ser på “urtehagen” min. Og det er veldig koselig å ta med seg saksa, og klippe litt friske urter til maten. 🙂

    4. deilig med friske urter så nære kjøkkenet,her har jeg rikelig med oregano som jeg sådde for noen år siden,og den vokser og kommer igjen år etter år ) gressløk og luftløk.
      No har eg sådd et par sorter,ikke har deibegynt å spire ennå,men jeg satser på att det blir i år også.Synes du har en flott urtehage eg,alt må ikke være ute i egen åker ))

    5. Så fint det ble når du har dandert dem slik. Oregano og timian røyk i fjor høst da jeg tømte blomsterkassene for alt som sneglene kunne like eller gjemme seg unna. Tror det fulgte med noen snegler med en ramsløk vi plantet. Ramsløken fikk stå og så plukket jeg rundt 😀 Den kinesiske grønnsaken likeså. Mulig det kommer urter igjen oppi der senere. Der hvor urtene stod er det litt tomt nå, så jeg tror jeg skal plante noen flere tomatplanter. Har noen som står i drivhusskapet som reserve i tilfelle jeg var for tidlig med å plante. Nå blomstrer tomatplantene både her og der 🙂

    6. Så moro med sin egen lille kjøkkenhage. Husker da jeg var mindre at vi lagde en liten kjøkkenhage på terrassen, hvor vi plantet både bønner, gulrøtter og andre godsaker 🙂 Ønsker deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg