På hagevandring i januar

Her i Fredrikstad har vi hatt en forunderlig vinter så lang. Bortsett fra en liten kuldeperiode på noen dager, har både snø og kulde uteblitt, noe som gjør at jeg blir lurt til å tro at våren er rett rundt hjørnet. Men av erfaring vet jeg at det fort kan snu. Og det håper jeg at hagen vår også forstår. Frykten er at det er så mildt at plantene tror at våren er her, for så å få en sprengkulde uten snø.
Sist det skjedde, mistet vi nesten alle rosene i hagen. Og DET er ikke noe morsomt…

I helgen tok jeg meg en rusletur i hagen, og nå tenkte jeg at du også kanskje vil bli med på en liten runde…

Her i skogkanten står bålpannen på vinteren. Nesten hver eneste fredag, starter vi helgen her…

Da starter vi helgen med å enten grille pølser på bålet, eller koker litt suppe…

Her står buksbommen fremdeles i krukker, noe jeg har dårlig erfaring med. Men de skal snart dekkes til, i håp om at de ikke skal starte våren før det er klart…

Til våren er et av prosjektene å fylle på mer jord rundt skråningen til venstre for støttemuren, og legge kantstein rundt bedet, slik at vi holder gresset ute…

I den gamle hestekjærra var det i fjor sommer fylt opp med hortensia og eføy. Men hortensia`n kommer så sent tilbake, at jeg nok velger noe nytt til sommeren…

Det kribler litt i “lukefingrene” når jeg ser ugresset i bedene…

Men jeg smører meg med tålmodighet og prøver å venter litt til.


Sjekk også de kule fakkelstativene i skråningen ved trappen! 

Men her! Her ble det bråstopp i høst…


Vi rakk å fylle opp en del pukk, før det ble bråstopp. Men til våren er det nok her vi starter først. Vi skal fylle opp med mer masser, og så skal det legges skiferplatting. Og så håper jeg inderlig vi omsider får bygd ny trapp ned fra verandaen, som skal gå helt ned i hagen.

Bortsett fra Julerosene som har så vidt startet med knopper, er dette den eneste blomsten i hagen nå i januar…


Den er resultatet etter en liten visitt på Krukkegården rett før jul. Jeg bare digger rustne ting i hagen… ♥

Med full sol og blå himmel,  5+ grader og helt vindstille, er det jammen ikke rart at vårfornemmelsen kommer…

Her er lysthuset som på vinterstid er fylt til randen av blomster og planter som ikke tåler den Norske vinteren…

Utenfor har vi fuglenes matstasjon. Da kan jeg sitte på kjøkkenet og se på de mange forskjellige artene. Det liker jeg. Jarle derimot, har ikke helt den samme interessen, og synes vel egentlig jeg er litt smårar når jeg brøler ut når det dukker opp en ukjent liten kar, og blar febrilsk i fugleboka mi, for å kjenne den igjen før den flyr av sted igjen!

Rett ved siden av står to kurvstoler og et bord. De står ute hele vinteren. For her sitter vi når det er pent vær, titter utover og prater om alt vi har lyst til å gjøre til våren og sommeren…

Og med slike fridager, kaffekoppen og soloppgangen over tretoppene…

Da kjenner jeg at jeg nyter!!! ♥ ♥ ♥

#hage #vinter #venterpåvåren #garden #trädgård #bålpanne #firepit #kodaj #Norge #Norway

12 kommentarer
    1. fruensvilje: Ja jeg krysser fingrene og håper på det beste. Det vil si… Jeg håper på fortsatt mildt vær og ingen snø. Kanskje vi bare kan gå rett til april! 🙂
      Og julerosene dine… De så jeg klarte seg. Det er noen fantastiske planter. Helt utrolig hva de klarer.
      Ha en fin søndag, Connie. Hyggelig å høre fra deg, som alltid.

    2. natheless: Jajamen! Denne vinteren bli ikke jeg klok på i hvert fall! Har vært en tur i hagen i dag også. Bare tuslet rundt, tatt noen bilder og tenkte å tilbringe noen timer med hageplanlegging etterpå. Det er morsomt!
      Ha en fin søndag 🙂

    3. Ja, det er litt av en vinter vi har. I går ble det et melisdryss, men det gikk jo brått vekk igjen. Nydelig hage dere har. Snart vår, og så kan man sette i gang. Ha en vakker dag og ta det lekkert på glattisen!

    4. sukk,tenk å ha det så vakkert i januar )) helt herlig i din hage.
      her fikk vi godt over halvemeteren med snø på lørdag,det var så att jeg begynte å lure på om vi ble helt innesnødde,i går snudde det og begynte å regne igjen så snøen forsvinner kjempefort ) før snøen kom hadde begge mine juleroser kommet i full blomst ute i blomsterbeddet ) og kjenner jeg den rett blomstrer den videre når snøen forsvinner igjen.Barfrost er det verste å få,da er det bedre med snø som beskytter ,krysser fingrane for att rosene dine overlever ) godt nytt år foresten )

    5. stavangerinmyheart: Takk for det.
      Nei en skulle ikke tro det var januar her. Så jeg har på følelsen at det kan bli noen lange måneder fremover… :-))
      Ha en fortsatt fin kveld du også!
      Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg